• Anonym (snusk­igt)
    Äldre 29 Jan 20:47
    1853 visningar
    20 svar
    20
    1853

    Trycker du på spolknappen och vrider på vattenkranen med smutsiga händer?

    Jag undrar hur ni andra gör på toaletten. Anta att du är på toa och gör både nr 1 och nr 2 och behöver torka dig ordentligt. När du har gjort det så ställer du dig upp, drar på byxorna och knäpper. Sen lägger du ner locket och spolar och vrider på kranen och tar tvål och tvättar dig. Sen stänger du av kranen, torkar händerna, vrider upp dörren och ev släcker lyset.

    Så från att ha tvättat sig så får du samma bakterier på händerna när du stänger av kranen. De bakterierna sprider du till lysknappen och handtaget och sen går du vidare och sprider dyngan vidare.

    Är det så ni gör eller har ni, som jag, ett bättre sätt?

  • Svar på tråden Trycker du på spolknappen och vrider på vattenkranen med smutsiga händer?
  • Anonym (nyfik­en)
    Äldre 29 Jan 20:49
    #1

    hur gör du då?

  • Anonym (TS från tråden om trasor­)
    Äldre 29 Jan 20:49
    #2

    Jag bryr mig inte, ibland orkar jag inte ens tvätta händerna. Men oftast gör jag det om jag bajsat, ibland inte. Men min kran hemma är en sådan där man drar upp och trycker ner för att få vatten så man rör inte samma ställe för att sätta på och stänga av så bakterierna kan inte sprida sig, om man är så nojjig. 

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 29 Jan 20:56
    #3

    Jag spolar, tvättar händerna, stänger av kranen och öppnar dörren med en torkhanduk och slår av lyset med armbågen. Att göra på annat sätt kommer inte på fråga eftersom jag vet att folk är snuskon...


    T
  • Äldre 29 Jan 20:56
    #4

    Jag brukar använda mycket papper när jag torkar mig.

    Och är inte nojig.

  • Anonym (gladl­ax)
    Äldre 29 Jan 21:08
    #5

    Spola???

  • Anonym (G.)
    Äldre 29 Jan 21:10
    #6

    så länge jag använt något att torka mig med som skyddar mina händer från att bli smutsiga så ser jag inte problemet?
    Du har ju liksom lika mycket baciller på händerna innan du torkar dig som efter. Kan du ens ta i din byxknapp för att knäppa upp med dina besudlade händer?

  • Anonym (TS från tråden om trasor­)
    Äldre 29 Jan 21:33
    #7
    Tow2Mater skrev 2015-01-29 20:56:26 följande:

    Jag brukar använda mycket papper när jag torkar mig.

    Och är inte nojig.


    Anonym (G.) skrev 2015-01-29 21:10:29 följande:

    så länge jag använt något att torka mig med som skyddar mina händer från att bli smutsiga så ser jag inte problemet?
    Du har ju liksom lika mycket baciller på händerna innan du torkar dig som efter. Kan du ens ta i din byxknapp för att knäppa upp med dina besudlade händer?



    Papper hjälper inte faktiskt. Jag hörde bara häromdagen på radion om att de testat det där med att lägga papper på sitsen innan man sätter sig. Det krävdes 15 lager papper innan det ens gjorde minsta lilla skillnad. Bakterierna tar sig igenom pappret, även när man torkar sig. Men vår hud är ett bra skydd mot bakterierna så det gör inget. Problemet är när folk tar rör vid delar av kroppen som inte är skyddade av hud, som ögon, mun och näsa. 
  • Anonym (C)
    Äldre 29 Jan 21:35
    #8

    Ja, men man använder met ovansidan av handen till kranen. Och torkar av ofta, med rengöringsmedel.

  • Äldre 29 Jan 21:37
    #9

    Ok, om inte papper hjälper, ska jag nu spara in på den kostnaden och torka mig direkt med handen. Den tvättar man ju ändå.

    Kan nog borja snyta mig i handen också och bara skaka av snoret på marken ute, och i papperskorgen inne tror jag, om pappret ändå inte verkar spela nån roll.

  • Anonym (Jag)
    Äldre 29 Jan 21:38
    #10

    Vi har automatisk vattenkran!

  • Anonym (n)
    Äldre 29 Jan 21:39
    #11

    jag tvättar händer som vanligt. Sen stänger av kranen med rena toapaper mellan min hand och handtaget. Samma sak när jag öppnar dörren sen.

