• Anonym (hjälp)

    Fader okänd

    Hej

    Sitter i en jobbig sits. Jag har kontakt med flera kuratorer om hur jag ska göra, men söker mig hit för att kanske få höra hur andra kvinnor gjort i samma situation. Väntar ett barn vars pappa troligen bär på borderline/personlighetsstörning. Det har ej utretts men till saken hör att han upprepade gånger har misshandlat mig psykiskt, kommit med många hot och försökt begå självmord (dvs ingen stabil person och ej heller lämplig som far).
    Mannen i fråga är ej svensk och bor utanför EU, jag träffade honom på en resa i Asien. 


    Nu till familjerätten. För att skydda mig själv och mitt barn vill jag ange fader okänd, utifall att han skulle ansöka om anhörigsvisum/uppehållstillstånd och påstå att han har barn i Sverige. Jag är dock 100 på att det är han som är pappan, att påstå något annat vore att ljuga.


    Vad kan jag säga när det frågas vem fadern är?

  • Svar på tråden Fader okänd
  • Anonym (M)

    "För att skydda mig själv och mitt barn vill jag ange fader okänd, utifall att han skulle ansöka om anhörigsvisum/uppehållstillstånd och påstå att han har barn i Sverige"

    Han HAR ju barn i Sverige då... Barnet har också rätt att veta vem hens pappa är.

    Tycker inte du ska ljuga, hur stor är risken att han, om han nu inte är 100, flyttar till Sverige, ansöker om uppehållstillstånd osv?

  • Anonym (ärlighet.)
    Tow2Mater skrev 2015-01-28 21:04:30 följande:

    Blev du våldtagen?


    Spelar ingen roll. Enligt lagen har barnet rätt till sitt ursprung. Om barnet sedan behöver skyddas från sitt ursprung är det samhällets ansvar att fatta beslut om det. Inte mammans eftersom hon är för partisk.
  • ajnas

    Jag antar att du är medveten om att myndigheterna kräver att du medverkar i faderskapsutredning, för att du ska få underhåll betalt till dig? Jobbig situation du sitter i, vet inte hur jag skulle ha gjort. :/

Svar på tråden Fader okänd