• Anonym (frustrerad)

    hur gör jag för att slippa kontakten med min mamma?!

    Ja jag sitter i en jävla rävsax. Hur jag än vrider och vänder på allt så är det någon som far illa. 

    Lång historia kort: Min mamma är bipolär och pillermissbrukare. Har varit hela mitt liv och jag har inte växt upp med henne. 
    Det var när jag flyttade hemifrån som 14-åring vi började få kontakt igen. Har aldrig gillat henne utan tyckt att hon beter sig väldigt underligt. Nu först i vuxen ålder har jag fattat att hon missbrukar också och det var därför hon var så "konstig", inte pga sjukdomen som jag trodde då.

    In och ut för överdoser som hon haft i maniska skov samt när hon tagit några piller för många som hon missbrukar. Bla Imovane, tradolan och Oxycontin. 

    Det hela ställdes på sin spets när jag tog mig in hos henne och hittade tomma kartor och kartonger som hade skrivits ut bara någon dag innan. Jag tog kontakt med hennes läkare och psykiatriker för att få hjälp. 
    Så läkaren slutade skriva ut dessa piller förutom Imovane för natten och sina mediciner fick hon i Apodos-påsar (typ portionspåsar för olika klockslag på dygnet)

    Efter ett telefonsamtal med henne några månader senare så hörde jag att något inte var rätt. Tog mig in hos henne igen och såg att hon tagit hela månadens kvällsppåsar med imovane och satt i sig. Hon missbrukade ännu alltså. 

    Läkaren "svartlistade" henne från alla läkemedel med narkotika/benzo och jag kände mig rätt lugn. TILLS vi var hos henne och såg hennes apoteksrecept. Imovane. 

    Min pappa har fullmakt för henne på apoteket så han kollade upp det. Mycket riktigt. Hon får dessa tabletter utskrivna ÄN. Av samma läkare som jag pratade med, som svartlistade henne. Och hon hade satt i sig allihopa på bara några dagar. 
    Vi pratar 100-tals tradolan som var uttagna med någon veckas mellanrum, 74 Oxycontin som tagits ut vid två olika tillfällen med 8 dagars mellanrum. Imovane.. Ja allt.. 

    Jag konfronterade henne, hon blånekar. Tills jag visade recepten (som pappa hade tillgång till) då erkände hon. Jag sa att hon inte får träffa sina barnbarn mer. Inte fören hon blivit ren PÅ RIKTIGT. Denna gång ska hon bevisa. Gå på NA-möten, lämna prover osv osv. 
    Detta är en vecka sedan. 

    Idag ringde hon och ville ta med sig min äldsta på bio imorgon. Nej sa jag. Då slängde hon på och sen fick jag ett sms: Jag tycker du överreagerar kraftigt nu! Jag har inte tagit något på två veckor" Ge dig för fan! Hur länge ska du hålla på och hålla barnen borta från mig?! 

    Jag vill inte ha med människan att göra! Hon har förstört så otroligt mycket i mitt liv pga sitt missbruk! Hon ska fan inte få förstöra mina barn också! 
    Hur gör jag?! Vad fan gör jag?! Jag ber.. Någon som varit i samma situation? 
    Alltså hon fattar inte vad jag säger, hon har inga problem säger hon. Hon vägrar inse. 

    Och det värsta med allt är att om jag klipper helt blir jag av med min pappa också och det vill jag verkligen inte, han är mitt allt (ja, och barnen såklart) 
    Hade inte han funnits så hade jag bytt nummer och namn för att slippa henne.. Men nu går inte det. Hur gör jag?! Jag vill ju att mina barn ska ha en mormor. Men det går inte, jag fick aldrig någon mamma och jag tvivlar på att hon skulle kunna ändra sig och bli en mormor nu.. Hjälp mig.. Har sån ångest och ibland känner jag bara för att sticka från allt, all press från henne, från pappa, det dåliga samvetet gentemot barnen, gentemot henne.. Hon är trots allt Mamma. Men ändå inte.. Snälla, någon med vettiga råd, input eller förslag?! 

