• Äldre 29 Jan 21:31
    4197 visningar
    11 svar
    11
    4197

    Jag valde att göra en aspireoperation istället för en gbp.

    I dag är det första dagen på mitt nya liv.
    För några år vart jag godkänd för en gbp, men valde att inte göra den.
    I stället har jag gjort en aspire-op som är så mycket bättre på många vis..
    Det är ingen stor operation o man får både mentor o kbt.
    Så funderar du på att göra en vikt-op å titta på denna metoden först.

    http://www.aspiremetoden.com/

  • Svar på tråden Jag valde att göra en aspireoperation istället för en gbp.
  • Äldre 31 Jan 20:40
    #1

    Jag har googlat lite på det, men fattar inte riktigt? Hur går det till?

  • Äldre 2 Feb 14:09
    #2
    Eiles skrev 2015-01-31 20:40:47 följande:

    Jag har googlat lite på det, men fattar inte riktigt? Hur går det till?


    Va kul att du frågar. :)


    Så här vart det för mig.


    Först fick jag komma till ett gruppmöte där intresserade fick träffa dem som redan hade satt in en peg.
    Man fick träffa dem som håller i projektet o de förklarade hur allt fungerade.
    Sen så fick jag träffa kirurg o sjuksköterska som visar o förklarar hur allt kommer att gå till vid själv ingreppet o man fick ställa frågor i lugn o ro.
    Vägdes o mättes o fick veta hur många kilon de ville jag skulle ha gått ner till ingreppet. Man ska börja äta/dricka vlcd-kost 4 veckor innan ingreppet.

    Jag fick göra mitt ingrepp på morgonen o möttes i väntrummet av både kirurgen o sjuksköterskorna som skulle vara med vid ingreppet. De pratade med mig o skojade lite...de visste hur fruktansvärt nervös jag var.
    Jag fick komma in på rummet där vi skulle vara o medan jag satt på britsen så fick jag lugnande medicin i armen som började verka väldigt fort.
    Minns bara att jag hörde någon säga till mig att lägga mig ner o sen var jag *borta*. Jag var vaken men medicinen man får, gör en så avslappnad o man glömmer det mesta från ingreppet efteråt.
    När jag vaknade fick jag hjälp att ställa mig upp o så fick jag gå till ett annat rum där jag fick vila en stund o de kom o tittade till mig ofta.
    Fick även då träffa två läkare från Danmark då de denna veckan börjar opa sina första patienter.
    Knappt två timmar senare fick jag åka med med min peg på magen.
    Fick medcin med mig o jag fick fortsätta dricka/äta vlcd-kost...vilket jag nu ska göra några dagar till. Sen så ska jag börja äta pure-mat för 1000 kalorier i en vecka.
    Veckan därefter ska jag få träffa en sjuksköterska o då få lära mig att spola ut magen från magsäcken.


     


     

  • Äldre 2 Feb 14:11
    #3

    Det verkar ju vara en bulimi-liknande metod, där man spolar ut maginnehållet via en slang istället för att spy upp den. Låter vidrigt.

  • Äldre 2 Feb 14:18
    #4

    Tycket att det låter otäckt. Lite som att operera in ett bulimi beteende. Äta och sedan tömma ut maten från magen... eller jag måste nästan ha missuppfattat hela grejen.

    Vill du förklara vad metoden går ut på?

  • Äldre 2 Feb 14:19
    #5
    MajaVira skrev 2015-02-02 14:11:56 följande:

    Det verkar ju vara en bulimi-liknande metod, där man spolar ut maginnehållet via en slang istället för att spy upp den. Låter vidrigt.



    Såg inte ditt inlägg innan jag skrev mitt.. samma reaktion
  • Äldre 2 Feb 14:21
    #6

    Själva ingreppet.....


