• yummi

    Barn med ev. autism som är i behov av utredning i Uppsala

    Skriver här då jag inte vet var jag ska vända mig för att få den snabbaste hjälpen inom detta område.

    Bakgrund: Märkte redan vid 1 års ålder att mitt barn inte följde den "normala" sociala utvecklingen. Vid 18 månaderskontrollen var jag nästan säker på att det rörde sig om autism och tog då upp det med bvc. Enligt min bvcsköterska var mitt barn för litet för att utredas ännu. Dessutom tyckte hon att jag oroade mig för mycket då mitt barn varit motoriskt "tidig" och var väldigt aktiv. Hon trodde att han var så pass upptagen med att hela tiden röra på sig och därför inte fokuserade på att tala. Därefter hade vi regelbunden kontakt och jag hela tiden säker på att det faktiskt handlade om autism. I samband med att mitt barn blev två år, började han förskolan. Personalen där blev ett otroligt stöd för oss och vi samarbetade med en specialpedagog i förskolan. Dom upplevde honom som ett väldigt glatt och energiskt barn men som inte direkt sökte kontakt med de andra barnen i förskolegruppen. Dessutom kunde han springa planlöst omkring hur länge som helst när det blev för fritt eller ifall rutiner rubbades.

    När han fyllde tre år fick vi äntligen en remiss till neuropedriatiska mottagningen på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Första gången vi besökte dom var i mars då det bestämdes att en utredning skulle göras. Väntetiden var lång men vi blev försäkrade om att allt skulle starta inom 9 (!!!) månader. I samband med allt detta så hade vi länge pratat om att flytta tillbaka till Uppsala och när det perfekta boendet dök upp så blev det klart. Vi var återigen på ett besök på neuropedriatiska i juni då vi bestämde tillsammans med läkaren att utredningen skulle ske i Uppsala. Läkaren skulle skicka en remiss till Uppsala och vi blev även lovade att hon skulle prata med son chef, som i sin tur skulle kontakta Uppsala för att vi skulle slippa vänta extra lång tid med tanke på bytet av ort.

    Tiden gick och vi väntade och väntade. Nu i veckan kände jag att vi väntat tillräckligt och ringde till neuropedriatiska på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Beskedet jag fick av dem fick mig att bryta ihop. Vi har blivit bortglömda tydligen. Ingen remiss till Uppsala har skickats och vi är inte kvar för utredning på Astrid Lindgrens. Receptionisten höll med mig om att det inte fick gå till så här och lovade att hon skulle göra allt i sin makt för att ställa allt till rätta. Idag ringde jag återigen för att se ifall något har ändrats men allt såg tyvärr lika dant ut som i onsdags. Jag fick veta att en ny remiss ska skrivas nästa vecka den 3/2. En ny remiss som innebär en ny lång väntetid!!! Tydligen finns det inget som dom kan göra för att påskynda processen.

    Mitt barn fyller fyra år om bara några dagar och vi är fortfarande på precis samma ställe som för ett år sedan. Min älskade lilla glada kille som mitt hjärta nu blöder för.

  • Svar på tråden Barn med ev. autism som är i behov av utredning i Uppsala
  • yummi

    [quote=74779237][quote-nick]ankan85 skrev 2015-01-31 21:59:01 följande:[/quote-nick]

    Har du provat att ringa direkt till uppsala o förklara läget? Ni kanske kan bli prioriterade

    [/

    Tack för svar! Nej, jag har inte ringt till Uppsala än. Planerade att ringa dit på måndag och förklara läget. Jag hoppas verkligen att vi kan bli prioriterade.

  • Anonym (Annelim2)

    Ska finnas en privat mottagning för utredningar med korta väntetider, i Uppsala. Vet inte vad de heter men vet att de har mkt gott rykte, på både utredning och behandling vid just autism. Men håller med om att ni borde prioriteras om nu ert gamla landsting sjabblat till det. 

  • Klättermusen
    Anonym (Annelim2) skrev 2015-02-01 12:08:40 följande:

    Ska finnas en privat mottagning för utredningar med korta väntetider, i Uppsala. Vet inte vad de heter men vet att de har mkt gott rykte, på både utredning och behandling vid just autism. Men håller med om att ni borde prioriteras om nu ert gamla landsting sjabblat till det. 


    Vi har kontakt med "Habiliteringsinsats i Uppsala". De startar upp träning innan utredning och jag tror tom att de numera utreder privat. Har man råd och vill att ens barn ska få TBA-träning så är det ju bra att starta upp så tidigt som möjligt. Jag har ofta önskat att vi velat bo i just Uppsala för då skulle vi ha så nära till handledningen. Vår handledare måste ju pendla till Stockholm varje vecka för att träffa vår son. Hon är fantastisk!
  • Anonym (Annelim2)

    Hur gick det TS fick ni komma före i kön tack vare att de missat er i ert gamla landsting? Hoppas ni fått hjälp. Där vi bor är kön ett år eller mer just nu, vi fick dock endast vänta ca 4 mån (för 2 år sedan). Det kändes länge då.

Svar på tråden Barn med ev. autism som är i behov av utredning i Uppsala