  • Svar på tråden hur gör jag för att slippa kontakten med min mamma?!
  • Anonym (dotter)

    känner igen detta - min mamma är något liknande - och jag svarar numera endast på sms och bara de som hon inte är direkt otrevlig på.
    jag tänker som så att få träffa sina barnbarn är ingen mänsklig rättighet och mitt uppgift som mamma är att skydda mina barn - och det är var jag gör när de inte får träffa sin mormor!

  • Anonym (dotter)
    Anonym (frustrerad) skrev 2015-01-29 18:33:02 följande:

    Och det värsta med allt är att om jag klipper helt blir jag av med min pappa också och det vill jag verkligen inte, han är mitt allt (ja, och barnen såklart) 


    bor dina föräldrar tillsammans? 
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (dotter) skrev 2015-01-29 18:36:40 följande:
    känner igen detta - min mamma är något liknande - och jag svarar numera endast på sms och bara de som hon inte är direkt otrevlig på.
    jag tänker som så att få träffa sina barnbarn är ingen mänsklig rättighet och mitt uppgift som mamma är att skydda mina barn - och det är var jag gör när de inte får träffa sin mormor!
    Men hur hanterar du det? Har du inte dåligt samvete eller hur jag ska uttrycka det? Vill absolut inte verka otrevlig! Jag känner bara att jag slits i olika stycken. Hon är ju sjuk, med två sjukdomar dessutom - en psykisk och ett missbruk (ja det är väl också psykiskt) 

    Hon är som ett  barn och jag tror att det har med sjukdomen att göra. Hon förstår inte konsekvenser av handlande, hon ljuger och manipulerar min pappa för att få sin vilja igenom, hon "älskar" sina barnbarn egentligen men hennes egoism är för stor. Hon har aldrig någonsin tänkt på någon annan än sig själv. Men det är väl så när man är missbrukare.. Missbruket kommer först. 

    Jag får bara så dåligt samvete.. Mot alla. Mot min äldsta som vet vem mormor är (dom ändra är för små) och som undrar vart hon tagit vägen.. 
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (dotter) skrev 2015-01-29 18:37:37 följande:
    bor dina föräldrar tillsammans? 
    Knepigt nog nej. Men pappa är för dumsnäll så han är hos henne, skjutsar henne, ställer upp för henne, byter gardiner, städar, handlar, you name it, fast hon har både färdtjänst och hemtjänst. 
    Dom har varit skilda i 20 år.. 
  • Anonym (dotter)
    Anonym (frustrerad) skrev 2015-01-29 18:41:19 följande:
    Men hur hanterar du det? Har du inte dåligt samvete eller hur jag ska uttrycka det? Vill absolut inte verka otrevlig! Jag känner bara att jag slits i olika stycken. Hon är ju sjuk, med två sjukdomar dessutom - en psykisk och ett missbruk (ja det är väl också psykiskt) 
    nej, jag har faktiskt inte dåligt samvete - hon är en egoistisk alkoholist som bara ser till sina egna intressen  och en sådan person vill jag inte ha i närheten av mina barn.
    jag har i många år försökt få min mamma att få vård men hon vägrar inse att hon har något problem, och då tänker jag om hon inte ens får träffa sina barnbarn kanske hon inser att hon inte är på rätt väg (även om jag inte tror det kommer att gå vägen) - men det är jobbigt, det är ju konstigt i mångas ögon att inte ha kontakt med sin mamma - men ar man haft en mamma som är så otrevlig då är jag hellre utan kontakt. 
  • Carnitas

    Ja, din mamma har rätt ordentliga problem med läkemedel.
    Detta är helt säkert en symtom av hennes psykiska problem, plus långvarig konsumtion.
    Som gör det kommer vara svårt att sluta.