  • Anonym (bajsk­orven)
    Äldre 29 Jan 21:42
    #12
    Anonym (TS från tråden om trasor) skrev 2015-01-29 21:33:45 följande:

    Papper hjälper inte faktiskt. Jag hörde bara häromdagen på radion om att de testat det där med att lägga papper på sitsen innan man sätter sig. Det krävdes 15 lager papper innan det ens gjorde minsta lilla skillnad. Bakterierna tar sig igenom pappret, även när man torkar sig. Men vår hud är ett bra skydd mot bakterierna så det gör inget. Problemet är när folk tar rör vid delar av kroppen som inte är skyddade av hud, som ögon, mun och näsa. 


    Det har jag svårt att tro på. Bakterier är ju inte mutanta rörliga monster som kan ta sig igenom vad som helst. Tror mer det beror på att bakterierna kletas ut och på det sättet sprids från sittringen till toabesökaren när denne försöker fippla dit skyddspappret. Men rätta mig gärna om du har mer info.
  • Anonym (Höger­)
    Äldre 29 Jan 21:44
    #13

    Jag torkar med höger. Spolar med vänster. Sätter på vattnet med vänster. Sen har ja en sån för automatisk tvålpump!

    Sen gör inte alla i min familj lika! Men sån är jag... Då har iaf inte jag spridit mina baciller vidare! ;)

    Varför jag gör så vet ja inte.. Har alltid gjort så! Har dock inte haft automatisk tvålpump i alla år :)

  • Anonym (Jag också!­)
    Äldre 29 Jan 21:54
    #14
    Anonym (Höger) skrev 2015-01-29 21:44:47 följande:

    Jag torkar med höger. Spolar med vänster. Sätter på vattnet med vänster.


  • Julia1­245
    Äldre 29 Jan 22:15
    #15
    Anonym (Höger) skrev 2015-01-29 21:44:47 följande:

    Jag torkar med höger. Spolar med vänster. Sätter på vattnet med vänster. Sen har ja en sån för automatisk tvålpump!

    Sen gör inte alla i min familj lika! Men sån är jag... Då har iaf inte jag spridit mina baciller vidare! ;)

    Varför jag gör så vet ja inte.. Har alltid gjort så! Har dock inte haft automatisk tvålpump i alla år :)


    Ja, där har du lösningen, TS.
  • Anonym (F.ö)
    Äldre 29 Jan 23:00
    #16

    Sittringen är ingalunda det skitigaste stället i ett hem! Där vilar rumpa och lår,men inga delar det kommer kiss/bajs ur-då skulle det ju inte komma ner i toan. Glad Tangentbord,disktrasor och handväskor är tydligen betydligt skitigare. Basånivet!

  • radwan­ska
    Äldre 29 Jan 23:04
    #17

    Det som inte syns finns inte...typ.

    Så länge man tvättar händerna innan beredning av mat så är jag ok med allt.

    Hade också en period när jag lade papper på toa-sitsen...som 12-åring. :)

  • Äldre 29 Jan 23:26
    #18

    Offentliga toaletter torkar jag alltid av med papper, känns bara skumt att sitta på pappret. Men oftast för det är blött där... Många av torkar inte av ringen efter sig trots de spillt har jag märkt.

    Hemma eller hos andra spolar jag alltid kranen under tiden annars kan jag inte slappna av. Sen tror jag gör som någon ovan använder vänstra handen att fälla ner lock och spola. Kranen är ju redan på så inga bekymmer och tvålen lär jag använda vänster med också och annars så rörs den ju bara när man ändå dka tvätta händerna.

    På offentliga toaletter försöker jag inte röra handtaget, använder armbåen t.ex.

    Har ofta tänkt på hur dumt det är att man alltid tar på sig byxorna och sedan tvättar händerna. Försökt några gånger göra tvärtom men känns bara idiotiskt att stå där med nedragna byxor hehe. Speciellt när det är ett avstånd från toan och handfatet...

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 29 Jan 23:29
    #19

    Jag stänger kranen med armbågen. Det ska man alltid göra. Och sätter på den genom att trycka uppåt med handryggen. På så sätt kommer inga föroreningar på kranen

  • Pentra
    Äldre 30 Jan 22:05
    #20
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-01-29 23:29:42 följande:
    Jag stänger kranen med armbågen. Det ska man alltid göra. Och sätter på den genom att trycka uppåt med handryggen. På så sätt kommer inga föroreningar på kranen

    Så gör jag också. Plus att jag innan dess har använt icketorkarhanden till toalettens spolknapp för mina medmänniskors skull. ... /Pentra
Svar på tråden Trycker du på spolknappen och vrider på vattenkranen med smutsiga händer?