• Anonym (tröttsamt)

    känner mig som en hushållerska i mitt egna hem

    Är hemma och är föräldraledig med min 3 månaders bebis. Bor tillsammans med sambo som arberar heltid, fysiskt arbete. Han har två barn från tidigare förhållande i lågstadieåldern som bor hos oss 100%. Förut när vi båda arbetade heltid var det aldrig tjafs om hushållsarbetet. Men nu när jag är hemma och "har det gott" som han säger uppstår det lätt konflikter. Han tycker jag ska sköta hela hushållet och barnen. Jag städar, tvättar, lagar mat, handlar, sköter läxläsning, tandborstning, läggning och självklart tar hand om bebisen dag och natt. Jag upplever att jag aldrig får vila! Han förväntar sig sovmorgon på helgen efter att ha gått upp tidigt hela veckan. Men JAG då, har också klivit upp tidigt dels för att bebis vaknar tidigt och dels för att de äldre ska ha frukost mm innnan de ska till skolan.

    Är jag självisk som upplever det såhär? Jag borde ju vara glad och tacksam över det lilla miraklet som kommit till oss..

  • Svar på tråden känner mig som en hushållerska i mitt egna hem
  • Penida

    Tycker jag inte. Du är föräldraledig, resten kan ni väl hjälpas åt med och älskar man sin partner är det givet för mig i alla fall att man vill se den andre utvilad och välmående.
    Är tanken att det ska se likadant när han är föräldraledig och när och hur länge handlar det om?


    Avskyr CIO-metoder
  • Varit där

    Det är så här hemma med dock så pluggar jag distans och har börjat jobba lite extra när jag vill. Min sambo har oxå barn sen innan och vi har en gemensam ooch jag är ggravid. Han jobbar på bbehandlings hem och har långa dagar så det blir jag som gör aallt. Dock är han ledig helgerna när hans barn är här och då hjälper han även till med tvätt och städar plus så gör vi något tillsammans eller han ssjälv med barnen så jag kan vvila.

    Försök prata med din sambo eller låt han prova på att göra allt som du gör en dag så kanske jhan ändrar uppfattning :)

  • Anonym (tröttsamt)
    Penida skrev 2015-01-30 17:54:45 följande:

    Tycker jag inte. Du är föräldraledig, resten kan ni väl hjälpas åt med och älskar man sin partner är det givet för mig i alla fall att man vill se den andre utvilad och välmående.

    Är tanken att det ska se likadant när han är föräldraledig och när och hur länge handlar det om?


    Han ska vara föräldraledig 2 veckor i början av sommaren och då har jag tänkt att arbeta. Men som han sa igår var att han hellre ville att jag var hemma så han kunde ha det skönt. blir så irriterad! Tänker verkligen inte gå med på det. Från början var tanken att han skulle ta huvudansvar för de äldre barnen när han kom hem. Då jag umgåtts med dem hela eftermiddagen. Men detta har inte skett. hur ska jag förklara hur jag känner utan att han blir arg?
  • Anonym (frigjord slav)

    Så fort du kan lämna bebis ensam några timmar så drar du iväg en halv dag eller så - tipset är att åka hem till en kompis och sova - och låter sambon känna på hur lättsamt det är. Du lämnar honom med en lista på allt som du upplever att han förväntar sig att du ska hinna med på en dag och när du kommer hem går ni igenom istan tillsammans.

  • Penida
    Anonym (tröttsamt) skrev 2015-01-30 18:13:28 följande:
    Han ska vara föräldraledig 2 veckor i början av sommaren och då har jag tänkt att arbeta. Men som han sa igår var att han hellre ville att jag var hemma så han kunde ha det skönt. blir så irriterad! Tänker verkligen inte gå med på det. Från början var tanken att han skulle ta huvudansvar för de äldre barnen när han kom hem. Då jag umgåtts med dem hela eftermiddagen. Men detta har inte skett. hur ska jag förklara hur jag känner utan att han blir arg?
    Ja, jag skulle ju i alla fall inte använda bebisen som knappt tillbringar tid med sin pappa i ett slags maktspel er mellan som ovan sagt.
    Varför ska han bara vara föräldraledig i 2 veckor? Varför bryr du dig om han blir arg? Är det bara hans åsikter som räknas hos er? Det är väl inte rätt någonstans att du tar allt ansvar för hans barn samt ert gemensamma och sköter allt i hushållet och aldrig får vila? Hör du själv hur det låter? Nöj dig inte med mindre än du förtjänar, någon som ser till sina barn och dig som partner.
    Avskyr CIO-metoder
  • Kenya