    Kika på denna sidan.
    Finns en bra förklarande video, bloggar osv.

    https://www.facebook.com/aspireforum?fref=ts&pnref=story

    Trots att jag bara är i början av min resa så är jag glad att jag vågade mig på detta o inte gjorde gbp som folk försökte övertala mig att göra.

    Fråga mig gärna o det jag inte vet, tar jag reda på. Solig


    Tyvärr så görs detta bara i Blekinge men förhoppningsvis ska denna så mycket snällare metod bli tillgänglig för alla.
    Jag har 80 kg att gå ner o jag slipper göra det själv.
    Jobbet får jag göra själv, men stöttningen jag får är ovärderligt.


     

  • Äldre 2 Feb 14:29
    #7

    *S* Tänk att jag tänkte i de banorna med, då jag först såg detta.
    Ät vad du vill o sen töm ut det....låter ju bra. Skrattande
    Men....för att kunna spola ut det, så måste man tugga maten väldigt noga o det tar lång tid.
    Nu kan man inte sluka en hamburgare i två tuggor, utan en massa små tuggor. Man hinner bli mätt innan allt är uppätet.
    Magen hinner skicka signaler till hjärnan.
    Tuggar man inte maten ordentligt kan det bli stopp i det lilla röret o då får man pilla lite med det.
    Man tömmer ut 30% av maginnehållet o äter man då 2000 kalorier i en måltid, så går man ju inte ner.

    Man får bkt när man är opad o man träffas även i sin grupp.
    Man kan när som helst ringa till sin mentor o här i Blekinge kan man ringa sköterskorna när som helst på dygnet. De ringer alltid upp.
    Det finns även en hemlig grupp på fb som där opade stöttar varann.

    Grejen är att denna metoden handlar inte bara om att gå ner i  vikt, man får hjälp med sitt beteende med.
    Riskerna som finns vid gbp finns inte här.
    O ångrar man sig sen, så kan man när som helst. få peggen bortplockad.

  • Äldre 2 Feb 15:03
    #8
    MajaVira skrev 2015-02-02 14:11:56 följande:

    Det verkar ju vara en bulimi-liknande metod, där man spolar ut maginnehållet via en slang istället för att spy upp den. Låter vidrigt.


    Gryntroll skrev 2015-02-02 14:18:09 följande:

    Tycket att det låter otäckt. Lite som att operera in ett bulimi beteende. Äta och sedan tömma ut maten från magen... eller jag måste nästan ha missuppfattat hela grejen.

    Vill du förklara vad metoden går ut på?


    Ni har helt rätt. Det är en rent sjuklig metod, i princip skapad för att tjäna pengar som går ut på bulimi-principen "ät hur fan mycket du vill, du ska ändå kräkas upp/laxera/aspirera ut den sen". Att asprirera genom den här metoden är precis lika skadligt som att aspirera genom att kräkas eller ta laxermedel i oändlighet. Följden är, om man äter normalstora portioner (som man får lära sig i behandligen), på sikt, att man riskerar uttorkning och näringsbrist (främst kalcium och kalium), och att magen blir irriterad av allt tömmande (även om man "bara" tömmer 30%). Betänk sedan också de vanliga riskerna och komplikationerna vid stomi (för det är det det är, i princip). Stopp, läckage, bråck, infektioner, nekros osv.  Läkare sager till om med att det inte är frågan om OM det uppstår komplikationer, utan NÄR, precis som när man har en stomipåse.

    DOCK ingår det i sverige terapi osv (gör det inte i USA på samma sätt, utan där får patienterna söka sådant på eget bevåg), men den terapin, om den är bra, gör att man inte alls behöver operationen, eftersom det är som all annan KBT vid viktproblem. Tugga ordentligt, lär dig vad en normalstor portion är, lär dig näringslära, ta rätt på vad du äter när och varför och hur mycket. Skillnaden mellan KBT ensamt och KBT + operation (vare sig det är GBP eller sleeve eller något annat) efter två år är marginell i bästa fall. 

