• 1Familj

    Fler inkomstkällor?

    Jag är anställd på 100% inom kommunal vård. När som helst kommer mitt och sambons första barn och jag undrar nu om det finns någon ersättning att ansöka om förutom FP? Har förstått att AFA inte berör kommunalt anställda mammalediga?

  • Svar på tråden Fler inkomstkällor?
  • Hannah76

    Är din partner också kommunalanställd?

    Kolla med era arbetsgivare o era fack ifall det finns ångra förmåner eller överenskommelser.

  • Andra augusti

    Om din/era arbetsgivare har kollektivavtal så har ni rätt till högre FP.

    Detta har ni ingen glädje av första året, men glöm inte att ni kan ansöka om vårdnadsbidrag efter att barnet fyller ett om ni har det hemma (och inte tar ut FP och uppfyller en del andra krav).


    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • Dixie
    Andra augusti skrev 2015-01-30 15:07:00 följande:

    Detta har ni ingen glädje av första året, men glöm inte att ni kan ansöka om vårdnadsbidrag efter att barnet fyller ett om ni har det hemma (och inte tar ut FP och uppfyller en del andra krav).


    och bor i en kommun där vårdnadsbidrag finns, det är inte alla som har det....
  • Tonårsmamman1
    Dixie skrev 2015-01-30 15:20:51 följande:
    och bor i en kommun där vårdnadsbidrag finns, det är inte alla som har det....
    Det kommer väl att försvinna nu eftersom vi har bytt regering.
  • Andra augusti

    Det måste man såklart göra, tänkte inte på det :) När det gäller avskaffandet av vårdnadsbidraget så krävs det dock att det röstas igenom en lagändring på den fronten och mig veterligen så finns det ingen majoritet i riksdagen för ett avskaffande av detta (jag trodde tidigare att det räcker med en ny regering som har skrivit i budgeten att de har som ambition att avskaffa vårdnadsbidraget, men så är inte fallet har riksdagens kontaktperson upplyst mig om).


    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
Svar på tråden Fler inkomstkällor?