• Anonym (Hjälp­)
    Äldre 28 Jan 23:09
    7112 visningar
    3 svar
    3
    7112

    tryck i huvudet,ångest?

    Jag hade panikångest för flera år sen men är medicinfri sen 18 månader tillbaka.Har enbart haft vaga känningar en gång när vi höll på att flytta,det var oerhört ansträngande och jag fick magkatarr och känningar på panikångest men det var för 1 år sen.Sista veckan har min käke varit mycket spänd och det susar i öron och sista dygnet spänner hela huvudet och hjärnan känns det som.Är detta ångest?Jag har ingen hjärtklappning alls,däremot varit orolig tyvärr pga ekonomi/arbete.Hur får jag huvudet att slappna av?Det spänner och pulserar så.

  • Svar på tråden tryck i huvudet,ångest?
  • Anonym (Kansk­e)
    Äldre 29 Jan 01:05
    #1

    Det kan mycket väl vara ångest.

    Ångest kan visa sig på så många märkliga sätt. Och behöver inte alls visa sig i hjärtklappning.

    Jag får ibland krampliknande i käken som strålar bak i nacken och bakhuvudet typ. Lägger jag mig eller sätter mig ner och tar det lugnt så brukar det släppa. Detta är stress relaterat. Dessutom har jag otroligt många fler ångest symptom.

    Tänker jag på alla känningar jag har så tror jag absolut det du känner kan vara ångest relaterat.

    Är du jätte orolig så boka en tid på vårdcentralen. Kan ju vara skönt att kolla upp det, så kanske oron släpper lite.

  • Anonym (K)
    Äldre 29 Jan 16:09
    #2

    När jag får ångest och eller har gått med en oro en längre tid så blir jag spänd precis som du. Jag fick lära mig från psykologen att för att bli av med spänningarna så skulle jag spänna alla muskler i hela kroppen medvetet och sedan slappna av igen. Så det är ett sätt du skulle kunna testa. Sen finns avslappningsövningar man kan göra, googla på det.

  • Äldre 30 Jan 07:02
    #3

    När jag hade mycket ångest hela hösten så var min käke otroligt spänd hela tiden. Detta ledde till huvudvärk som tryckte runt ögonen. Hade b.la förstört en tand eftersom jag var spänd hela tiden. Men efter ett besök hos tandläkaren så försvann det.

    Sen försökte jag lära mig att slappna av då jag ofta gnisslade tänder/spände käken omedvetet.

Svar på tråden tryck i huvudet,ångest?