• Anonym (.)

    6 kilo på 5 veckor, 6 kilo kvar men nu står det still!

    Jag ska ner 12 kilo efter graviditeten. Gick ner 6 kilo i rasande fart med ändringar i kost och motion. Men nu verkar det inte spela någon roll vad jag gör så sitter dessa kilon som berget! 

    Jag kan inte dra ner på kalorierna mer då jag redan ligger på underskott som gör mig trött och gnällig. 
    Träna kan jag inte heller göra mer än vad jag gör idag då jag har två små barn 24/7. Barnvagnspromenader och löpbandsträning hemma är det jag gör och ska fortsätta med. 

    Varför står vikten still nu och framförallt - hur tusan får jag igång förbränningen igen?! 

    174 cm, 69 kilo. Siktar på 62 kilo.

  • Svar på tråden 6 kilo på 5 veckor, 6 kilo kvar men nu står det still!
  • LaLola

    Tycker du att det verkar vettigt med en bantningsmetod som gör dig trött och gnällig?
    Det tycker inte jag.

    Hitta en annan (bättre) kosthållning som gör att du håller dig mätt längre o därmed inte äter lika ofta (= du går ner i vikt).
    Alla trivs inte med LCHF men det får bli mitt tips för det fungerar ju för så många.

  • nonameleft

    Din kropp har troligtvis vant sig vid hur du tränar och äter och du har nått en platå. Börja styrketräna! Med ökad muskelmassa ökar också förbränningen och du kommer få ut mer av dina promenader. Med några vikter, en TRX suspension training-rem, pilatesboll och kettlebells har du ett komplett hemmagym. 

  • Anonym (S)

    Jag tycker också att du ska styrketräna, det brukar bli jättebra! Finns mycket du kan göra hemma.

    Angående maten tycker jag du ska öka på proteinet tills du blir pigg och glad, det du äter nu kommer inte funka i längden. Man orkar inte vara trött och gnällig hur länge som helst.

  • Anonym (.)
    LaLola skrev 2015-01-29 09:17:36 följande:
    Tycker du att det verkar vettigt med en bantningsmetod som gör dig trött och gnällig?
    Det tycker inte jag.

    Hitta en annan (bättre) kosthållning som gör att du håller dig mätt längre o därmed inte äter lika ofta (= du går ner i vikt).
    Alla trivs inte med LCHF men det får bli mitt tips för det fungerar ju för så många.
    Nej det verkar kanske inte vettigt men ärligt så har jag lite svårt att veta om det är den ickeexisterande sömnen (eller ja, ca två timmar per natt) som gör det eller om det är mitt dåliga kaoriintag. 
    Jag äter tills jag blir mätt och jag äter extra vitaminer. 

    lchf har jag hört så mycket gott om. Men kan det verkligen vara nyttigt i det långa loppet med så mycket fett? Tänker på hjärta och kärl mest.. 
    nonameleft skrev 2015-01-29 09:40:36 följande:
    Din kropp har troligtvis vant sig vid hur du tränar och äter och du har nått en platå. Börja styrketräna! Med ökad muskelmassa ökar också förbränningen och du kommer få ut mer av dina promenader. Med några vikter, en TRX suspension training-rem, pilatesboll och kettlebells har du ett komplett hemmagym. 
    Ja styrketräning har jag satt upp som ett mål att börja med när jag nådde målvikten. Men det verkar som om jag får börja i förtid då för att få igång allt igen. Jag VET ju att muskler bränner fett.. Så får försöka komma igång med det! :) 
  • Anonym (.)
    Anonym (S) skrev 2015-01-29 09:43:14 följande:
    Jag tycker också att du ska styrketräna, det brukar bli jättebra! Finns mycket du kan göra hemma.
    Angående maten tycker jag du ska öka på proteinet tills du blir pigg och glad, det du äter nu kommer inte funka i längden. Man orkar inte vara trött och gnällig hur länge som helst.
    Angående proteiner, funkar det med sån där proteinshakes? Eller är det på tok för mycket proteiner i en sån? 
  • LaLola
    Anonym (.) skrev 2015-01-29 09:46:09 följande:
    Nej det verkar kanske inte vettigt men ärligt så har jag lite svårt att veta om det är den ickeexisterande sömnen (eller ja, ca två timmar per natt) som gör det eller om det är mitt dåliga kaoriintag. 
    Jag äter tills jag blir mätt och jag äter extra vitaminer. 

    lchf har jag hört så mycket gott om. Men kan det verkligen vara nyttigt i det långa loppet med så mycket fett? Tänker på hjärta och kärl mest.. 
    nonameleft skrev 2015-01-29 09:40:36 följande:
    Din kropp har troligtvis vant sig vid hur du tränar och äter och du har nått en platå. Börja styrketräna! Med ökad muskelmassa ökar också förbränningen och du kommer få ut mer av dina promenader. Med några vikter, en TRX suspension training-rem, pilatesboll och kettlebells har du ett komplett hemmagym. 
    Ok.
    Vet inte om det blir så mycket mer fett om man tänker på att man inte behöver äta lika ofta samt att man inte äter en massa skit. Tänker på kakor, bullar, godis, chips o sånt.
    Jag är inte så insatt i LCHF mer än att jag sett att det fungerar så bra. Min kompis har gått ner 70 kg tex.
  • Anonym (S)
    Anonym (.) skrev 2015-01-29 09:49:02 följande:

    Angående proteiner, funkar det med sån där proteinshakes? Eller är det på tok för mycket proteiner i en sån? 