    Till (frigjord slav) Jag håller med dig HELT! Och till (Tröttsamt) Jag förstår att du älskar honom med mer men dels så bör och ska man hjälpas åt. Jag har en flickvän, hon har två barn, hon jobbar och jag pluggar, vi båda är helt slut efter dagens slut men jag skulle aldrig få för mig att inte hjälpa henne med allt vad det innebär. Din man ska hjälpa dig nör han kommer hem. Han ska ta disken efter maten, dela på matlagningen, ta er 3 mån. Och göra ett varmt bad till dig och massera dina axlar. Låta dig vila, trägffa dina vänner. Ja han jobbar och är säkert trött men det är mer slitsamt att städa, ta hand om en 3 mån. Plus dina större barn och allt vad det innebär. Han får sina pauser på jobbet, han kan "ventilera" men det får du aldrig i hemmet bland blöjer, skrik, gråt och allt vad det innebär. Tycker han får skärpa till sig!! Ställ krav, du ska inte äns behöva säga "utan att han blir arg", varför ska han bli arg,för vad?? Han ska förstå och lyssna till sin fru som uppfostrar och tar hand om era gemensamma barn!

  • Donum
    Anonym (frigjord slav) skrev 2015-01-30 18:20:53 följande:

    Så fort du kan lämna bebis ensam några timmar så drar du iväg en halv dag eller så - tipset är att åka hem till en kompis och sova - och låter sambon känna på hur lättsamt det är. Du lämnar honom med en lista på allt som du upplever att han förväntar sig att du ska hinna med på en dag och när du kommer hem går ni igenom istan tillsammans.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Klassiskt)

    Tyvärr är det en klassiker att hamna i den situationen.... Det förändras när HAN får vara med om det du gör!

  • Anonym (tröttsamt)

    Tack för era råd. Har nu försökt att prata med min sambo. Men detta resulterade enbart i en konflikt. Där han tycker att jag "bossar" med honom när jag ber honom om hjälp. ber att få framföra mina åsikter utan att han blir arg men det får jag inte! Känner att jag skulle kunna ta på mig ytterskorna och lämna han med allt under helgen och se hur länge det dröjer innan han ringer..

  • Anonym (Får inte?)
    Anonym (tröttsamt) skrev 2015-01-31 10:02:25 följande:

    Tack för era råd. Har nu försökt att prata med min sambo. Men detta resulterade enbart i en konflikt. Där han tycker att jag "bossar" med honom när jag ber honom om hjälp. ber att få framföra mina åsikter utan att han blir arg men det får jag inte! Känner att jag skulle kunna ta på mig ytterskorna och lämna han med allt under helgen och se hur länge det dröjer innan han ringer..


    Bossar, det säger han bara som en undanflykt. Du "får" inte framföra dina åsikter?

    Lämna du honom med allt under helgen, o svara inte sen om han ringer.
  • Anonym (Hmmm)

    Det är samma sak här hemma, förutom sömnen där vi hjälps åt. Jag fick ett frispel häromdab när det kommer till sysslor. Ett återkommande bråk då jag känner att jag får göra allt. Han har liksom inga egna ögon och se med, kanske typiskt manligt.

    Nu har ja börjat jobba också så pallar verkligen inte göra allt sånt själv. Var en annan sak med sysslorna när jag var föräldraledig och hemma.

    Vi gjorde att ifrån 7-16 när han jobbade så gjorde jag allt hemma. Sen delade vi på allt.

    Nu så städar vi på söndagar ihop kom vi överens om.

    Ni borde också sätta er ned och komma fram till en

    Lösning.

  • Anonym (fd hemmamamma, inte hemmafru)

    Hej, håller med om att du bör göra något radikalt eftersom han inte lyssnar. Så ta med dig bebis och åk hem till föräldrar, väninna el dyl i några dagar.

