• trilskas

    Att våga skiljas

    Jag och min man har varit ihop i 7 år och gifta i 3,5 år. Vi har två barn på snart 1, respektive 2 år.

    Jag vill skiljas. Han vet inte det ännu. Men vill som planera och tänka ut allt först. Skilsmässa har varit på tapeten tidigare så det blir nog ingen överraskning heller.

    Vi har skulder (givetvis). De flesta (på ca 350 000kr) står på honom enbart. Jag har CSN på ca 100 000 och ett kreditkort där jag använt ca 4000kr av 5000kr. Han har körkort och bil. Lägenheten står på han men vi flyttade in samtidigt (1,5 år sedan). Jag har inte bil/körkort utan åker kollektivt.

    Jag jobbar just nu - en vecka till (haft en Månadsanställning). Innan dess var jag mammaledig med lägsta fp sedan april-13. Innan dess pluggade jag. Är inte färdig med mina studier... Han har haft fast jobb sedan januari -00.

    Hur kommer vår ekonomi att se ut efteråt? Kommer jag att få ta en del av hans skulder?

    Jag kommer ha barnen på heltid. Som mest kommer han ha dem varannan helg pga han vill inte ha barn men kommer troligen sätta käppar i hjulet för mig bara för att jävlas. Kan ekonomin vara ett skäl till att jag INTE skulle få ha dem hos mig?

    Jag skulle vilja flytta till den del av landet som mina syskon/syskonbarn/föräldrar bor i. Över 100 mil härifrån.... Är det "möjligt"?

  • Svar på tråden Att våga skiljas
  • Anonym (e)

    Skulder som står i hans namn kommer du inte få tal del av, men med lägenheten vet jag inte. Han ville inte ha barn?

  • trilskas
    Anonym (e) skrev 2015-01-30 10:17:30 följande:

    Skulder som står i hans namn kommer du inte få tal del av, men med lägenheten vet jag inte. Han ville inte ha barn?


    Inte överhuvudtaget. Han avskydde och avskyr än idag barn.
  • EnGladPingvin

    Ni behåller de skulder som står på er, dvs du behåller dina och han sina. Huvudregeln är att vardera maken råder över sin egendom och svarar för sina skulder, men allt räknas in i själva bodelningen för att komma fram till hur mycket ni får vardera i giftorättsgods. Vardera maken får vid en bodelning avräkna sina skulder från sitt giftorättsgods.

    Ekonomin kommer inte påverka vårdnad eller boende. Har du inte tillräckligt egen inkomst har du rätt till försörjningsstöd.

    Har ni gemensam vårdnad kan du inte ta med dig barnen vid en flytt utan hans underskrift. Har du ensam vårdnad kan du och barnen flytta. Att flytta så långt från barnens far kommer dock påverka deras möjlighet till umgänge med honom kraftigt och du bör ta dig en ordentliga funderare på om det verkligen är i barnens bästa.

  • Anonym (e)
    trilskas skrev 2015-01-30 10:20:23 följande:
    Inte överhuvudtaget. Han avskydde och avskyr än idag barn.
    Men hur kunde det då bli barn, 2 st?
  • trilskas
    Anonym (e) skrev 2015-01-30 10:37:14 följande:
    Men hur kunde det då bli barn, 2 st?
    Han vägrade även skydd. Men jag sa tydligt att jag skyddar mig inte nu pga jag har så liten chans till att kunna få barn och att jag gärna vill ha barn.
  • trilskas
    EnGladPingvin skrev 2015-01-30 10:33:48 följande:

    Ni behåller de skulder som står på er, dvs du behåller dina och han sina. Huvudregeln är att vardera maken råder över sin egendom och svarar för sina skulder, men allt räknas in i själva bodelningen för att komma fram till hur mycket ni får vardera i giftorättsgods. Vardera maken får vid en bodelning avräkna sina skulder från sitt giftorättsgods.

    Ekonomin kommer inte påverka vårdnad eller boende. Har du inte tillräckligt egen inkomst har du rätt till försörjningsstöd.

