• Anonym (TS)

    Skolan har inte blivit sämre

    Skolan har inte blivit sämre. Att Sverige har sjunkit i PISA tror jag beror på att vi har haft en kraftig invandring under senare år och med många elever med annat modersmål än svenska så sjunker resultaten. Vad tror ni?

  • Svar på tråden Skolan har inte blivit sämre
  • radwanska

    Nej, det tror jag inte det beror på.

    Då tror jag snarare det beror på en förändring i hur barnen är. Att de har blivit vildare, mer okontrollerbara och respektlösa. Att klasserna blivit större och större. Att lärare tydligen inte vågar säga och visa auktoritet gentemot barnen på samma sätt för då får de med kränkta föräldrar att göra. Samt även en lagförändring som gjort att det numera inte är tillåtet att förbjuda mobiler på lektionerna??

    Sedan har jag absolut ingen insyn själv utan går enbart på berättelser jag fått höra från andra.

  • Anonym (TS)

    Men man kan ju inte klara av att leverera resultat om man inte kan språket vilket de flesta invandrare inte kan som nyanlända.

  • Fröken Hepburn
    radwanska skrev 2015-01-30 21:48:26 följande:

    Nej, det tror jag inte det beror på.

    Då tror jag snarare det beror på en förändring i hur barnen är. Att de har blivit vildare, mer okontrollerbara och respektlösa. Att klasserna blivit större och större. Att lärare tydligen inte vågar säga och visa auktoritet gentemot barnen på samma sätt för då får de med kränkta föräldrar att göra. Samt även en lagförändring som gjort att det numera inte är tillåtet att förbjuda mobiler på lektionerna??

    Sedan har jag absolut ingen insyn själv utan går enbart på berättelser jag fått höra från andra.


    Jag skulle påstå att du har helt rätt. Jag jobbar i skolan som kurator, så jag vill påstå att jag har skolkoll.
  • Fröken Hepburn
    Anonym (TS) skrev 2015-01-30 21:51:38 följande:

    Men man kan ju inte klara av att leverera resultat om man inte kan språket vilket de flesta invandrare inte kan som nyanlända.


    Det är bara ett få antal elever från de skolor som skrivet PISA provet. Och det är ett gäng random elever. Och alla nyanlända går ju inte vare sig i de årskurser eller är de få utvalda. Så nej, med bestämdhet vill jag påstå att din tes inte stämmer.
  • Mrs Moneybags

    Större klasser, "lärarlösa lektioner", färre vuxna i skolan, ständiga förändringar av kraven på lärarna och nya betygsskalor etc etc ideligen...inte undra på att det inte blir någon lugn och ro i skolan. Barn behöver lugn och ro för att kunna lära sig.

    Det är för livligt i klassrummen, de barn som vill lära sig något kan inte koncentrera sig.

    Barn sitter med hörlurar och mobiler i klassrummen...

    Nä, det är inte så konstigt att resultaten uteblir!

    Det är inte lätt att varken vara elev eller lärare idag.

Svar på tråden Skolan har inte blivit sämre