    Innan du åker förklarar du förstås hur du känner - inget anklagande om att han inte osv - utan du är så trött, snart orkar du inte mer, du är orolig för/besviken eller hur du nu känner.

    Påpeka att föräldraledighet är ett jobb jämförbart med förvärvsarbete, alla andra sysslor i hemmet ska delas rättvist på samma sätt som då bägge jobbar/pluggar.

    Lämna en lista på allt som behöver göras i hemmet och hur du tycker fördelningen ser ut nu respektive hur du skulle vilja ha det, självklart med alternativ så han kan välja.

    Sen undrar jag, du är föräldraledig för bebis och inte för bonusbarnen, har de slutat på fritids för att du är hemma och var det i så fall ett gemensamt beslut? Är det du som lämnar/hämtar? Du fixar frukost och läser läxor skriver du, det är ju sådant som bara rör de äldre barnen.

    Kanske är det möjligt att dela upp dagen så att han gör frukost till sig och de äldre barnen medan du och bebis vilar. Självklart plockar de undan efter sig. Sedan tar du någon tvätt och lite annat under dagen och ser till att allt du dragit fram är undanplockat tills att han kommer hem efter att ha hämtat de äldre barnen igen. Då har du och bebis en ny sovstund.

    Veckohandla gemensamt medan de äldre barnen om möjligt är hos farmor el dyl.
    Ta gärna på dig en stor del av sysslor utanför själva huset/lägenheten, typ tvätta bilen och gör ärenden. Då är han hemma själv med allt ansvar.

    Och vadå föräldraledig några veckor i sommar!! Och nu vill han att du inte jobbar då! Aldrig - då har du verkligen permanentat problemet.

    Lycka till!

  • Anonym (tröttsamt)

    Tack för era råd! Jag och min sambo har pratat under helgen och kommit mer överens. 1-2 dagar i veckan ska de äldre barnen bli hämtade av sin farmor och farfar. Vilket kommer underlätta en hel del. Gällande matlagning mm. Sen ska vi båda bli mer lyhörda gentemot varandra.

    Angående varför de äldre barnen ej är på fritids är att jag ffa tycker det vore konstigt att de ska gå långa dagar på fritids medan jag är hemma. Deras mamma är ej engagerad i deras uppväxt. De träffar henne 1-2ggr i månaden. Har varit deras "mamma" i 4 1/5 år. Sedan de var 3 och 4 år så ser ej någon skillnad på barnen.

    Vi får ta nya tag denna vecka!

  • Anonym (K)

    Tycker inte att man ska behöva vara rädd för att ens partner ska bli arg för att man vill berätta hur man känner. Oavsett om det skulle vara så att han känner att det du säger inte stämmer enligt honom själv så har han inte rätt att tala om för dig att dina känslor och tankar är Fel. Det är ofta där som det blir just det, fel. Man måste respektera varandras känslor oavsett vad man själv tycker. Nu talar jag inte om rena anklagelser, man måste kunna få försvara sig själv men när det kommer till just känslor så har ingen, varken, din man eller ngn annan rätt att säga att dina känslor är fel.

    Oavsett vem som jobbar fler timmar hemma eller på jobbet så Ska man hjälpas åt, man ska dela på sysslorna i hemmet. Man måste förstå att när man bara lämnar allt åt sin partner så blir denne sliten snabbt, trött, orkar inte, tappar sexlusten osv. Varför skulle man vilja göra det mot sin kärlek? Är inte kärlek att man ska vårda varandra? Jag tycker det!

    Om man hjälps åt med sysslorna så blir det också mycket mer tid över som man kan lägga på varandra, även om det bara är att man får 1 timme extra att sitta i soffan och bara vara tillsammans. Man får mer kraft av det.
    Att hjälpas åt ska var något positivt, man växer av det separat och som ett par.

    Man kan hinna med saker som man inte tänker på under tiden man delar sysslor. Man står i köket, ena steker maten, den andra skär sallad eller diskar undan under tiden, man pratar med varandra, kommunicerar. Man kan även visa tacksamhet/uppmärksamhet, genom att ge personen som står och gör maten eller disken genom att ge en kram. det kan tänkas som en "lite sak" men det är inte en liten sak, utan det är En Stor Sak.