    TS, du har gjort ditt val och jag önskar dig ett liv fritt från komplikationer, för nekros är inte vackert.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 2 Feb 15:28
    #9
    Aniiee skrev 2015-02-02 15:03:18 följande:
    Gryntroll skrev 2015-02-02 14:18:09 följande:

    Tycket att det låter otäckt. Lite som att operera in ett bulimi beteende. Äta och sedan tömma ut maten från magen... eller jag måste nästan ha missuppfattat hela grejen.

    Vill du förklara vad metoden går ut på?


    Ni har helt rätt. Det är en rent sjuklig metod, i princip skapad för att tjäna pengar som går ut på bulimi-principen "ät hur fan mycket du vill, du ska ändå kräkas upp/laxera/aspirera ut den sen". Att asprirera genom den här metoden är precis lika skadligt som att aspirera genom att kräkas eller ta laxermedel i oändlighet. Följden är, om man äter normalstora portioner (som man får lära sig i behandligen), på sikt, att man riskerar uttorkning och näringsbrist (främst kalcium och kalium), och att magen blir irriterad av allt tömmande (även om man "bara" tömmer 30%). Betänk sedan också de vanliga riskerna och komplikationerna vid stomi (för det är det det är, i princip). Stopp, läckage, bråck, infektioner, nekros osv.  Läkare sager till om med att det inte är frågan om OM det uppstår komplikationer, utan NÄR, precis som när man har en stomipåse.

    DOCK ingår det i sverige terapi osv (gör det inte i USA på samma sätt, utan där får patienterna söka sådant på eget bevåg), men den terapin, om den är bra, gör att man inte alls behöver operationen, eftersom det är som all annan KBT vid viktproblem. Tugga ordentligt, lär dig vad en normalstor portion är, lär dig näringslära, ta rätt på vad du äter när och varför och hur mycket. Skillnaden mellan KBT ensamt och KBT + operation (vare sig det är GBP eller sleeve eller något annat) efter två år är marginell i bästa fall. 

    TS, du har gjort ditt val och jag önskar dig ett liv fritt från komplikationer, för nekros är inte vackert.
    Självklart finns det risker vid alla ingrepp, men jämfört med gbp så är denna så mycket mindre riskfylld.
    Det är riskfyllt att genomgå kejsarsnitt med, vilket jag har gjort akut o åkte på en stor infektion som följd.
    Va bra att du skrev o påpekade detta, då man absolut ska ha detta i betänkande.
    samtidigt undrar jag...har du varit inne i gbp-tråden o skrivit om de hemska riskerna med en sån op?
  • Äldre 2 Feb 15:37
    #10
    Min lycka skrev 2015-02-02 15:28:47 följande:
    Självklart finns det risker vid alla ingrepp, men jämfört med gbp så är denna så mycket mindre riskfylld.
    Det är riskfyllt att genomgå kejsarsnitt med, vilket jag har gjort akut o åkte på en stor infektion som följd.
    Va bra att du skrev o påpekade detta, då man absolut ska ha detta i betänkande.
    samtidigt undrar jag...har du varit inne i gbp-tråden o skrivit om de hemska riskerna med en sån op?
    Ingreppet är mindre riskfyllt, men inte hålet i magen och "livsstilen" - den är mer riskfylld, rent medico-fysiologisk(ursäkta svengelskan, kom inte på vad det heter). Men absolut, alla ingrepp är riskfyllda - det är farligt att leva, man kan dö.

    gbp-tråden? Det finns tiotals dylika trådar på FL, så jag vet inte vilken du syftar på. Jag finner det dock inte särskilt påkallat att skriva i de personligen, dels för att andra redan gjort det, dels för att det finns mycket mer information om gbp och dess följder, risker och biverkningar på nätet, än det finns om den sedan knappt två är i EU godkända och i USA ännu icke-godkända (den har fortfarande trial-status sedan dryga året) aspiremetoden.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 3 Feb 08:41
    #11

    Tack för svaret. Jag hittade en del bloggar skrivna av personer som opererat sig, och så läste jag en del på aspires hemsida.

