• ArtificialLifeform

    Oärlig dejt - hur förmedla?

    Ska försöka hålla mig kort.

    Träffade en tjej via dejtingsite för kanske 1,5 vecka sedan. Första kontakten var bra, vi hade en hel del gemensamt och delade åsikter om mycket. PM kontakt blev till Skypande samt SMS:ande vid kvällstid.

    För ett par dagar sedan så var vi på första dejten och åt ute.

    Innan dejten:
    Jag var entusiastisk och småflörtig, samt glad över att hitta någon med så mycket gemensamt. Hon verkade också glad över att hittat någon vettig till sist. På bilderna hon hade på dejtingsiten samt Skype så var det en ung, blond och vacker kvinna helt i min smak. Hon skickade även en bild över MMS som jag trodde var ganska uppdaterad och även där såg hon bra ut.

    Första mötet:
    Det är inte samma kvinna som dyker upp utan en ganska tjock och ointresserad tjej, och jag tänker omedelbart: "jaha, då har även jag varit med om det klassiska scenariot". Redan där borde jag ha sagt ifrån och bara lämnat henne, men jag var en gentleman, ger henne en kram och vi drar och äter. Jag betalar för jag är lite konservativt lagd när det gäller sånt här.

    Dejten:
    Hon sätter sig diagonalt framför mig vid bordet istället för framför mig fast det finns plats. Ögonkontakten är extremt bristfällig - dock inte pga nervositet utan för att hon helt enkelt verkar ointresserad. Jag frågar lite om vad hon gjort under dagen och hur det har gått och så, och vi snackar lite jobb +nå intresse. Jag tror inte jag får en endaste motfråga utan hon är mer intresserad av att bara babbla å.
    Hon avbryter och pratar i mun ofta, nämner sina ex flera gånger sådär i förbifarten och verkar bara helt ointresserad när jag pratar om t.ex mitt jobb som jag brinner för.

    Slutkommentar:
    Nu är det säkert några som har lust att gnälla och kalla mig ytlig, så låt mig förklara: Jag är en smal kille - normalviktig men smal. Har ett BMI på 20,5 och har alltid varit så och har alltid varit nöjd med min kropp. Jag attraheras av tjejer med ungefär samma kroppstyp. Så den fysiska attraktionen existerade inte på något sätt och vis: tjockisar gör mig avtänd.

    MEN, det som är desto större faktorer när det kommer till attraktion för mig är ärlighet, öppenhet och intelligens. Jag kallar detta fenomen för "klassikern" då det är så många killar som varit med om samma sak som mig. Det är ett klassiskt fenomen där tjejen har gamla bilder från sina glansdagar istället för uppdaterade sådana - troligtvis för att hon är osäker i sig själv och/eller vill försöka fuska sig till fler dejter. Så mina känslor just nu? Jag känner mig bedragen!!

    Fråga:
    Hur gör jag nu egentligen? Innan var jag ganska entusiastisk, glad och småflörtig - taggad att träffa henne. Och nu känner jag precis tvärtom. Hon kommer ju märka att jag beter mig annorlunda mot henne nu i fortsättningen så hur kan jag förklara för henne att jag finner henne oärlig och att jag inte tänder på tjockisar? Jag menar, sådana saker säger man inte till en kvinna om man inte är värsta douchebagen. På sin höjd så kan vi kanske bli kompisar men det kommer aldrig uppstå romantik mellan oss då oärlighet går totalbort för mig.

  • Svar på tråden Oärlig dejt - hur förmedla?
  • Fundersam02

    Du kan väl tacka för dejten, men säga nåt om att du inte tyckte att personkemin stämde eller att du inte kände nån gnista. Säg ingenting om hennes vikt - det är onödigt. 

    Säg bara att ni kan vara vänner om du verkligen menar det. Du har ingen skyldighet att vara vän med henne bara för att ni har varit på en dejt.

  • Anonym (Rutan)

    kanske du kan lämna bort den delen med att du inte tänder på tjockisar och i stället säga att det bara inte klickade?

    Kanske hon inte heller vill ses igen? Det lät ju inte direkt som om hon hade lust att hålla upp någon kontakt med tanke på att hon verkade helt ointresserad, så kanske du inte behöver säga något alls?

  • FeatherCloud

    Alla ser vi olika ut och så ska det få vara! Alla tycker vi om olika och en del har förmågan att inte lägga allt fokus på utseendet utan kan se bortom det - alltså personligheten! Men eftersom att ni inte "klickade" överhuvudtaget så var det ju ingen lyckad dejt, förstår jag. Dessutom verkade hon också ointresserad av dig så det är nog ömsesidigt?

    Men racka aldrig ner på någons utseende! Hon kanske har väldiga komplex för sitt utseende. Var schysst och skriv istället "Tack för dejten. Du är en himla fin tjej, men jag kände inte att det "klickade". Jag hoppas att du ska hitta din stora kärlek!"