    Det är synd att man glömmer så snabbt när man är i en relation  i ett par år, att man glömmer vad det var man kände den där första gången man såg varandra, den där första kyssen som fick det att bubbla skönt i hela kroppen, pirrande känslan när personen man ville ha skickade ett sms, eller ringde. Leendet som spred sig som en löpeld när man möttes upp för att gå och göra något kul tillsammans. Det är de sakerna man borde minnas och påminna varandra om, och inte tappa, utan fortsätta. Göra allt man kan så att man alltid får vara den personen man var när man träffades för första gången. Självklart förändras man, man får barn, man spenderar mycket tid tillsammans, man lär känna nya sidor hos varandra, men det betyder inte att man inte kan få vara "sin egna person". 

  • Anonym (Tjosan)
    Anonym (tröttsamt) skrev 2015-01-30 17:50:36 följande:

    Är hemma och är föräldraledig med min 3 månaders bebis. Bor tillsammans med sambo som arberar heltid, fysiskt arbete. Han har två barn från tidigare förhållande i lågstadieåldern som bor hos oss 100%. Förut när vi båda arbetade heltid var det aldrig tjafs om hushållsarbetet. Men nu när jag är hemma och "har det gott" som han säger uppstår det lätt konflikter. Han tycker jag ska sköta hela hushållet och barnen. Jag städar, tvättar, lagar mat, handlar, sköter läxläsning, tandborstning, läggning och självklart tar hand om bebisen dag och natt. Jag upplever att jag aldrig får vila! Han förväntar sig sovmorgon på helgen efter att ha gått upp tidigt hela veckan. Men JAG då, har också klivit upp tidigt dels för att bebis vaknar tidigt och dels för att de äldre ska ha frukost mm innnan de ska till skolan.

    Är jag självisk som upplever det såhär? Jag borde ju vara glad och tacksam över det lilla miraklet som kommit till oss..


    Jo, men ta det där i 6 månader och sen kan mannen vara hemma i 6 månader och ta samma. Det är ju inget problem då.
  • Anonym (Tjosan)
    Anonym (tröttsamt) skrev 2015-01-30 18:13:28 följande:
    Han ska vara föräldraledig 2 veckor i början av sommaren och då har jag tänkt att arbeta. Men som han sa igår var att han hellre ville att jag var hemma så han kunde ha det skönt. blir så irriterad! Tänker verkligen inte gå med på det. Från början var tanken att han skulle ta huvudansvar för de äldre barnen när han kom hem. Då jag umgåtts med dem hela eftermiddagen. Men detta har inte skett. hur ska jag förklara hur jag känner utan att han blir arg?
    Säg att du vill börja jobba efter halva föräldraledigheten. Det är ett bra sätt att få män att fatta hur mycket tid som läggs på hem och barn, om de själva måste axla ansvaret alltså.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (tröttsamt) skrev 2015-01-30 18:13:28 följande:
    Han ska vara föräldraledig 2 veckor i början av sommaren och då har jag tänkt att arbeta. Men som han sa igår var att han hellre ville att jag var hemma så han kunde ha det skönt. blir så irriterad! Tänker verkligen inte gå med på det. Från början var tanken att han skulle ta huvudansvar för de äldre barnen när han kom hem. Då jag umgåtts med dem hela eftermiddagen. Men detta har inte skett. hur ska jag förklara hur jag känner utan att han blir arg?
    Vilken lat jävel! Gör det du måste göra och skit i resten! Låt det fallera, frågar han varför det inte är handlat, städat osv så svara bara att det kan han göra själv! Fortsätter han käfta så erbjud honom att vara hemma då så kan du jobba istället!

    Ingen ide att fortsätta slita ut dig när han inte fattar någonting! "han ska ha det skönt" fyfan!
  • Common sense

    Ni arbetar båda. Han med ett fysiskt arbete utanför hemmet, du med ett fysiskt arbete i hemmet.

    När ni båda är hemma bör ni dela på uppgifter och sovmornar.
    Att sköta hem och barn ska inte bli ett dygnet-runt-jobb.

    Ett enkelt sätt att rätta till det hela är att låta honom vara föräldra-"ledig" ett tag så inser även han att man behöver lite riktig ledig tid ibland.

Svar på tråden känner mig som en hushållerska i mitt egna hem