• Äldre 28 Jan 21:11
    1153 visningar
    9 svar
    9
    1153

    vilket flicknamn är finast av dessa?

    Hej!

    Vilket eller vilka namn av dessa tycker ni är finast?

    Vera

    Celine

    Tilde

    Lea

    Signe

  • Svar på tråden vilket flicknamn är finast av dessa?
  • Äldre 28 Jan 21:21
    #1
    +1

    Signe, Vera som tvåa.

  • Abbe83
    Äldre 28 Jan 21:58
    #2
    +1

    Jag tycker Vera är finast. 

  • Äldre 28 Jan 22:09
    #3
    +1

    Celine

  • Äldre 29 Jan 07:21
    #4

    Celine eller Lea

  • Äldre 29 Jan 07:43
    #5

    Vera  - Underbart! Starkt och rejält, men samtidigt vackert och lite damigt. Stabilt och seriöst. Sött på barn, men rivigt på vuxen. Inga smeknamn. Gångbart på alla vis. Topp!

    Celine - prinsessigt = negativt. Gjort och vekt. Celia eller Celie långt mycket vackrare och intressantare.

    Tilde - Bara smeknamn, bara vekt, bara barnsligt, bara prinsessigt. Och gjort. Matilde med Tilde som smeknamn däremot vackert.

    Lea - Gillade inte förut, men har börjat omvärdera. Det är himmelens vackert och bra. Bibliskt = gångbart och bekant i stora delar av världen. Gillar stavningen utan h. Sött på barn och seriöst på vuxen. Inga direkta smeknamn. Enkelt och "rent".

    Signe - Något med ljudet stör mig lite och så är det lite väl sött och mjuk för min smak, men associationen är trevlig. Tänker blommig tant. Vackert.

    1. Vera
    2. Signe, Lea
    3. Celine
    4. Tilde


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 29 Jan 07:55
    #6
    fluu skrev 2015-01-29 07:43:03 följande:

    Vera  - Underbart! Starkt och rejält, men samtidigt vackert och lite damigt. Stabilt och seriöst. Sött på barn, men rivigt på vuxen. Inga smeknamn. Gångbart på alla vis. Topp!

    Celine - prinsessigt = negativt. Gjort och vekt. Celia eller Celie långt mycket vackrare och intressantare.

    Tilde - Bara smeknamn, bara vekt, bara barnsligt, bara prinsessigt. Och gjort. Matilde med Tilde som smeknamn däremot vackert.

    Lea - Gillade inte förut, men har börjat omvärdera. Det är himmelens vackert och bra. Bibliskt = gångbart och bekant i stora delar av världen. Gillar stavningen utan h. Sött på barn och seriöst på vuxen. Inga direkta smeknamn. Enkelt och "rent".

    Signe - Något med ljudet stör mig lite och så är det lite väl sött och mjuk för min smak, men associationen är trevlig. Tänker blommig tant. Vackert.

    1. Vera

    2. Signe, Lea

    3. Celine

    4. Tilde


    Tack, vad bra med en massa tankar och betydelser så får man själv en tankeställare Jag gillar nog oxå Vera mest, men vi ska få tvillingar så frågan är vilka två namn som passar bäst. Kanske Signe och Vera...
  • Äldre 29 Jan 08:07
    #7
    Joss81 skrev 2015-01-29 07:55:52 följande:
    Tack, vad bra med en massa tankar och betydelser så får man själv en tankeställare smile1.gif Jag gillar nog oxå Vera mest, men vi ska få tvillingar så frågan är vilka två namn som passar bäst. Kanske Signe och Vera...
    Gällande syskon så tycker jag personligen att namn bör på något vis passa ihop, men inte vara för lika. Med tvillingar tycker jag att det är än viktigare att namnen inte är för lika. Av dina alternativ så hade jag antingen valt Signe och Vera för att de är lika på så sätt att de tillhör samma poppisperiod, har lite liknande associationer och kan tänkas tillhöra samma "klass", men de är olika på så sätt att de innehåller olika antal bokstäver, börjar på olika bokstäver, har olika ändelser och olika ursprung.
    Eller så hade jag valt Vera och Lea. De är visserligen ganska olika ljudmässigt, men de har olika ursprung, olika längd och det ena låter mer hårt och det andra mjukare.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 29 Jan 08:24
    #8
    fluu skrev 2015-01-29 08:07:04 följande:

    Gällande syskon så tycker jag personligen att namn bör på något vis passa ihop, men inte vara för lika. Med tvillingar tycker jag att det är än viktigare att namnen inte är för lika. Av dina alternativ så hade jag antingen valt Signe och Vera för att de är lika på så sätt att de tillhör samma poppisperiod, har lite liknande associationer och kan tänkas tillhöra samma "klass", men de är olika på så sätt att de innehåller olika antal bokstäver, börjar på olika bokstäver, har olika ändelser och olika ursprung.

    Eller så hade jag valt Vera och Lea. De är visserligen ganska olika ljudmässigt, men de har olika ursprung, olika längd och det ena låter mer hårt och det andra mjukare.


    Ja jag håller precis med dig. De behöver ha en fin klang ihop men ändå inte låta lika varann. Helst börja på olika bokstäver.
  • Äldre 29 Jan 08:26
    #9
    fluu skrev 2015-01-29 08:07:04 följande:
    Gällande syskon så tycker jag personligen att namn bör på något vis passa ihop, men inte vara för lika. Med tvillingar tycker jag att det är än viktigare att namnen inte är för lika. Av dina alternativ så hade jag antingen valt Signe och Vera för att de är lika på så sätt att de tillhör samma poppisperiod, har lite liknande associationer och kan tänkas tillhöra samma "klass", men de är olika på så sätt att de innehåller olika antal bokstäver, börjar på olika bokstäver, har olika ändelser och olika ursprung.
    Eller så hade jag valt Vera och Lea. De är visserligen ganska olika ljudmässigt, men de har olika ursprung, olika längd och det ena låter mer hårt och det andra mjukare.
    Lika ljudmässigt skulle det stå.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden vilket flicknamn är finast av dessa?