    Har ni gemensam vårdnad kan du inte ta med dig barnen vid en flytt utan hans underskrift. Har du ensam vårdnad kan du och barnen flytta. Att flytta så långt från barnens far kommer dock påverka deras möjlighet till umgänge med honom kraftigt och du bör ta dig en ordentliga funderare på om det verkligen är i barnens bästa.


    Har ej ensam vårdnad men kommer söka det.
  • Anonym (e)
    trilskas skrev 2015-01-30 10:48:22 följande:
    Han vägrade även skydd. Men jag sa tydligt att jag skyddar mig inte nu pga jag har så liten chans till att kunna få barn och att jag gärna vill ha barn.
    Men då är han ju en idiot, o en sådan tror jag inte du behöver i ditt liv. Han visste klart o tydligt vad som gällde (och du också), men sket i det. Och konsekvenserna.

    Så flytta du till dina nära och kära, människor som verkligen bryr sig om dig. Och barnen. De behöver nog sina morföräldrar, kusiner osv nu.
  • trilskas
    Anonym (e) skrev 2015-01-30 11:00:22 följande:
    Men då är han ju en idiot, o en sådan tror jag inte du behöver i ditt liv. Han visste klart o tydligt vad som gällde (och du också), men sket i det. Och konsekvenserna.

    Så flytta du till dina nära och kära, människor som verkligen bryr sig om dig. Och barnen. De behöver nog sina morföräldrar, kusiner osv nu.
    Så han lever ju på som om han inte har barn. Runkar live på cam4 (eller vad det nu heter) och sådant. Köper massa Air soft prylar för tusentals kronor - på faktura och kredit. Och struntar i jobbet så nästa månad har han får bara ut 5000kr i februari. Jag var bara vikarie och jobbar bara en vecka till så även min lön kommer vara låg.
  • Anonym (e)
    trilskas skrev 2015-01-30 11:36:09 följande:
    Så han lever ju på som om han inte har barn. Runkar live på cam4 (eller vad det nu heter) och sådant. Köper massa Air soft prylar för tusentals kronor - på faktura och kredit. Och struntar i jobbet så nästa månad har han får bara ut 5000kr i februari. Jag var bara vikarie och jobbar bara en vecka till så även min lön kommer vara låg.
    Säger bara att var GLAD att det är han som står på lägenheten och lånen, nu får han rodda upp det där på egen hand.

    Tror nästan det bästa för dig vore att köra överraskningsprincipen, ta hjälp av någon anhörig o se till att bara flytta ut hastigt o lustigt innan han hinner reagera. Eller börja bråka. Plötsligt en dag står ni bara där o packar ihop dina grejer, med bilen utanför.
  • Anonym (Mumin)

    Det är en farlig rekommendation att ge att man ska flytta barnen till en annan stad långt bort utan den andra vårdnadshavarens godkännande. Reagerar han snabbt och tar kontakt med juridiskt ombud för att barnen ska fortsätta vara skrivna där de är idag kan han mycket väl få igenom det och det kan sluta med att det är han som får enskild vårdnad. Framför allt om han bor kvar i bostaden där barnen är skrivna. Det ses inte med blida ögon av rätten att man försvårar umgänget och relationen till den andra föräldern. Som Pingvin skriver ovan krävs båda vårdnadshavarnas underskrift för att flytta barnen. Man kan chansa och hoppas att han inte gör något så att barnen hinner rota sig på den nya orten, då kommer de troligtvis skrivas där, men det är en riskfylld chanstagning. Det finns flera fall där den föräldern som flyttat förlorat vårdnaden på det sättet.

  • Anonym (e)
    Anonym (Mumin) skrev 2015-01-30 12:54:13 följande:

    Det är en farlig rekommendation att ge att man ska flytta barnen till en annan stad långt bort utan den andra vårdnadshavarens godkännande. Reagerar han snabbt och tar kontakt med juridiskt ombud för att barnen ska fortsätta vara skrivna där de är idag kan han mycket väl få igenom det och det kan sluta med att det är han som får enskild vårdnad. Framför allt om han bor kvar i bostaden där barnen är skrivna. Det ses inte med blida ögon av rätten att man försvårar umgänget och relationen till den andra föräldern. Som Pingvin skriver ovan krävs båda vårdnadshavarnas underskrift för att flytta barnen. Man kan chansa och hoppas att han inte gör något så att barnen hinner rota sig på den nya orten, då kommer de troligtvis skrivas där, men det är en riskfylld chanstagning. Det finns flera fall där den föräldern som flyttat förlorat vårdnaden på det sättet.


