• Anonym (Kaffedraken)

    Avslag på graviditetspenning?

    Hej, jag har fått avslag på min ansökan om graviditetspenning och har skickat in en begäran om omprövning. Har förstått att det kan vara lång handläggningstid på detta och funderar då på om det är möjligt att skicka in en ny ansökan om graviditetspenning parallellt med att jag väntar på besked om omprövningen men att i den nya ansökan inte söka om 100% utan om 50% istället. För då tänker jag att jag ökar mina chanser att kanske få ett positivt besked, det dröjer kanske 60 dagar innan omprövningen är handlagd och får jag då avslag där så har jag en ny ansökan på gång där jag ändrat omfattningen på hur mycket jag söker om. Hoppas ni förstår min frågeställning

  • Svar på tråden Avslag på graviditetspenning?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej igen,
    med min första ansökan om graviditetspenning bifogade jag ju utlåtande från arbetsgivaren att jag begärt att bli omplacerad.

    I förra veckan skickade jag in min nya ansökan om graviditetspenning på 50% men hade inte tillgång till mitt utlåtande från arbetsgivaren så skickade endast in min egen ansökan samt brev om min arbetsdag. Har ni kvar utlåtandet från arbetsgivaren som jag skickade in i samband med min första ansökan (skickades in 7/1) eller krävs det att jag skickar in en kopia på det utlåtandet igen?

    Vore tacksam för snabbt svar så jag vet ifall min ansökan räknas som komplett redan nu.
    Mvh

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej


    Jag tror nog att handläggarna har tagit ställning till om du kan ha rätt till en lägre grad än 100 % när du gjorde din första ansökan. Jag kan inte se ditt ärende men om du har ett fysiskt tungt arbete är det alltid viktigt att du så tydligt som möjligt har beskrivit hur en arbetsdag ser ut för dig. Hur många kg du lyfter samt hur ofta, vridmoment mm.


     


    Generellt gäller att en ny ansökan har runt 30 dagars handläggningstid så din omprövning borde nog bli klar tidigare. Ditt utlåtande finns sparat i ditt tidigare ärende. Jag kan generellt sett inte svara på om det är tillräckligt eller inte.


     


    Hälsningar


    Robin, handläggare

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svaret, jag sökte först om 100% men fick avslag på den så nu har jag begärt omprövning av den till 50% graviditetspenning istället samt skickat in en helt ny ansökan på 50% graviditetspenning. Då får jag hoppas att det jag skickade in med min första ansökan även räcker till min nya ansökan. Får kanske ringa er också för att dubbelkolla det.

Svar på tråden Avslag på graviditetspenning?