• Anonym (Tips?)

    Tips när små barn har magsjuka?

    Antar att det snart är ett faktum och att vi snart får magsjuka i huset Då båda barnen nu är på förskolan snart.

    Tips på hur man hanterar magsjuka på små barn?

    De är 1 1/2 år och 3 år. Äldsta kräks i hink men lilla gissar jag kräks överallt om hon blir sjuk.

  • Svar på tråden Tips när små barn har magsjuka?
  • Anonym (2barnsmor)

    Mina barn är 1 år o drygt 3 år. Den äldsta har gått på förskola i exakt 2 år. EN gång under denna tiden har det gått magsjuka. Han fick inte det. Men båda var sjuka kring nyår (dock med en veckas mellanrum). Båda kräkte rakt ner på golvet då kräket kom utan förvarning. Plus ett nattkräk av minstingen, men då vi lagt handduk o lakan ovanpå och hennes säng så var det bara att byta ut det. Hon satt upp och slapp få något på sig, så det var bra iaf. Båda kräktes 3 ggr var. Bävar lite för när de båda ska få det samtidigt... Hon drack o åt småportioner när hon var sjuk medan storebror vägrade. "Dricker jag kommer det kräk o det vill jag inte". Han levde på is (älskar is!), isglass o lite vindruvor o kvällsvälling i 3 dygn innan vi kunde övertyga honom att han var frisk o kunde äta vanlig mat igen.

  • Anonym (Anna)

    Vår dotter är 3,5 och har som tur är enbart fått magsjuka en gång hittills trots att det gått rätt ofta på dagis. Hon var runt 2-2,5 år har jag för mig när hon blev sjuk.
    Använde en tom glasslåda för att ha något minde som man enkelt kunde få fram i sängen när hon spydde (hon blev sjuk på natten). Och lade även en handduk under henne så man enbart behövde byta den om något hamnade på sidan istället för att byta alla sängkläder.

  • Alexi

    Vi rullar ihop stora mattorna direkt och tar bort finfiltar och kuddar, samt lägger handdukar på ömtåliga ställen. Det blir som ett militärkommando vid första kräket, en rengör barnet och en röjer mattor mm.

  • Rosa Fluff

    Se till att ha vätskeersättning hemma. Vår blev riktigt dålig när han var magsjuk sist. Han fick inte behålla något. Slutade med att vi fick ge honom en sked vätskeersättning var femte minut. Usch minns det med fasa fortfarande.

  • Anonym (såja)
    Anonym (Tips?) skrev 2015-01-30 06:26:38 följande:

    Antar att det snart är ett faktum och att vi snart får magsjuka i huset Då båda barnen nu är på förskolan snart.

    Tips på hur man hanterar magsjuka på små barn?

    De är 1 1/2 år och 3 år. Äldsta kräks i hink men lilla gissar jag kräks överallt om hon blir sjuk.


    Jag har själv haft stor fobi för att få magsjuka i huset, men nu när ungarna börjar bli lite större kan jag se i retrospektiv att det inte har varit så illa. Själva oron för magsjuka har varit hundra gånger värre, än själva magsjukan (som fort går över).

    De behöver inte nödvändigtvis spy överallt även om de är små. Och efter att magen har tömts kommer det ju ganska lite även om de fortsätter att spy... Jag har suttit med mina till dess att det värsta är över, med en hink eller bunke i beredskap (gärna med en plastpåse i, så kan man knyta ihop och slänga istället för att spola rent = det skapar aerosolsmitta), ofta märker man när det drar ihop sig, så kan man hjälpa barnet att "pricka rätt".

    Sen är fasta oerhört viktigt för att bli frisk. Inte frestas att ge barnet för mycket att äta och dricka för snabbt efter illamåendet, utan "svälta ut" magsjukan. Ge sådant som är snällt för magen (brukar vara kokt potatis, vitt bröd, fil med rivet äpple...).
Svar på tråden Tips när små barn har magsjuka?