• Anonym (Hemma)

    Ok att hacka på de som väljer bort förskola vid 1 år, men tvärtom är inte ok...

    Jag umgås med några mammor som fick barn ungefär samtidigt som jag. Nu senast diskuterade de vilken förskola de ska välja till sina blivande ettåringar. Och sen gick diskussionen över i att typ handla om att barn som är flera år gamla när de börjar förskola blir socialt inkompetenta. Där sitter jag och ska ha vårt barn hemma till minst 2,5 års ålder. Hade jag börjat säga att barn som börjar vid 1 år försummas av sina föräldrar eller typ så då hade det nog blivit liv i luckan.. Har stött på förut också att folk nedvärderar att en del låter barn vara henna istället för på förskola. Varför kan folk inte bara låta alla göra sina egna val utan att nedvärdera andra?

  • Svar på tråden Ok att hacka på de som väljer bort förskola vid 1 år, men tvärtom är inte ok...
  • FrihetOchMod

    Det är väl lite samma sak som att det är "mer okej" att kommentera en smal människas kropp, än vad det är att kommentera en tjock människas kropp.

    Man hoppar ju inte på de som man vet är i underläge. I ditt exempel är det alltså mammorna till de snart inskolade ettåringarna, och i mitt exempel är det tjockisarna.

    Sedan handlar det väldigt mycket om avundsjuka också. Avundsjuka samt att de är dåligt pålästa.

  • Flickan och kråkan

    Det känns troligtvis bättre att lämna en liten 1-åring om man intalar sig själv att barnet behöver det och att det är för barnets bästa. Vi hade äldsta hemma tills han var tre, mellan tills han var 2,5 och yngsta troligtvis tills han är 3. De har haft korta dagar i förskolan och äldsta som går i skolan går inte på fritids då jag är föräldraledig. Jag är glad att vi kunnat ha det så. Var trygg i ditt föräldraskap och ta den typen av kommentarer för vad det är .

  • Anonym (Lisa)

    Jag uppfattar mycket oftare det motsatta så jag kan inte riktigt relatera till det du skriver. Det rackas då och då ner på föräldrar som inte har ekonomisk möjlighet till annat än att låta sina 1-åringar börja på förskola och det där nerrackandet gör mig svintrött. De som kan låta sina kottar börja senare på förskola har ju sitt på det torra. Det är då klart att man vill försöka se fördelarna med att börja på förskola vid 1 års ålder så att man inte sänks totalt - och det gagnar ju ingen heller när det handlar om föräldrar som verkligen inte har något val. Synd att det måste bli en sådan polarisering på kuppen bara. Jag har inte ens fött mitt barn än men är redan galet trött på denna underliggande tävlan och rivalitet mellan föräldrar som märker av här och där. Det är ju helt sjukt!

  • Anonym (Li)

    Skillnaden är väl att du _väljer_ att skola in sent. Det är ett val du gjort. Medan många som skolar in vid 1 år inte hae något annat val, oavsett vad de vill. De har inte råd att vara hemma. Två stora skillnader. Personligen tycker jag dock inte det är rätt att klaga på något av dessa alternativ, är övertygad om att de allra flesta vill sitt barns bästa.

  • Penida

    Det är väl inte rätt att hacka på någon. Man kan vara nyfiken, ifrågasätta och tycka men att hacka? Onödigt.Tror man att barn som är hemma i 21/2 år när de börjar förskolan utvecklas till socialt inkompetenta är man dåligt påläst. Tror säkert det kan vara ett försvar, samtidigt tror jag att många faktiskt tror på det där och inte vet bättre. Lika illa skulle dock vara att säga att barn som skolas in vid 1 år försummas av sina föräldrar, så är det ju heller inte vanligtvis.


    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

    Tycker inte det låter som en trevlig grupp om ni känner ett behov av att trycka ner varandra även om du bara gör så i tanken.


    Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Hemma)

    Jag tycker inte att de försummas, jag bara tog ett exempel på vad jag läst för taskiga saker som "andra lägret" brukar diskutera vad jag sett när jag läst på forum.

    I dessa fall i vår grupp så väljer både de och jag när vi skolar in faktiskt så jag blev förvånad när de hade så mycket åsikter om ålder vid inskolning.

  • The past is now

    Varför ska det alltid vara så att kärringar hackar på varandra? Skit vad andra gör så blir allt så mycket lättare. Handlar det om prestige? At tro att den ena är bättre än den andra pga olika saker. Fan skräp er för helvete.

    Ursäkta..

  • Penida
    Anonym (Hemma) skrev 2015-01-29 18:57:24 följande:

    Jag tycker inte att de försummas, jag bara tog ett exempel på vad jag läst för taskiga saker som "andra lägret" brukar diskutera vad jag sett när jag läst på forum.

    I dessa fall i vår grupp så väljer både de och jag när vi skolar in faktiskt så jag blev förvånad när de hade så mycket åsikter om ålder vid inskolning.


    Då missuppfattade jag. Reagerade på "Hade jag börjat säga att barn som börjar vid 1 år försummas av sina föräldrar eller typ så då hade det nog blivit liv i luckan.."

    Ja, det var onödigt att gå så hårt åt när de visste. Oavsett har de inga belägg för det. Ta inte åt dig. Jag tror inte att det nödvändigtvis handlar om avundsjuka dock för att de egentligen vill samma sak som er som det så ofta heter på familjeliv, ni gör olika val utifrån era förutsättningar och vad ni tror på hur mycket eller lite stöd det än finns bakom era val.
    Själv tror jag också på att skola in mellan 2-3 år vilket vi också gjort.
    Avskyr CIO-metoder
  • Princessarwen

    Det är enbart deras dåliga samvete som talar.
    Det finns inte en ettåring som har behov av förskola och många är absolut inte redo att vara ifrån mamma/pappa så mycket än. Var glad att du har möjlighet att vara hemma och tyck ist synd om dina vänner som uppenbart har så dåligt samvete att dem behöver klanka ner på "det bästa för barnet".

  • Anonym (sss)

    Är man 2 föräldrar som bor ihop och båda har arbete och man har ekonomi så man även kan spara undan lite fp-dagar för kommande studiedagar mm i förskola/skola så tycker jag man kan stanna hemma lite längre.

  • Anonym (tvärtom)

    Min erfarenhet är den rakt motsatta, vilken en del av svaren du fått i den här tråden också bekräftar.

    Det är inte rätt att klanka ner på någon, oavsett vilka livsval man gör. Barn är olika. Föräldrar är olika. Situationerna är olika. Jag tror och hoppas, att de flesta föräldrar gör de val de tror är bäst.

  • Sous

    Det är förstås inte trevligt att racka ner på folk, men jag har ärligt talat bara upplevt det motsatta. Särskilt på det här forumet.

    Låter man sitt barn börja på förskola innan 2-2.5 så är man egoistisk, tänker mer på pengar än sitt barns välbefinnande, man vill egentligen inte vara med sitt barn och antagligen borde man aldrig skaffat dem. Jag har hört allt det där.

Svar på tråden Ok att hacka på de som väljer bort förskola vid 1 år, men tvärtom är inte ok...