    Beskyll inte henne för att du känner att du har blivit lurad. Du har lurat dig själv! Att nätdejta gör att man lätt bygger upp föreställningar om hur en person är eller ser ut och oftast är förväntningarna skyhöga och ja, då blir man lätt besviken om det inte stämmer överens med verkligheten.

  • ArtificialLifeform

    Siv: Nej det är inte den personen - jag har bara dejtat nån vecka.

    FeatherCloud: Absolut, så är det ju. Jag upplever mig själv som väldigt tolerant gällande människors utseenden. Jag är vattuman så jag har det väldigt lätt för att tycka om folk och jag uppskattar tjejer i väldigt många former - men övervikt går helt bort.

    I gymnasiet så gick det en tjej i min klass som kanske var en 5a på sin höjd rent utseendemässigt. Hon var smal men hade inte världens finaste ansiktsdrag precis. Men efter att ha lärt känna henne så kan jag bara säga: OJ vilken personlighet - hon var hur skön och rolig som helst. Hon hade utan tvekan kunnat förföra mig utan problem. Men där var ju kemin helt rätt (hon är tvilling - en bra match för vattumän). Så nej, jag är inte petig eg. men jag vet vad jag gillar hos tjejer.

  • Hopp o Kärlek

    Tycker du kan skriva ett ärligt mail till henne. Skriv ungefär som du skrev här uppe Säg att hon var som en helt annan person!

  • nymedlem

    Men såg du inte hur hon såg ut när ni skypade?

    Förstår din besvikelse, tror de flesta som nätdejtar råkat ut för liknande.

    Själv skickade jag sämre bilder på mig själv innan dejten vilket gjorde att killen blev mkt positivt överaskad och sa flera ggr "du är ju skitsnygg". Jag vet tänkte jag....ha ha.

    Är kvar hos honom fortfarande drygt 1 år senare

  • Anonym (Självinsikt)

    Har du tänkt på att du kanske gjorde lika dåligt första intryck på henne? Hon kan också ha känt direkt att du inte var nåt. Hon kanske tyckte du var avtändande klen till exempel ????

    Nej men det är ju inget konstigt att bara säga att det inte kändes rätt, om hon nu vill fortsätta ses. Det är ju dumt att hon visade bilder som inte stämde men inget du kan göra nåt åt, gå vidare bara.

  • mammaåten

    Var ärlig. Säg att hon inte alls var som hon varit tidigare. Du verkade ju störa dig minst lika mycket på att konversationen inte flöt som den brukade. 
    Å andra sidan är det ju inte ens säkert att hon vill, så du kan ju vänta och kolla om hon hör av sig.

  • ArtificialLifeform

    nymedlem: vi chattade inte med webcam nej, utan hon hade en avatarbild bara. Men hon skickade liksom en spontanbild över telefon när vi snackade om kläder typ och hon ville visa upp något. Jag tror alltid det bästa om folk så tanken slog mig aldrig att det var någon gammal bild hon tagit och dammat av.

    självinsikt: så kan visst vara fallet. Till skillnad från henne så är jag ärlig med mina bilder: jag har nya och gamla på dejtingsiten - alla med datum. Jag har även helkroppsbilder (också uppdaterade och daterade).

  • Anonym (Självinsikt)

    Bästa tipset från mig är att se till att ses snabbt om någon verkar intressant! Är som gjort för besvikelse och falska förhoppningar när man har en massa kontakt utan att ses IRL.

    Jag är inte så mkt för nätdejting egentligen, men har provat några ggr varav jag vid sista träffade min älskade som jag nu ska få barn med ett år senare <3 allt är möjligt :D men sånt som går snett ska man inte ödsla en massa tankekraft på!

  • Anonym (plopp)
    ArtificialLifeform skrev 2015-01-29 00:18:47 följande:

    Ska försöka hålla mig kort.

    Träffade en tjej via dejtingsite för kanske 1,5 vecka sedan. Första kontakten var bra, vi hade en hel del gemensamt och delade åsikter om mycket. PM kontakt blev till Skypande samt SMS:ande vid kvällstid.

    För ett par dagar sedan så var vi på första dejten och åt ute.

    Innan dejten:
    Jag var entusiastisk och småflörtig, samt glad över att hitta någon med så mycket gemensamt. Hon verkade också glad över att hittat någon vettig till sist. På bilderna hon hade på dejtingsiten samt Skype så var det en ung, blond och vacker kvinna helt i min smak. Hon skickade även en bild över MMS som jag trodde var ganska uppdaterad och även där såg hon bra ut.

    Första mötet:
    Det är inte samma kvinna som dyker upp utan en ganska tjock och ointresserad tjej, och jag tänker omedelbart: "jaha, då har även jag varit med om det klassiska scenariot". Redan där borde jag ha sagt ifrån och bara lämnat henne, men jag var en gentleman, ger henne en kram och vi drar och äter. Jag betalar för jag är lite konservativt lagd när det gäller sånt här.

