• Äldre 29 Jan 09:13
    687 visningar
    2 svar
    2
    687

    12 åring som skadar sig själv, vad skall jag som kompis göra?

    hej! nu vet inte jag om jag skriver i rätt tråd eller inte.. o jag är säkerligen på helt fel sida oxå. men alla verkar vara så trevliga mot varandra här och därför chansar jag på att fråga här.
    jag har en yngre kompis som är 12 år. kan man säga att hon är väldigt "mogen" för sin ålder, hon umgås gärna med mig och mina polare och vi är 17-19. igår när vi var på stan och provade kläder såg jag att hon hade skurit sig i armarna. hon ville inte att jag skulle se o dolde armarna väldigt snabbt. efteråt vart hon väldigt ledsen över att jag hade sett och bad mig att inte berätta för någon annan. jag försökte få ur henne varför hon skadar sig och om jag kan hjälpa henne på något sätt. men hon vägrade svara, det enda hon sa var att jag absolut inte fick berätta för någon annan. hon ville heller inte svara på hur länge hon har hållit på. nu hann jag inte se så mycket eftersom hon snabbt drog på sig tröjan, men vad jag såg så vart det i stort sett hela handlederna upp. det såg riktigt obehagligt ut. jag vet inte hur jag skall hantera detta eftersom hon absolut inte vill att jag berättar för någon. jag har sagt att hon kan gå till kuratorn/skolsköterskan och att jag kan följa med henne, men hon vägrar. vad skall jag göra? borde jag berätta för någon vuxen? jag vill inte svika henne på något sätt så jag vet inte riktigt vad jag skall göra. jag är orolig och är rädd att hon en dag skär för djupt eller blöder för mycket. 
    jag orkar inte bära detta helt själv, vad hade ni gjort? 

  • Svar på tråden 12 åring som skadar sig själv, vad skall jag som kompis göra?
  • Äldre 29 Jan 10:36
    #1

    Prata med en vuxen( din kurator/skolpsykolog etc) 


    Hon kanske har det jobbigt hemma som du inte ser när du är där, eller att hon mår dåligt över att hon inte känner sig som en i gänget för hon är yngre. Det kan vara vad som helst. För skada sig själv har blivit mer och mer vanligt. Det är så många som gör så(#cutforbieber bland annat). Hon kanske tror det hjälper henne, men att skada sig själv brukar vara ett rop på hjälp. Prata med någon vuxen, eller ge henne ett ultimatum att antingen berättar hon eller du för hennes kurator. En dag kommer hon tacka dig, jag har vart i samma sits.


    If you can dream it, you can do it.-Walt Disney
  • Äldre 29 Jan 14:42
    #2

    Hej, också varit i samma sits även om det är många år sedan, det är inte skärandet i sig som du ska vara orolig för utan varför hon gör det. När man skär sig själv så för ett par sekunder upp till en kanske en minut så försvinner all ångest, det är så befriande att trots att samma ångest kommer tillbaka direkt efter och ofta ännu kraftigare så blir det så svårt att låta bli, kanske för att man inte har någon att prata med istället, kanske för att man inte har lärt sig hur man istället kan hantera ångesten, kanske behöver din vän just nu någon form av medicinsk hjälp för ångesten eller det hon mår dåligt av. Hur som helst så vet man att för en liten liten stund kommer man må helt bra och det räcker för att göra det igen och igen. Fast egentligen är det bara ett skrik på hjälp som man ännu inte kan uttrycka i ord och därför är det jätteviktigt att hon får rätt hjälp, inte någon som bara blir arg t ex som förälder, vän , anhörig utan att man förstår att det är ett uttryck för något. Att personen gör det igen och igen och igen är inte ett uttryck för att personen sviker anhöriga, vänner, familj, föräldrar osv. utan att hjälpen har inte varit tillräcklig. Personen behöver mer hjälp att förstå varför, det kan bara vuxna med egna eller professionella erfarenheter ge, prata både med föräldrar och en kurator. skolsköterska. Ibland kan föräldar, anhöriga, vänner skämmas och just försöka få personen att sluta med skärandet istället för att hjälpa personen hitta orsaken till varför. Din vän behöver hjälp av proffs så fort som möjligt. Hon kanske blir arg här och nu för skärandet betyder att hon inte mår bra, det finns en anledning, hon är inte i balans MEN det är värt det för när hon har insett vad du har gjort, att du har hjälpt henne uttrycka sin ångetst, sitt problem vad det än må vara på ett sätt som inte skadar henne, så kommer hon tacka dig. Men låt det ta tid och glöm inte bort dig själv. prata med någon som förstår dig om vad som hänt så att inte samma sak händer dig själv eller ger uttryck på något annat sätt. Lycka till och prata så fort som möjligt med proffs t ex kurator,skolsköterska och förälder. Glöm inte bort internet du kan ringa jourhavande präst, olika föreningar finns på nätet t ex BRIS de kan förklara och stödja dig fast du är helt anonym. Ibland är det jobbigt att gå och prata med någon men att lyfta telefonen och vara anonym är ganska skönt. Känns det som fel person är det bara att lägga på luren och försöka med någon annan.

Svar på tråden 12 åring som skadar sig själv, vad skall jag som kompis göra?