    Nu vet jag ju inte exakt hur sköljningen går till, eller om det skulle vara skadligt på sikt att skölja (som någon skrev), men av det jag har läst så verkar det inte vara så. Lider man av fetma (har själv ett BMI på runt 40) och inte klarar av att gå ned i vikt på egen hand så anser jag nog detta vara en bättre metod än gastric bypass. Jag har också fått erbjudandet att gbp operera mig men tackade nej direkt. Jag vägrar! Nackdelarna överväger fördelarna alldeles för mycket. Jag har istället bestämt mig för att själv klara av att gå ned i vikt. Är inne på fjärde veckan nu och det har gått rätt bra, men skulle jag inte klara av det så kan ju andra alternativ bli aktuella att tänka på. Och hellre då aspire än gbp.

    Största fördelen med aspire är för min del att den går att ta bort, och under tiden man har den så får man stöd och hjälp med att lära sig äta bra.

    Det ideala sättet för mig att gå ned i vikt vore dock att få möjligheten att komma till ett slags viktminskningscenter där man bor och får anpassad träning, vara med och laga den mat man ska äta, osv. Med hjälp och stöd av tex dietister, tränare, psykolog. Man kan ju behandla narkomaner på behandlingshem, så varför skulle man inte kunna behandla gravt överviktiga på något liknande? Att komma hemifrån och bort från alla frestelser vore kanon.

    Men men... Inom vården verkar de hellre vilja skära i folk än att hjälpa dem på ett vettigt sätt. En operation borde egentligen vara absolut sista utvägen.

    Men hur som helst så önskar jag dig lycka till med din aspire :)

    Många verkar nöjda och det har gett resultat på deras vikt så det gör det säkert för dig med. :)


    Min lycka skrev 2015-02-02 14:09:25 följande:

    Va kul att du frågar. :)

    Så här vart det för mig.

    Först fick jag komma till ett gruppmöte där intresserade fick träffa dem som redan hade satt in en peg.

    Man fick träffa dem som håller i projektet o de förklarade hur allt fungerade.

    Sen så fick jag träffa kirurg o sjuksköterska som visar o förklarar hur allt kommer att gå till vid själv ingreppet o man fick ställa frågor i lugn o ro.

    Vägdes o mättes o fick veta hur många kilon de ville jag skulle ha gått ner till ingreppet. Man ska börja äta/dricka vlcd-kost 4 veckor innan ingreppet.

    Jag fick göra mitt ingrepp på morgonen o möttes i väntrummet av både kirurgen o sjuksköterskorna som skulle vara med vid ingreppet. De pratade med mig o skojade lite...de visste hur fruktansvärt nervös jag var.

    Jag fick komma in på rummet där vi skulle vara o medan jag satt på britsen så fick jag lugnande medicin i armen som började verka väldigt fort.

    Minns bara att jag hörde någon säga till mig att lägga mig ner o sen var jag *borta*. Jag var vaken men medicinen man får, gör en så avslappnad o man glömmer det mesta från ingreppet efteråt.

    När jag vaknade fick jag hjälp att ställa mig upp o så fick jag gå till ett annat rum där jag fick vila en stund o de kom o tittade till mig ofta.

    Fick även då träffa två läkare från Danmark då de denna veckan börjar opa sina första patienter.

    Knappt två timmar senare fick jag åka med med min peg på magen.

    Fick medcin med mig o jag fick fortsätta dricka/äta vlcd-kost...vilket jag nu ska göra några dagar till. Sen så ska jag börja äta pure-mat för 1000 kalorier i en vecka.

    Veckan därefter ska jag få träffa en sjuksköterska o då få lära mig att spola ut magen från magsäcken.

     

     


Svar på tråden Jag valde att göra en aspireoperation istället för en gbp.