• Anonym (Förvirrad)

    PCO - mina frågetecken

    Fick för ett tag sedan diagnosen PCO av min barnmorska utan någon vidare förklaring. Då jag gått på p-piller i ett flertal år har jag inte märkt av några symtom av detta.

    Någon med erfarenhet av detta som kan reda ut några frågor?

    Är pco = infertilitet/ svårare för att få barn?

    Har man större benägenhet för att bli överviktigt med pco (är normalviktig)?

    Tack på förhand och förlåt för dumma frågor.

  • Svar på tråden PCO - mina frågetecken
  • Jasmin Karlsson

    PCO kan innebära att man har svårare att bli gravid eftersom man inte har ägglossning så ofta. Det är väldigt olika från person till person. Många blir gravida med lite hjälp, tabletter eller sprutor som ger ägglossning. En del behöver gå vidare med IVF och då har vi med PCO större chans att lyckas än andra eftersom vi har många ägg med bra kvalitet.

  • Jasmin Karlsson

    Många med PCO är överviktiga och det finns visst samband mellan PCOS och övervikt och typ 2 diabetes. Men många är också normalviktiga, som jag själv. Många får färre symtom med hjälp av bra kost och motion.

  • Anonym (Förvirrad)

    Tack så jättemycket för ditt svar! Känner mig lite klokare nu. Tycker att barnmorskor borde berätta lite när de bara droppar en diagnos.

  • Anonym (Förvirrad)

    Bara VUL, inget annat. Och hon sa PCO inte PCOS, om det spelar något roll.

  • Jasmin Karlsson
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-29 19:21:34 följande:

    Bara VUL, inget annat. Och hon sa PCO inte PCOS, om det spelar något roll.


    På VUL kan man se PCO-äggstockar. PCOS betyder polycystiskt ovariesyndrom. Syndrom betyder att man har flera av dessa symtom (men behöver inte ha alla för att det ska vara PCOS): PCO-äggstockar, oregelbunden eller ingen mens, akne, ökad hårväxt, övervikt. Om du har graviditetsönskan skulle jag rekommendera dig att få tid hos gynekolog som är bra på PCOS. Blodprover bekräftar diagnosen om man har höga nivåer av androgener ("manliga" könshormoner). Man bör också kontrollera prolaktin, då onormalt värde kan ge sämre chans att bli gravid (fast prolaktin ska inte bli onormalt av att man har PCOS, så det brukar inte vara ett problem).
  • Anonym (Förvirrad)

    Tusen tack för dina svar!! Som jag skrev så har jag gått på p-piller i flera år och innan dess hade jag regelbunden mens men acne.

    Har alltså inte slutat med p-piller än men funderar på att göra det inom kort eftersom sambon och jag gärna vill ha barn inom ett par år och jag räknar med att det kan ta ett tag att bli gravid. Har funderat på p-dator eftersom jag vill sluta proppa i mig hormoner, har du någon aning om det är kompatibelt med PCOS?

  • Jasmin Karlsson
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-29 20:23:58 följande:

    Tusen tack för dina svar!! Som jag skrev så har jag gått på p-piller i flera år och innan dess hade jag regelbunden mens men acne.

    Har alltså inte slutat med p-piller än men funderar på att göra det inom kort eftersom sambon och jag gärna vill ha barn inom ett par år och jag räknar med att det kan ta ett tag att bli gravid. Har funderat på p-dator eftersom jag vill sluta proppa i mig hormoner, har du någon aning om det är kompatibelt med PCOS?


    Jag vet inte riktigt hur en p-dator fungerar, men med PCOS är det väldigt svårt att förutsäga ÄL. Men om du har regelbunden mens blir det ju lättare.
  • Anonym (Förvirrad)

    Ok, tack så sjukt mycket för alla svar! :)

Svar på tråden PCO - mina frågetecken