• lizestoo

    Hyresjuridikfråga: Tips om hur behålla hyresrätt vid köp av bostadsrätt.

    Hej!

    Jag har en hyresrätt ? 1:a på Norrmalm. Om cirka 6-8 månader kommer jag att köpa mig en bostadsrätt på östermalm (mindre 2:a). Jag vill självklart bibehålla rätten till mitt hyreskontrakt. 
    Hur kan jag enklast behålla min hyresrätt? 

    Förmodar att det spelar roll om hyresvärdens inställning till andrahandsuthyrning, men eftersom andrahandsuthyrning är så strikt reglerat idag kanske det inte är ett alternativ för en längre tid?

    Kommer vara skriven på min bostadsrätt. 

    Hur skulle ni/har ni gjort i min situation?

    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Hyresjuridikfråga: Tips om hur behålla hyresrätt vid köp av bostadsrätt.
  • Kerubmamman

    En del kollar folkbokföringsadress också. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • XEmmabus

    När min svägerska köpte bostadsrätt i Sundbyberg fick hon direkt efter hon folkbokfört sig på nya adressen ett skriftligt brev från sin hyresvärd där hon skulle förklara sig. Så en del värdar i alla fall kollar med jämna mellanrum av sina hyresgäster mot folkbokföringen, vilket är gratis.

    Vad har du för giltigt skäl att behålla hyresrätten?

  • SecretMe
    XEmmabus skrev 2015-02-01 01:13:08 följande:

    När min svägerska köpte bostadsrätt i Sundbyberg fick hon direkt efter hon folkbokfört sig på nya adressen ett skriftligt brev från sin hyresvärd där hon skulle förklara sig. Så en del värdar i alla fall kollar med jämna mellanrum av sina hyresgäster mot folkbokföringen, vilket är gratis.

    Vad har du för giltigt skäl att behålla hyresrätten?


    Så fungerar det här också med vårt kommunala bostadsbolag.
    Är man inte skriven där/har giltiga skäl med deras godkännande så säger de upp avtalet.

    Undrar också varför ts vill ha kvar sitt kontrakt.
Svar på tråden Hyresjuridikfråga: Tips om hur behålla hyresrätt vid köp av bostadsrätt.