• Anonym (Äggdonator?)

    Vill donera ägg,hur gör man??

    Funderar på att donera ägg,då jag själv har 4 barn och numera är steriliserad.
    Vill hjälpa fler att få uppleva barn.
    Vart hittar man info om:
    Hur
    När
    Vart
    Privat
    Landstinget
    Utomlands
    Ålder
    Osv
    Tacksam för info eller länkar

  • Svar på tråden Vill donera ägg,hur gör man??
  • Anonym (Äggdonator?)

    Får man göra det direkt till ett par eller vilka lagar gäller.

    Får man ersättning och hjälp med kostnader för mediciner och dyl?

  • Jag är bara jag

    Kontakta närmaste universitetssjukhus och deras IVF-klinik. Där får du snabbt reda på om du initialt passar och utreds sen ifall du gör det. Åldersgränsen är 34-35,man måste vara fullt frisk,helst ha fött barn,vara medveten om vilka lagar som gäller,bl.a att barnet har rätt söka upp en när det fyllt 18 år. Direktdonation är inte tillåtet. Man får viss ersättning,överallt utom skåne 3000:-.

    Donatorer behövs verkligen så hoppas du passar! {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Äggdonation?)

    Är det bara utomlands man får göra en privat äggdonation?

  • Jag är bara jag
    Anonym (Äggdonation?) skrev 2015-01-30 14:53:18 följande:
    Är det bara utomlands man får göra en privat äggdonation?
    Menar du på privat klinik eller direktdonation? Direkt donation till nån utvald är inte tillåtet nånstans vad jag vet. Utomlands är det oftast helt anonyma donatorer,man får aldrig veta vem det är.
  • Vårt väntrum

    Hej!

    Är tråden aktiv?

    Jag söker med ljus och lyckta efter en vänlig själ som vill donera ägg.

    Det är kravet från kliniken, att vi bidrar med en dontor...

    Kram

  • Anonym (M)
    Jag är bara jag skrev 2015-01-30 15:09:06 följande:

    Menar du på privat klinik eller direktdonation? Direkt donation till nån utvald är inte tillåtet nånstans vad jag vet. Utomlands är det oftast helt anonyma donatorer,man får aldrig veta vem det är.


    Jag har donerat ägg till min syster, så visst är direktdonation tillåtet.

    Vill man däremot donera till en vän är det vanligast med korsdonation.
  • Mallemamma
    Vårt väntrum skrev 2016-10-30 14:59:43 följande:

    Hej!

    Är tråden aktiv?

    Jag söker med ljus och lyckta efter en vänlig själ som vill donera ägg.

    Det är kravet från kliniken, att vi bidrar med en dontor...

    Kram


    Hur kommer det sig att ni måste bidra med en donator? Vet ju att det inte alltid är så, är det någon speciell anledning som gör att man inte uppfyller kraven? Jag är nyfiken på varför vissa prioriteras.

    Funderar själv på att bli donator men väntar barn nu och har BF i mars. Då tänkte jag kontankta Lunds universitetssjukhus för prover (har läst att man tar blodprov och sen måste vänta ett halvår), hade innan graviditeten BMI på strax över 30 och här är kravet att man har under 30 så måste komma under det också, samt börja ägglossa efter amningen.

    Så jag är förmodligen ingen godkänd donator på 1-2 år själv, men väldigt nyfiken på processen och andras upplevelser.
  • Vårt väntrum
    Mallemamma skrev 2016-10-30 18:17:18 följande:
    Hur kommer det sig att ni måste bidra med en donator? Vet ju att det inte alltid är så, är det någon speciell anledning som gör att man inte uppfyller kraven? Jag är nyfiken på varför vissa prioriteras.

    Funderar själv på att bli donator men väntar barn nu och har BF i mars. Då tänkte jag kontankta Lunds universitetssjukhus för prover (har läst att man tar blodprov och sen måste vänta ett halvår), hade innan graviditeten BMI på strax över 30 och här är kravet att man har under 30 så måste komma under det också, samt börja ägglossa efter amningen.

    Så jag är förmodligen ingen godkänd donator på 1-2 år själv, men väldigt nyfiken på processen och andras upplevelser.
    Anledningen är ganska dum men enkel.
    Vårt landsting har bekostat 3 ivf redan. Dock är utredningen ganska dåligt gjord på oss vid det läget. Därefter valde vi att göra fler undersökningar mm privat.
    Nu har vi efter flera misslyckade ivf bestämt med läkare att det är äggdonation som blir vårt nästa steg.
    Men landstinget vill inte stå för det. Vi är välkomna till kliniken om vi betalar själva, OCH har med en donator. Korsdonation är såklart ok däremot.

    Så ja... här sitter jag i en rävsax nu känns det som och skulle ge min högra arm för en donator. 
  • Mallemamma
    Vårt väntrum skrev 2016-10-30 19:35:07 följande:

    Anledningen är ganska dum men enkel.

    Vårt landsting har bekostat 3 ivf redan. Dock är utredningen ganska dåligt gjord på oss vid det läget. Därefter valde vi att göra fler undersökningar mm privat.

    Nu har vi efter flera misslyckade ivf bestämt med läkare att det är äggdonation som blir vårt nästa steg.

    Men landstinget vill inte stå för det. Vi är välkomna till kliniken om vi betalar själva, OCH har med en donator. Korsdonation är såklart ok däremot.

    Så ja... här sitter jag i en rävsax nu känns det som och skulle ge min högra arm för en donator. 


    Tack för svar! Beklagar att ni har fått det så kämpigt :(

    Har ni kollat runt i umgängeskretsen? Är kanske ingen liten sak att be om och svårt att ta upp, men antar att inte är den utvalde donatorn ni använder? Ni bara bidrar med en donator, och får en annan tilldelad? Är det så det fungerar?
  • Vårt väntrum
    Mallemamma skrev 2016-10-30 19:53:22 följande:
    Tack för svar! Beklagar att ni har fått det så kämpigt :(

    Har ni kollat runt i umgängeskretsen? Är kanske ingen liten sak att be om och svårt att ta upp, men antar att inte är den utvalde donatorn ni använder? Ni bara bidrar med en donator, och får en annan tilldelad? Är det så det fungerar?
    Ja precis så är det.

    Det är inte så många som vet om att vi genomgår detta.. och ska jag vara ärlig är det klent runt om oss.
    Jag har inga systrar eller kusiner. (liten klan)
    Min man har två systrar som är i 40års åldern så de är för gamla :( 
    De jag kan tänka mig att fråga är gravida, planerar barn eller har fert.problem själva.
    Tro mig, skallen går varm... 
  • Mallemamma
    Vårt väntrum skrev 2016-10-30 20:03:40 följande:

    Ja precis så är det.

    Det är inte så många som vet om att vi genomgår detta.. och ska jag vara ärlig är det klent runt om oss.

    Jag har inga systrar eller kusiner. (liten klan)

    Min man har två systrar som är i 40års åldern så de är för gamla :( 

    De jag kan tänka mig att fråga är gravida, planerar barn eller har fert.problem själva.

    Tro mig, skallen går varm... 


    Vilken jobbig situation :( kan inte föreställa mig vad ni går igenom.

    Hoppas ni får hjälp snart och hittar någon som kan hjälpa er!

    Har ni funderat på att vända er till utlandet annars? Har läst att de inte har lika stränga regler där, däremot så kostar det väl en del med :(
Svar på tråden Vill donera ägg,hur gör man??