• Äldre 29 Jan 19:41
    648 visningar
    5 svar
    5
    648

    gravid vid samlag dagen efter äl

    Hej!

    Jag är nyfiken på om någon blivit gravid dagen efter äl och vilket kön fick ni??

  • Svar på tråden gravid vid samlag dagen efter äl
  • Äldre 29 Jan 19:42
    #1

    Hur ska man kunna veta det till 100%?

  • Äldre 29 Jan 22:46
    #2

    Om rutinultraljudet stämmer så bra som de säger, så vet jag vilket ligg jag blev gravid. Min man jobbar borta mån-fre och i har sällan sex tyvärr, så jag har max två ligg att välja på, beroende på när äl verkligen var. Någon av dessa två tillfällena gjorde mig gravid. Det ena var innan äl och ett efter äl, om man ska lita på ultraljudet. Vet dock ej kön ännu. Bebisen kommer till påsk.

  • Äldre 29 Jan 23:15
    #3

    Eftersom ägget lever max 24 timmar-vissa säger 12- så är det nog få som blivit gravida dagen efter äl. Då ska äl ha infallit kvällstid i så fall.

  • Äldre 30 Jan 00:25
    #4
    Jag är bara jag skrev 2015-01-29 23:15:49 följande:

    Eftersom ägget lever max 24 timmar-vissa säger 12- så är det nog få som blivit gravida dagen efter äl. Då ska äl ha infallit kvällstid i så fall.


    Enligt Lennart Nilssons bok "ett barn blir till" så kan ägget vänta in spermier i upp till 48 tim. Spermier kan under rätt förhållanden vara framme vid ägget på 30 min men vanligen tar det några timmar. Det ger ju iaf ett visst spann.

    Däremot är det omöjligt att säga exakt när ägget släpper så länge vi inte har ett fönster in till magen.

    Äl värk är individuellt (kan man ha före, under och/eller efter äl), äl sekret samma som med värk, vad en app säger...(behöver jag ens förklara?), vad RUL visar (är extremt individuellt och kan visa fel på mer än en vecka hit eller dit) osv
  • Nelly8­8
    Äldre 30 Jan 01:37
    #5

    Enligt min app hade jag äl den 6/9, hade sex den 7/9 och i maj kommer vår lille pojke ;)

Svar på tråden gravid vid samlag dagen efter äl