• Anonym (P)

    Har jag begått våldtäkt?

    Satt och läste en historia häromdagen som handlade om våldtäkt och helt plötsligt insåg jag att något jag själv gjort kanske räknas som våldtäkt. Tänker förklara vad som hände och hoppas att någon kan ge sin åsikt.

    Jag var 17 år och hade börjat "dejta" en jämngammal från gymnasiet och hade väl setts några gånger men inte haft sex. Så en kväll var vi på en fest och en kompis "retas" för att vi inte haft sex än. Jag vet inte, var inte en så självsäker person och fick för mig att jag var tvungen att ha sex, inte för att jag var kåt utan för att jag var osäker och trodde att det förväntades av mig.

    Så i vilket fall hamnade vi i ett eget rum och hånglade lite och jag drev väl på det hela, den jag var där med verkade inte vara särskilt sugen men stoppade mig liksom inte utan det blev en väldigt konstig grej där vi hade sex för jag fattade inte att den andre kanske inte ville egentligen och jag ville inte egentligen utan kände någon slags press på att det borde göras.

    I vilket fall så tog vår lilla relation slut strax därefter, den här händelsen nämndes inte i det men det blev lite konstigt efteråt.

    Shit, räknas det som våldtäkt? Har alltid blivit så arg när jag hör om folk som våldtar men inte fattat att jag kanske också är skyldig?

  • Svar på tråden Har jag begått våldtäkt?
  • Anonym (blä)

    Kanske inte våldtäkt, men definitivt ofredande.....! Stackar tjej, undrar hur hon mår idag?

  • Anonym (...)
    Anonym (blä) skrev 2015-01-29 15:14:05 följande:

    Kanske inte våldtäkt, men definitivt ofredande.....! Stackar tjej, undrar hur hon mår idag?


    Det står ingenstans att det var en tjej (eller att ts är en kille för den delen, vilket jag bara poängterar eftersom många kommer ta det för givet).
  • Förtryckt

    Nej det var ingen våldtäkt. Sa hon ens något som fick dig att tro att hon inte hade gått med på det? Typ "nej" "sluta" "jag vill inte" när ni väl hade satt igång, eller innan?

  • Anonym (P)

    Nja, ingen sa någonting men det var jag som tog alla initiativ även när den andre inte "svarade" om man kan förklara det så. Det blev ju lite konstigt då med, kändes lite fel och awkward men fick liksom konstig respons.

  • Anonym (ungodum)
    Anonym (P) skrev 2015-01-29 15:38:02 följande:
    Nja, ingen sa någonting men det var jag som tog alla initiativ även när den andre inte "svarade" om man kan förklara det så. Det blev ju lite konstigt då med, kändes lite fel och awkward men fick liksom konstig respons.
    Släpp det. Vet inte hur många konstiga/krystade situationer man hamnade i som ung. Det var ganska ofta jobbigt och knepigt när det kom till sex, mycket för att jag var så fokuserad på vad som förväntades av mig och jag hade inte en aning om vad de där förväntningarna kunde vara. Det blev pinsamt för jag mest tänkte katastroftankar om hur kass jag var, hur oerfaren jag var och tänk om han tyckte att jag var ful och tänk om jag hade dålig andedräkt, rörde mig fel. Tusen tankar om vad, hur, jag skulle bete mig. Sexet blev därefter, jobbigt krystat och allt annat än njutbart.
    Så jäkla skönt att inte vara ung längre
  • helene 355
    Förtryckt skrev 2015-01-29 15:18:42 följande:

    Nej det var ingen våldtäkt. Sa hon ens något som fick dig att tro att hon inte hade gått med på det? Typ "nej" "sluta" "jag vill inte" när ni väl hade satt igång, eller innan?


    Man kanske hellre borde fråga frågan vad sa/agerade hon som betydde ja. Sex ska vara ett aktivt val av två, inte av en och en som inte säger varken ja eller nej. Är det något jag vill uppfostra min son riktigt mycket inom så är det att situationer där en person varken säger nej eller ja i ord eller agerande under sex betyder NEJ och inget annat. Man ska/bör läsa av sin partner att den gör någon handling/ord som betyder ja för att man ska fortsätta med sex. Får man ej något sorts medhåll ( som ts skriver att han ej fick) så ska de betyda nej. Vissa blir så chockade eller känner sig så tvingade att dem inte törs/kan säga nej och då borde en person som inte säger något och ligger still, ej agerar sexuellt i något syfte = ses som en som inte vill och då är de enkelt att den drivande personen frågar om den andra personen verkligen vill. Ts fall är ingen solklar våldtäkt/övergrepp än om den andra tjejen/killen kan ha kännt så. Hade vi haft en samtyckslag hade de kanske tvingat folk att prata med varandra och konstatera att båda vill ha sex, inte bara den drivande i frågan.
  • Förtryckt
    helene 355 skrev 2015-01-29 16:23:48 följande:
    Man kanske hellre borde fråga frågan vad sa/agerade hon som betydde ja. Sex ska vara ett aktivt val av två, inte av en och en som inte säger varken ja eller nej. Är det något jag vill uppfostra min son riktigt mycket inom så är det att situationer där en person varken säger nej eller ja i ord eller agerande under sex betyder NEJ och inget annat. Man ska/bör läsa av sin partner att den gör någon handling/ord som betyder ja för att man ska fortsätta med sex. Får man ej något sorts medhåll ( som ts skriver att han ej fick) så ska de betyda nej. Vissa blir så chockade eller känner sig så tvingade att dem inte törs/kan säga nej och då borde en person som inte säger något och ligger still, ej agerar sexuellt i något syfte = ses som en som inte vill och då är de enkelt att den drivande personen frågar om den andra personen verkligen vill. Ts fall är ingen solklar våldtäkt/övergrepp än om den andra tjejen/killen kan ha kännt så. Hade vi haft en samtyckslag hade de kanske tvingat folk att prata med varandra och konstatera att båda vill ha sex, inte bara den drivande i frågan.
    Helt riktigt. Bra skrivet.
  • Anonym (gg)

    Jaa du blev nog våldtagen, då du inte riktigt verkade "samtycka" till situationen heller. Båda blev våldtagna. Bra. Då har vi bara förstört innebörden av ordet lite, men det är väl det som är målet så alla ska kunna skrika varg.

  • Anonym (Gottegris)

    Det låter bara som en dålig sexerfarenhet,

    Många kan ligga stilla som döda sälar det betyder inte att det är våldtäkt! Däremot om hon/han gjort minsta motstånd så skulle det ju vara annorlunda. Ta det lugnt! Alla människor har ett eget ansvar!

  • Anonym (P)

    Alltså jag är tjej och han är kille. Ville inte skriva det först eftersom det färgar hur folk ser på saken. Har läst en hel del trådar där tjejer beskriver väldigt liknande grejer men där rollerna varit ombytta och då får de ofta svaret att det var våldtäkt. Nu har jag väl inte delat med mig av alla detaljer här, men insåg väl att "shit, det kan räknas som våldtäkt."

    Hade gått på myten att killar alltid vill och han hade ju typ stånd så då ville han väl? Tänkte jag iaf...

Svar på tråden Har jag begått våldtäkt?