    Jag vet, jag tänkte också på det men skrev det mest med tanke på att han inte ville ha eller bryr sig om sina barn öht. Antar att det är upp till TS att bevisa för rätten hans ointresse för barnen isåfall? Men visst, vill den andre jävlas vet man aldrig vad han kan göra.
  • Anonym (*)
    trilskas skrev 2015-01-30 11:36:09 följande:
    Så han lever ju på som om han inte har barn. Runkar live på cam4 (eller vad det nu heter) och sådant. Köper massa Air soft prylar för tusentals kronor - på faktura och kredit. Och struntar i jobbet så nästa månad har han får bara ut 5000kr i februari. Jag var bara vikarie och jobbar bara en vecka till så även min lön kommer vara låg.
    Du visst ju vad du gav dig in på, när du skaffade inte bara ett utan två barn, med en man som hatar barn.


  • trilskas
    Anonym (*) skrev 2015-01-30 13:51:52 följande:
    Du visst ju vad du gav dig in på, när du skaffade inte bara ett utan två barn, med en man som hatar barn.


    Trodde det skulle visas att han ändå skulle gilla sina barn. Män är ju ibland långsamma i att koppla sig själva till faderskapets alla saker.
  • My Little Man
    trilskas skrev 2015-01-30 14:41:08 följande:

    Trodde det skulle visas att han ändå skulle gilla sina barn. Män är ju ibland långsamma i att koppla sig själva till faderskapets alla saker.


    Men hur, eller på vilket sätt, märker du att han inte gillar barnen eller inte bryr sig? Säger han det rakt ut? Har han sagt att han inte vill ha barnen om ni skiljer er? Behandlar han barnen dåligt?
  • trilskas
    My Little Man skrev 2015-01-30 14:59:28 följande:
    Men hur, eller på vilket sätt, märker du att han inte gillar barnen eller inte bryr sig? Säger han det rakt ut? Har han sagt att han inte vill ha barnen om ni skiljer er? Behandlar han barnen dåligt?
    Han säger de, till mig, inför barnen. Säger ofta att det är en ekonomisk förlust, att han inte orkar, inte har tålamodet.

    Han har fått ett jobberbjudande som innebär månadsvis borta och han har sagt att skiljer vi oss tar han det jobbet. Och han tänker inte åka någonstans för att träffa barnen när han är ledig.

    Däremot så tar han hand om dem, när han är själv med dem. Är jag hemma måste jag göra allt med dem, då är datorn viktigare..
  • My Little Man
    trilskas skrev 2015-01-30 15:08:51 följande:

    Han säger de, till mig, inför barnen. Säger ofta att det är en ekonomisk förlust, att han inte orkar, inte har tålamodet.

    Han har fått ett jobberbjudande som innebär månadsvis borta och han har sagt att skiljer vi oss tar han det jobbet. Och han tänker inte åka någonstans för att träffa barnen när han är ledig.

    Däremot så tar han hand om dem, när han är själv med dem. Är jag hemma måste jag göra allt med dem, då är datorn viktigare..


    Låter ju inget vidare alltså...

    Dock kan det ju vara att han ändrar åsikt när ni faktiskt skilt er och han har varit mycket borta från barnen. Han kanske inser att trots att han ångrar att han fick barn, trots att han har lite tålamod och ork (det har ofta jag med tyvärr), så vill han ändå inte vara helt utan dem?

    Tycker du ska ge honom en chans efter ni skilt er, innan du börjar diskussionen om å flytta.

    Tar han dock på en gång ett jobb där han är borta i månadsvis och inte kommer träffa barnen ALLS, då kan du nog prata med honom om att flytta på en gång.
Svar på tråden Att våga skiljas