    Dejten:
    Hon sätter sig diagonalt framför mig vid bordet istället för framför mig fast det finns plats. Ögonkontakten är extremt bristfällig - dock inte pga nervositet utan för att hon helt enkelt verkar ointresserad. Jag frågar lite om vad hon gjort under dagen och hur det har gått och så, och vi snackar lite jobb +nå intresse. Jag tror inte jag får en endaste motfråga utan hon är mer intresserad av att bara babbla å.
    Hon avbryter och pratar i mun ofta, nämner sina ex flera gånger sådär i förbifarten och verkar bara helt ointresserad när jag pratar om t.ex mitt jobb som jag brinner för.

    Slutkommentar:
    Nu är det säkert några som har lust att gnälla och kalla mig ytlig, så låt mig förklara: Jag är en smal kille - normalviktig men smal. Har ett BMI på 20,5 och har alltid varit så och har alltid varit nöjd med min kropp. Jag attraheras av tjejer med ungefär samma kroppstyp. Så den fysiska attraktionen existerade inte på något sätt och vis: tjockisar gör mig avtänd.

    MEN, det som är desto större faktorer när det kommer till attraktion för mig är ärlighet, öppenhet och intelligens. Jag kallar detta fenomen för "klassikern" då det är så många killar som varit med om samma sak som mig. Det är ett klassiskt fenomen där tjejen har gamla bilder från sina glansdagar istället för uppdaterade sådana - troligtvis för att hon är osäker i sig själv och/eller vill försöka fuska sig till fler dejter. Så mina känslor just nu? Jag känner mig bedragen!!

    Fråga:
    Hur gör jag nu egentligen? Innan var jag ganska entusiastisk, glad och småflörtig - taggad att träffa henne. Och nu känner jag precis tvärtom. Hon kommer ju märka att jag beter mig annorlunda mot henne nu i fortsättningen så hur kan jag förklara för henne att jag finner henne oärlig och att jag inte tänder på tjockisar? Jag menar, sådana saker säger man inte till en kvinna om man inte är värsta douchebagen. På sin höjd så kan vi kanske bli kompisar men det kommer aldrig uppstå romantik mellan oss då oärlighet går totalbort för mig.


    Med tanke på att hon satte sig diagonalt emot dig på andra sidan bordet och hade bara liten ögonkontakt verkar hon ju vara ointresserad av dig. Hon kanske blev besviken när hon såg dig.

    Säg bara att du inte tyckte att kemin stämde. Så är det ju.
  • Thotis90

    Jag har varit med om samma ska. Jag hade kontaktat en man med liknande intressen och som såg attraktiv ut på presentationsbilden. Till dejten kom en kort, tjock och tunnhårig man som inte alls såg ut som på bilden! Jag blev jättebesviken dels för att personen som kom till dejten inte alls var attraktiv (tycker fysisk attraktion är viktigt) och för att jag tycker att det är en självklarhet att man inte utger sig för att vara någon man inte är. Ärlighet är viktigt. 

    När jag var aktiv på dejtingsiter var jag noga med att uppdatera min profilbild regelbundet.


    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • ArtificialLifeform

    Ja det är trist att människor beter sig så här - dom är väl osäkra helt enkelt. Men jag har lärt mig lite saker också och jag tänker härefter sätta mer krav och tänka på/göra följande:

    -Kräva helkroppsbild. Tjockisar undviker sådana bilder. Denna tjej skickade ju en halvkroppsbild på telefon och där såg hon smal och supersöt ut, men bilden hade uppenbarligen ett par år på nacken.

    -Ta första mötet relativt tidigt, för att undvika uppbyggnaden av falska föreställningar.

    -Första dejten bör vara kort 15-30m på neutral mark.

    -Jag själv ska bli tydligare med mina uppgifter, fler bilder etc.

  • Thotis90
    ArtificialLifeform skrev 2015-01-30 13:08:28 följande:

    -Kräva helkroppsbild. Tjockisar undviker sådana bilder. Denna tjej skickade ju en halvkroppsbild på telefon och där såg hon smal och supersöt ut, men bilden hade uppenbarligen ett par år på nacken.


    Jag har lärt mig av när jag träffade min sambo. Vi pratade på Skype med kameran på ett par gånger innan vi träffades IRL. Han skickade också en bild på hela sig, dock hade jag inte bett om det men fick det ändå.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Johan70

    Folk med helkroppsbilder går bort i mina ögon. Jag vill träffa någon för förhållande, inte för sex. De som har helkroppsbilder känns desperata.

    Passar man ihop som personer, så tänder man på personens kropp också.

Svar på tråden Oärlig dejt - hur förmedla?