• KateTal

    1 år, vaknar varje natt och vill upp till mig?!

    Jag har en pojke på 1 år nu, han har sedan några månader vaknat VARJE natt och blir inte tyst förrän han är uppe bredvid mig i sängen.

    Han somnar själv i sin säng varje kväll vid 20 tiden och brukade sova hela natten men nu vaknar han varje natt och står och hoppar och gråt/skriker tills jag tar upp honom och lägger honom bredvid mig i vår dubbelsäng..

    Inatt hade min man vaknat och sett min son precis vid fotkanten av sängen. Och jag hade inte märkt något för jag sov juu..

    Vi har hans säng bredvid våran i sovrummet så han ser mig , har provat att hålla handen. Men då blir han arg och slår bort den.. :(

    Det är alldeles för farligt att han sover uppe i våran säng och jag behöver alla tips och råd jag kan få för att vänja av honom vid att sova hos mig..

    Någon som varit i samma situation? Eller har tips / råd?

  • Svar på tråden 1 år, vaknar varje natt och vill upp till mig?!
  • nokla

    Varför är det farligt, mina barn har alla sovit bredvid mig och ingen har trillat i golvet.

  • Natulcien

    Men ni kanske kan skjuta in er säng mot väggen och lägga honom innerst, eller eventuellt ta av benen på sängen så att den blir lägre?
    Det är väl bättre att alla sover gott än att han ska vakna och väcka er varje natt? Och om han sover bättre hos er just nu, så är det väl bättre att låta det vara så än att kämpa emot honom om en säng han inte vill sova i?
    Kanske ni kan lägga en madrass på golvet annars och sova tillsammans där?

  • star34

    Var konsekventa med att han ska sova i sin egen säng!

    Ge inte upp.

  • nokla

    Ah nu fatta jag vad du menade med att han var vid fotändan. Är sängen väldigt hög? Går det att lägga nåt mjukt runt på golvet? Filtar, kuddar, tjock matta? Han kommer snart få kläm på att gå ur sängen med fötterna först.

  • Fian88

    Dom har väl en separationsfas vid ett år har jag för mig! Jag personligen tycker att ni ska köra på det han behöver just nu, närhet! Är det för farligt att han sover i er säng kanske ni kan ha en madrass på golvet där du och han kan sova resten av natten?

  • KateTal

    Våran säng är väldigt hög och han rör sig jätte mycket på natten. Så även om han sover hos oss så får vi inte sova så mycket utan vi måste hålla koll så han inte rullar iväg och ligger han nära så vänder han och vrider sig så vi får liksom inte så mkt sömn ändå..

    Jag vill helst att han ska sova kvar i sin säng när han vaknar. Vill inte riskera att han ska skada sig när vi sover. Jag vill helst ha tips på hur jag lugnar honom utan att ta upp honom till mig..

    Det är ingen bra vana att han ska sova i våran säng, enligt mig. :) så någon med relevanta tips jätte gärna???

  • KateTal

    Hur? Låter så enkelt, ???? när vi vande honom vid att somna själv i sin säng tog det kanske 7-10 dagar innan han började somna själv utan timmar av gråt/skrik.

    Men då lät vi honom gråta tills han somnade.. Råd från bvc !!! Men ska jag göra samma sak på natten tycker du?


    star34 skrev 2015-01-30 17:01:08 följande:

    Var konsekventa med att han ska sova i sin egen säng!

    Ge inte upp.


  • Anonym (Tänk om)

    Men herregud, ungen skriker efter närhet för att han behöver det och du fattar ändå inte vad du ska göra... Ge honom närhet, byt säng om så behövs. Han behöver dig just nu och det enda du bryr dig om är hur du ska kunna förvägra honom det...

  • sofiaC
    KateTal skrev 2015-01-30 18:18:14 följande:

    Hur? Låter så enkelt, ???? när vi vande honom vid att somna själv i sin säng tog det kanske 7-10 dagar innan han började somna själv utan timmar av gråt/skrik.

    Men då lät vi honom gråta tills han somnade.. Råd från bvc !!! Men ska jag göra samma sak på natten tycker du?


    Nej herre Gud nej! Inte låta honom skrika tills han somnar om.... Det är skadligt för barnen! Däremot skulle jag tips om att vara konsekvent i att han absolut inte får komma ur sängen när det fortfarande e natt och det kan krävas mycket tålamod och kärlek för det... Håll honom i handen eller en hand på magen eller nåt som han sen blir trygg med... Prata med BVC men snälla, snälla låt honom inte gråta sig till sömns...
  • star34
    KateTal skrev 2015-01-30 18:18:14 följande:

    Hur? Låter så enkelt, ???? när vi vande honom vid att somna själv i sin säng tog det kanske 7-10 dagar innan han började somna själv utan timmar av gråt/skrik.

    Men då lät vi honom gråta tills han somnade.. Råd från bvc !!! Men ska jag göra samma sak på natten tycker du?


    Svar ja!

    Det kan låta hårt men tillslut kommer ni att lyckas få honom att sova i sin egen säng.

    Det är ju inte bara viktigt att han får sova gott om nätterna?
Svar på tråden 1 år, vaknar varje natt och vill upp till mig?!