• Anonym (Mamman)

    Sexåring bajsar på sig

    Min sexåring har börjat bajsa på sig nästan dagligen. Det händer hemma när han är jättekoncentrerad på att bygga med lego. Han säger själv att han är så inne i leken att han inte känner för att gå på toa utan försöker hålla sig och sen är det försent. När han känner att det kommit bajs tycker han att det är pinsamt och jobbigt och försöker dölja det för oss.

    Jag har försökt fråga om det gör ont att bajsa (han har varit lite förstoppad) men han nekar. Har pratat om allt är okej på förskolan, för tänkte att han kanske mår dåligt på nåt sätt, men allt verkar okej där.

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Sexåring bajsar på sig
  • Frontline

    Min systers ena pojke gjorde det med ofta då han var strängt inne i nåt som typ spela spel eller se en film..
    Hon gjorde som så att hon bara avbröt han i det han höll på med och frågade om han var bajsnödig på så sätt kom han ju tillfälligt ur sin koncentration i vad han gjorde och till sist så bara gick det över...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Mamman)

    Tack för svar. Skönt att höra att vi inte är ensamma om det här. Har försökt att säga till, men han blir bara irriterad och säger att han inte är nödig och så en kvart senare har han bajsat på sig.

  • Grävling 75

    Jag har ett barn som kan hålla sig i en evighet och aldrig vill bajsa. Vi har gjort det till rutin att hen alltid går och bajsar efter kvällsmat. Har funkat jättebra!

  • Anonym (Mamman)

    Borde kanske också prova nåt rutin. Tack för tips. Gjorde misstaget att bli arg en gång när han bajsat på sig efter att först ha sagt att han inte var nödig. Det gjorde det bara värre eftersom han inte erkänner att han bajsat på sig utan jag luktar mig till det. Försöker att vara förstående, men börjar bli både orolig och irriterad. Era svar gör mig lättad.

  • Anonym (Ofattbart)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-01-30 20:06:40 följande:

    Borde kanske också prova nåt rutin. Tack för tips. Gjorde misstaget att bli arg en gång när han bajsat på sig efter att först ha sagt att han inte var nödig. Det gjorde det bara värre eftersom han inte erkänner att han bajsat på sig utan jag luktar mig till det. Försöker att vara förstående, men börjar bli både orolig och irriterad. Era svar gör mig lättad.


    Hur i helvete kunde du bli arg på ditt stackars barn i en sådan sårbar situation? Och att du dessutom blir irriterad. Skäms på dig!
  • Anonym (Gå och dra något gammalt över dig tack!!)
    Anonym (Ofattbart) skrev 2015-01-30 22:56:03 följande:
    Hur i helvete kunde du bli arg på ditt stackars barn i en sådan sårbar situation? Och att du dessutom blir irriterad. Skäms på dig!
    Och här kom hon.... Den perfekta mamman som gör allt rätt och som bara var tvungen att trycka till ta lite extra för att hon är en surkärring utan sexliv och liv i huvud taget. Ja förutom att vara den perfekta mamman då!!!
  • Grävling 75

    Men jösses! TS är väl människa som alla andra. Ibland blir man arg och irriterad när man inte borde bli det. Händer det aldrig dig?

    TS: Rutin har funkat jättebra hos oss. Då blir det ingen diskussion och barnet glömmer inte att gå. Eftersom ditt barn är så stort borde ni kunna prata om det på ett bra sätt så att ni förstår varandra och kommer överens om en lösning.

  • Anonym (Ofattbart)
    Anonym (Gå och dra något gammalt över dig tack!!) skrev 2015-01-30 23:56:13 följande:

    Och här kom hon.... Den perfekta mamman som gör allt rätt och som bara var tvungen att trycka till ta lite extra för att hon är en surkärring utan sexliv och liv i huvud taget. Ja förutom att vara den perfekta mamman då!!!


    Eh jag har inte ens barn. Och vad har mitt sexliv med detta att göra? Snacka om att inte ens kunna hålla sig till ämnet. Men ja, om man är en perfekt mamma för att man inte kränker sitt barn så kommer jag att vara det.
  • Anonym (samma lika...)

    Min dotter började bajsa på sig när hon började F-klass. Det var så att hon började hålla sig hela dagen för att slippa bajsa i skolan. Sen kom det lite hela tiden. Inte en hel korv. Är det en hel balja där i... så är det annat.


    Nåväl. Vår tjej iaf. Klart man blev arg.. försökte hitta rutin ect. Men det funkade inte. Sen började hon dessutom kissa på sig då och då. 


    Kollade runt lite och pratade med en läkare. Och fick läkarbesök tillslut. Där säger läkaren att det kan vara så att hon efter ett halvårs hållande har fått förstoppningsdiarre. Bajset ser vanligt ut, men det finns en förstoppad bit en bit in i tarmen (Nu blev det grafiskt..) som gör att diarré passerar lätt när det börjar trycka på. Sen bajsar de ganska normalt och så stannar det förstoppade där osv... Det förstoppade kan också bukta ut mot urinblåsan och göra så att de kissar på sig enklare pga trycket.


    Vi började med Molvicol och det har HJÄLPT! Vi kör det fortfarande. Hon är nu 8 och om man slutar kan det komma tillbaka. Det tar ett tag innan tarmen blir normal i sin storlek, där förstoppningen funnits..


     


    Kanske kan det hjälpa... :)

Svar på tråden Sexåring bajsar på sig