• Anonym (Anna)
    Äldre 30 Jan 16:34
    44028 visningar
    404 svar
    404
    44028

    Är man gammal för att man är nästan 40?

    Jag vet inte om jag är naiv eller dum, men jag känner mig inte ett dugg gammal. När jag ser mig i ansiktet fattar jag inte att bilden i spegeln fyller 40 om ett år. Jag blev ju nyss 30...

    Visst, jag är inte den mest vältränade, men brösten sitter kvar uppe, jag har kvar midjan och snygga ben. Inga rynkor och knappt några linjer i ansiktet.

    Men här läser jag hur kvinnor känner sig förbrukade när de är 45. För mig är det ju bara 5 år dit. Är jag "slut" då?

    Vissa säger ju att 40 är det nya 30 och andra verkar tycka man är redo för graven. Jag blir nästan förvirrad...

  • Svar på tråden Är man gammal för att man är nästan 40?
  • Äldre 30 Jan 16:36
    #1

    Oh nej det hoppas jag verkligen inte Se säger ju att livet börjar då Men det återstår att se!

  • Äldre 30 Jan 16:38
    #2

    Allt är ju relativt.

    Vid 40 börjar man ju bli lite för gammal för att skaffa barn. Man är för gammal för en del annat också. När man nått 40-45 så har man ju nått medelålder. Så det är väl det du är då; medelålder.

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 16:39
    #3
    BigMami skrev 2015-01-30 16:36:31 följande:

    Oh nej det hoppas jag verkligen inte smile2.gif Se säger ju att livet börjar då smile5.gif Men det återstår att se!


    Ja, låt oss hoppas att det är så...
  • Anonym (MM)
    Äldre 30 Jan 16:41
    #4

    Jag fyller 40 nästa år och jag är inte det minsta gammal. Glad

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 16:41
    #5
    Nixfiliox skrev 2015-01-30 16:38:18 följande:

    Allt är ju relativt.

    Vid 40 börjar man ju bli lite för gammal för att skaffa barn. Man är för gammal för en del annat också. När man nått 40-45 så har man ju nått medelålder. Så det är väl det du är då; medelålder.


    Jag har vänninor som skaffar barn upp till 43 års ålder, men jag hade inte gjort det utan tycker det är väl sent. Skulle inte vilja vars 50 när ett barn börjar i 1:an.

    Däremot är jag fortfarande fertil, blev gravid trotts minipiller nyligen.

    Vad är man för gammal för i övrigt?
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 16:42
    #6
    Anonym (MM) skrev 2015-01-30 16:41:31 följande:

    Jag fyller 40 nästa år och jag är inte det minsta gammal. Glad


    Skönt att läsa. :)
  • Secret­Me
    Äldre 30 Jan 16:44
    #7

    Äsch, inte alls!
    Jag har fyllt 50 och tycker ännu att livet leker.
    Kroppen är i bra form och jag känner mig inte speciellt annorlunda från när jag var 40. Glad Är tvärtom i bättre form nu, både fysiskt och mentalt!

  • Äldre 30 Jan 16:47
    #8
    Anonym (Anna) skrev 2015-01-30 16:41:36 följande:

    Jag har vänninor som skaffar barn upp till 43 års ålder, men jag hade inte gjort det utan tycker det är väl sent. Skulle inte vilja vars 50 när ett barn börjar i 1:an.

    Däremot är jag fortfarande fertil, blev gravid trotts minipiller nyligen.

    Vad är man för gammal för i övrigt?


    Jag menade inte att man inte KAN. En släkting till mig fyller 49 i år och fick barn förra året. Men man ÄR en gammal förälder om man får barn efter 40. Efter 40 räknas man som en gammal mamma, men som 40-åring räknas man inte som gammal rent generellt. Det var så jag menade.

    Man är bl a för gammal för att börja som ny inom vissa yrken, man är för gammal för vissa bidrag, man är för gammal för vissa aktiviteter.
  • Äldre 30 Jan 16:49
    #9
    Jag fyller 41 nästa vecka o inte tusan är jag gammal!

    Känner man sig passé redan vid 45, ja de människorna tycker jag synd om isf! Så unga o har tappat gnistan....huvva!
  • Äldre 30 Jan 16:53
    #10

    Jag är "bara" 32 så jag vet inte hur det känns - däremot är min sambo 39 och jag tror för det mesta att han är precis lika ung/gammal som jag - jag tror verkligen inte att 40 är någon ålder nu för tiden :) 

Svar på tråden Är man gammal för att man är nästan 40?