• Anonym (Mamman)

    Min 2åring tror inte att han får gråta!!!

    Jag har en nu 2 årig son. Detta började dock tidigare. När han gör sig illa springer han iväg och och gråter och man får inte ta i honom då blir han vansinnig. Om han gör illa sig mer så är det jag som gäller och jag är där på 1sekund och håller honom mjukt och tröstar. Men han säger att han är klar och att han är glad på några sekunder, fast stora tårar rullar nerför kinderna. Vi har alltid alltid tröstat och varit där direkt, varit supernoga med anknytning och närhet och ögonkontakt, han är tidig i övrigt och vi har aldrig sagt saker som " upp å hoppa" eller " det gick bra". Hans mormor har sagt "det gick bra" några g, men då har jag ändå gått fram för att visa att han får känna det han känner. Jag kan inte förstå varför han inte vill att vi ska ta i honom och måste visa att han är glad direkt? Är det någon som vet eller känner igen sig?

  • Svar på tråden Min 2åring tror inte att han får gråta!!!
  • Anna74a

    Min drygt tvååriga son gör likadant.

    Vet inte varför.

    Vi säger att när man ramlar kan det göra ont så att man börjar att gråta.

    Sedan förnekar han att det ens har hänt.

  • BigMami

    Vår 2 åring gör likadant Blir helt hysterisk om man vill trösta henne om hon slår sig. Nästan som om hon blir arg att det var mitt fel. Vet inte hur jag ska förklara riktigt.. Men låter jag henne vara så går det över. Det blir mest så om hon gör sig illa i leken på ett klumpigt vis, kanske att hon skäms lite? Asch jag vet inte

  • The Fugly

    Vi hade det också så några månader efter tvåårsdagen. Kom från ingenstans och definitivt inte oss. Vi funderar på att det är någon kombination av självmedvetenhet och en önskar att "vara" stor? Även om vi aldrig pratat så finns det ju större barn på dagis som säkert kan påverka. Det var så i några månader, sen "vågade" hon bli ledsen igen. Vi bekräftade mycket och berättade att vuxna också gråter ibland osv.

  • Anonym (Mamman)

    Ja, så gör vi med vi berättar att alla barn och även stora gråter ibland. Vi pratar om det om vi ser någon annan gråta och att man blir ledsen ibland. Ingen fara alls.

  • Anonym (s)

    Samma här. Vår 2,5-åring säger snabbt något i stil med "det gick bra i alla fall", "det gjorde inget", "jag fick inte ont", fast man ser att h*n kämpar med att hålla tillbaka tårarna.
    Jag brukar fråga "vill du ha en kram i alla fall"? Ibland vill h*n det, och ibland inte. Jag tänker att det går över av sig själv. Vi pratar också om att alla är ledsna ibland och att man får vara ledsen och gråta.

  • Anonym (van?)

    Är han van att se andra gråta/visa känslor?
    Om ni vuxna inte öppet visar ALLA era känslor så kan barnet tro att det inte är okej att känna så.

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (van?) skrev 2015-01-29 20:15:26 följande:

    Är han van att se andra gråta/visa känslor?

    Om ni vuxna inte öppet visar ALLA era känslor så kan barnet tro att det inte är okej att känna så.


    Han har sett både äldre bröder gråta och mamma, pappa har låtsats gråta en skvätt. Vi tröstar den som är ledsen och kramas, han är väldigt duktig på att visa empati däremot.
Svar på tråden Min 2åring tror inte att han får gråta!!!