• FluffigaLuna

    De vägrar servera vår son mjölkfri kost

    Hej alla familjelivare!
    Jag behöver ER hjälp! Jag har en son som börjar på dagis nästa vecka. Vi äter inte mjölkprodukter i vår familj då jag inte tål mjölkprotein. Men min lille son har heller aldrig i hela sitt liv ätit mjölkprodukter. Jag vill inte börja ge honom det nu, ifall han inte heller tål det utan jag vill att han ska få prova det själv när han är äldre och har en valmöjlighet. 


    Dagis kräver läkarintyg på detta men exempelvis inte för grisfri kost för muslimer. Varför ska vissa kunna låta sina barn äta den kost som de vill och inte andra? Jag tror inte att mjölk är bra för oss människor. Vi är inte gjorda för att äta mjölk från andra djur. Endast när vi ammar, då den mjölken är anpassad för just oss.


    Finns det någon läkare/dietist därute som är villig att hjälpa oss med ett intyg hade vi vart oerhört tacksamma. Vi har ringt och bråkat med kommunen och vi har pratat med BVC men de tycker att vi ska ge honom mat med mjölk i men det vill varken jag eller min man.


    Snälla, hjälp oss!


    mjölkfritt
  • Svar på tråden De vägrar servera vår son mjölkfri kost
  • DetLillaLjusJagHar

    Får han aldrig äta eller dricka någon slags komjölk, getmjölk- eller annan animaliskt mjölkprodukt, så lär han i princip garanterat inte klara av det när han är äldre. Oavsett om han själv vill det eller inte.

    Jag körde tvärtom med min son. Jag introducerade ALLT (förutom alkohol och droger - är väl lika bra man skriver det när det handlar om den här sajten). Jag ville att hans kropp skulle vara van vid all sorts mat, såväl mjölk som kött, grönsaker, frukt, nötter och gluten.

    Jag hade en kompis på lågstadiet som var muslim. Hon hade aldrig ätit griskött. En dag i skolmatsalen så tjatade jättemånga av barnen på henne och sa typ: "komigen, testa, bara EN lite korvbit!". Det slutade med att hon testade, mer än en liten bit, och hon kräktes kaskader efteråt. Hennes mage fick väl en chock eller nått.

    Jag tycker nog att man ska göra det så enkelt som möjligt för sina barn. Vänja deras kroppar med ALLT, fast i lagom mängd. Sedan kan de ta ett aktivt val som vuxna, att välja bort exempelvis mjölk, kött, socker, salt eller gluten.

  • Svartsmurfan

    [quote=74772582][quote-nick]Hannah76 skrev 2015-01-30 15:08:14 följande:[/quote-nick]

    Prata med er familjeläkare?

    [/Var hittar man en sådan jag får nya varje gång

  • FCBJ

    Varför inte testa och ge lite mjölk varje dag denna veckan så ser du ju vad som händer? Ser du att han får ont i magen eller röda prickar runt munnen (som försvinner efter någon timme eller så) så kan du ju ta med honom till läkaren och be dem om ett intyg. Tror det är svårt att få ett intyg om ni inte ens testat.

    Vet inte hur det är idag, men när jag skulle ha ett intyg för min dotter för ca 4 år sedan så kostade första intyget pengar. Skitlöjligt. Lyckades dock tjata mig till intyget utan kostnad.

  • enmamma

    Mjölk på dagis så att barnet vänjer sig och mjölkfritt hemma,
    för din skull.
    Vilken bra lösning.

  • zorina

    Jag jobbar som kock inom kommunen och gör mat till skolor. Dagis äldreomsorg..

    Ni skulle bara förstå om hur många som vill ha en önske kost till sina barn! Om vi skulle ge alla som inte är allergiska den kost dom önskar så skulle vi få anställa tusen kockar till och 7 dubbla skatten kan ja lova.. Har man läkarintyg så ska man ha special kost annars har man oftast på vpran skola tre st rätter att välja på.. Vi gör aldrig ngn extra mat åt muslimer utan dom får ta av den vegetariska rätten om dom andra inte passar...

    Och jag anser att det har gått helt till överdrift med alla föräldrar som får för sig att det ena el det andra är skadligt för deras barn... Ja tror det är skadligt att helt utesluta ngt istället.. Ät varierad kost så överlever barnen garanterat!

  • Maddi

    Men om inte barnet reagerar på mjölk så förstår jag inte vad det är som är då farligt med lite mjölk, själv tycker jag de är viktigt att mina barn går i sig mjölk.

  • pgw

    Jag tycker inte det är rimligt att kräva specialdiet bara för att du "vill". Det finns mjölk i så många olika produkter, att det blir ett enormt jobb för personalen att lusläsa alla innehållsförteckningar och skaffa ersättande produkter i stället. Och den enda orsaken är din personliga övertygelse.

    Du jämför med muslimer som inte äter griskött. Tänk på att griskött inte brukar ingå som en ingrediens andra produkter, som t.ex. kex. Det är väldigt mycket lättare att utesluta griskött ur dieten än mjölkprotein.

    Jag tycker också att det är fräckt av dig att begära att en läkare ska skriva ut ett intyg på falska grunder.

Svar på tråden De vägrar servera vår son mjölkfri kost