    Det funkar bra med proteinpulver om du hellre vill dricka det, själv lägger jag hellre till mat som en extra köttbit, ägg och liknande. Men det är en smaksak, jag är en hungrig person, hehe :)

    Mitt bästa proteinpulvertips är att skaka pulver med vaniljsmak med mjölk tills det är ordentligt skummigt, sedan blanda med en kopp kaffe. Det blir som en krämig vaniljcappuccino, sjukt gott tycker jag! :)

    Annars äter jag rätt mycket bra fett (avokado, nötter i hemmagjord müsli), och protein (kött, bönor, linser, ägg) och mindre kolhydrater, fast utan att köra lchf.
  • Anonym (M)

    Om du ammar så ska du inte banta (inte LCHF heller), träna annorlunda istället.

  • LaLola
    Anonym (M) skrev 2015-01-29 10:53:03 följande:

    Om du ammar så ska du inte banta (inte LCHF heller), träna annorlunda istället.


    Fast det står väl ingenstans att hon ammar?
    Då utgår jag från att hon inte gör det.
  • Anonym (M)
    LaLola skrev 2015-01-29 10:54:58 följande:
    Fast det står väl ingenstans att hon ammar?
    Då utgår jag från att hon inte gör det.
    Nej, jag bara säger det ifall att. Tänkte om hon nyligen fått barn och sådär...
  • Anonym (Häng i)

    Varför känner du att du behöver göra mer? Kan du inte bara fortsätta som du börjat på. Man får platåer ibland, så funkar det med viktminskning. Men håller du fast vid att röra på dig och har ordning på kosten så kommer du säkert fortsätta gå ner. Det kanske tar en veckan ill. Eller tre. Men det kommer, högst sannolikt. Jag skulle som redan rekommenderats, lägga till litet styrketräning. That's it. Och styrketräning kan mycket väl vara plankan, armhävningar, dips, benböj, utfall m.m. Behöver inte innefatta några vikter alls...

  • Anonym (.)
    Anonym (S) skrev 2015-01-29 10:18:47 följande:
    Det funkar bra med proteinpulver om du hellre vill dricka det, själv lägger jag hellre till mat som en extra köttbit, ägg och liknande. Men det är en smaksak, jag är en hungrig person, hehe :)

    Mitt bästa proteinpulvertips är att skaka pulver med vaniljsmak med mjölk tills det är ordentligt skummigt, sedan blanda med en kopp kaffe. Det blir som en krämig vaniljcappuccino, sjukt gott tycker jag! :)

    Annars äter jag rätt mycket bra fett (avokado, nötter i hemmagjord müsli), och protein (kött, bönor, linser, ägg) och mindre kolhydrater, fast utan att köra lchf.
    Tack så hemskt mycket för proteinpulvertipset! Ska absolut prova, älskar kaffe ;) 
    Anonym (M) skrev 2015-01-29 10:53:03 följande:
    Om du ammar så ska du inte banta (inte LCHF heller), träna annorlunda istället.
    Nejdå, jag ammar inte så det är ingen fara! Tack för omtanken :) 
    Anonym (Häng i) skrev 2015-01-29 11:02:11 följande:
    Varför känner du att du behöver göra mer? Kan du inte bara fortsätta som du börjat på. Man får platåer ibland, så funkar det med viktminskning. Men håller du fast vid att röra på dig och har ordning på kosten så kommer du säkert fortsätta gå ner. Det kanske tar en veckan ill. Eller tre. Men det kommer, högst sannolikt. Jag skulle som redan rekommenderats, lägga till litet styrketräning. That's it. Och styrketräning kan mycket väl vara plankan, armhävningar, dips, benböj, utfall m.m. Behöver inte innefatta några vikter alls...
    Jag vet inte.. Det känns så bra att se vågen gå ner och man blir kanske lite ivrig.. Men det är ju sant, det tar den tid det tar egentligen men har läst att kroppen vänjer sig efter ett tag. Tittar på vänner som hela tiden utmanar att lyfta tyngre, springa längre, svettas mer osv osv. 
    Säger inte att det är där jag vill hamna men jag tror att när man väl ser resultat vill man liiiite längre.. om du förstår?

Svar på tråden 6 kilo på 5 veckor, 6 kilo kvar men nu står det still!