• Äldre 29 Jan 08:55
    4170 visningar
    9 svar
    9
    4170

    sökt jobb...när får man svar?

    Var flera flera år sen jag jag sökte jobb sist så jag vet knappt hur det funkar..

    Så jag haren fråga nu...jag har sökt ett jobb där ansökningstiden gick ut förra torsdagen. Set skulle mailas in. Stod inget när tjänsten skulle vara tillsatt eller så. Jag har inte fått nåt svar alls...inte ens att mailet kommit fram. Hur lång tid tar det ungefär innan man får svar? Förstår att det är väldigt olika...men ändå. Kan man maila och fråga? Vad skriver jag då för att kanske inte låta allt för ivrig och tjatig. Vill VÄLDIGT gärna ha detta jobb. ..Ringer eller mailar dom tro? Vilket är vanligast? Jag kollar typ mailen 100 gånger om dagen nu....

  • Svar på tråden sökt jobb...när får man svar?
  • Äldre 29 Jan 08:57
    #1

    Hör de inte av sig rätt så snabbt så var du antagligen inte aktuell för den utan då får man ett tack för ansökan när tillsättningen är klar. Men det tar väl 1-2 veckor säkert att gå igenom alla ansökningar och bestämma vilka som ska intervjuas.

  • Äldre 29 Jan 09:25
    #2

    Ok så när det gått en vecka som nu då och inget hört...då har jag antagligen inte fått det? Fast då borde som väl snabbt kunna skicka iväg ett sånt mail tycker man...

  • Äldre 29 Jan 10:14
    #3

    Det tar väldigt olika lång tid. En gång fick jag komma på intervju dagen efter jag ansökte och en annan gång tog det närmare tre månader och när arbetsgivaren ringde kunde jag inte ens komma ihåg att jag sökt jobbet. Så det finns ingen magisk gräns på 1-2 veckor. Endel arbetsgivare tar det jäkligt lugnt om platsen ska tillsättas längre fram och inte nu på direkten.

  • Äldre 29 Jan 10:15
    #4

    Och det är långt ifrån alla som skickar ett "tack för ansökan". Oftast hör man ingenting alls om platsen blivit tilsatt eller att dom tagit emot ansökan.

  • Äldre 29 Jan 10:45
    #5

    Ok......är det dumt att skicka en fråga? En fråga om min ansökan kommit fram, hur det går oxh när man kan vänta sig ett svar. Eller låter man för ivrig då?

  • Äldre 29 Jan 10:51
    #6

    Man ska inte vara speciellt säker på att få svar alls ärligt talat. Av 50 sökta tjänster brukar jag få svar på 10 kanske, på sin höjd.

    En tumregel innan man hör av sig tycker jag brukar vara att ju större företag desto längre tid kan det ta, och desto trögare process så då kan man vänta ett tag extra med att höra av sig, mindre företag lite snabbare. Stämmer nog långt ifrån alltid dock. Skadar dock inte att höra av sig, är man på nått sätt intressant för dem så är det väl ett plus att man också visar sig intresserad tänker jag, och är man inte intressant så har det bara kostat dig ett telefonsamtal.

  • Äldre 29 Jan 17:10
    #7

    Dåligt att alla inte hör av sig....skickar ett mail imorgon tror jag..

  • Äldre 29 Jan 21:48
    #8

    Jag vet inte riktigt. De jobben jag har sökt tidigare så har jag åkt och provjobbat redan dagen efter att jag sökt. De ställen jag inte har stannat på har jag tackat nej till. Dock så antar jag att det är lite annorlunda inom ridsporten.

  • Äldre 30 Jan 08:06
    #9

    Haha ja det är nog väldigt stor skillnad att söka jobb inom ridsporten mot tex ett administrativt jobb med 100 sökande.

Svar på tråden sökt jobb...när får man svar?