    Vet att tradolan är effektivt på vissa psykiska besvär, men om oxy är detta har jag ingen kunskap om.
    Dessa mediciner skriv extremt sällan ut till såna här besvär, utan brukar vara för smärta.
    Vet i andra länder, så skriver man ut tradolanen för en del psykiska besvär, och är tydligt väldigt effektivt.
    Men ska ju tas enligt ordination givetvis, som inte verkar fallet här.


    Överdoser på tradolan och oxy är potentiellt dödligt, tradolanen krävs en mycket hög mängd för vara dödligt.
    Oxy har betydlgit lägre gräns för vad som är farligt.
    imovane är väldigt svårt att överdosera så det blir en fara för ens liv.

    Min fråga är, har du redan tagit det definitiva beslutet att avsluta din och din mammas relation?
    I detta område finns det en hel del att göra.
    En fortsatt relation med din far går att ha, men sätter sig din mamma emot där.
    Så kommer det bli väldigt besvärligt.
    Vad man kan göra är, allt från säga till att nu vill jag inte ha med dig att göra(och då hon acceptera detta).
    Till kontaktförbud och hemlig identitet.
    Och allt däremellan.

  • Fundersam02

    Varför blir du av med din pappa om du bryter med din mamma? Kommer han verkligen att vilja klippa med dig och dina barn då eller är det ett tomt hot? 

    Kan det fungera att låta din mamma träffa barnbarnen när du är med men aldrig annars?

  • Anonym (Ts från mobilen)
    Fundersam02 skrev 2015-01-29 18:54:42 följande:

    Varför blir du av med din pappa om du bryter med din mamma? Kommer han verkligen att vilja klippa med dig och dina barn då eller är det ett tomt hot? 

    Kan det fungera att låta din mamma träffa barnbarnen när du är med men aldrig annars?


    Det låter konstigt kanske men hon är så otroligt kontrollerande. Han vågar inte säga nej till henne och ska jag verkligen klippa med henne så kan jag inte ha kvar pappa. Han skulle hamna i mitten och ringa mig för att tala om hur dåligt hon mår, hur ledsen hon är, be mig "ta tillbaka" henne, gråta osv osv.

    Senast igår var jag hos honom och han grät, hade ångest, ont i magen osv för att hon ringt honom inte mindre än 36 gånger! För att beklaga sig, skälla på honom, ställa in sig hos honom osv osv. Och pappa säger inte nej till henne.

    Så det är för allas bästa. För att han ska slippa hamna i kläm.

    För oavsett hur mycket hon missbrukar så är han så manipulerad av henne så han försvarar henne med: men du.. Hon har ju inte tagit något på några dagar nu.. Ge henne en chans.. Hon är så förtvivlad..
  • Anonym (dotter)
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2015-01-29 19:04:59 följande:
    Senast igår var jag hos honom och han grät, hade ångest, ont i magen osv för att hon ringt honom inte mindre än 36 gånger! För att beklaga sig, skälla på honom, ställa in sig hos honom osv osv. Och pappa säger inte nej till henne.
    låter ju som din pappa skulle behöva hjälp att bryta detta - han är ju medberoende till din mamma........
  • Anonym (Ts från mobilen)
    Anonym (dotter) skrev 2015-01-29 19:07:30 följande:
    låter ju som din pappa skulle behöva hjälp att bryta detta - han är ju medberoende till din mamma........
    Han är sjukligt medberoende! Det är fruktansvärt att se på.. Har varit på samtal tillsammans med honom för just medberoende. Han har varit på enskilda samtal. Han har varit och träffat hennes psykiatriker och pratat om hur han kan bryta detta.. Men ingenting fungerar. Inte ens när han såg mängden på recepten, kartongerna, kartorna.. Inte ens då sjönk det in. Eller jo för stunden men när han konfronterat henne så var han tillbaka i samma mönster igen.. Att försvara, att tro på henne och ge henne 10000 chanser..
Svar på tråden hur gör jag för att slippa kontakten med min mamma?!