• Anonym (Hjälp)

    Näsfrida -slutade andas!!

    Är nog lite i chock.

    Skulle använda näsfridan på min lilla 8-veckors, precis som vi gjort så många gånger förr. Denna gången fick jag dock suga lite mer för det envisades med att hålla sig kvar.

    Helt plötsligt stirrar han med ögonen, slår ut armarna i sidled, blir vit och röd i ansiktet och "krampar" i hela kroppen typ. Kippar efter luft och så blir drt tyst och han vara krampar och fäktar. Hans ögon var hysteriska.

    Jag lufter upp honom och han möter min blick och jag ser paniken i hans ögon. Det absolut värsta jag någonsin sett i hela mitt liv. Han börjar kippa efter luft och kan ta små små andetag igen. Tre minuter senare är allt som vanligt igen.

    Detta är en kvart sen och nu ligger han och äter och ler som om inget händt.

    VAD hände?! Jag trodde jag skulle dö själv av att se mitt älskade barn så.

    Tårarna bara forsar nu, jag skalar i kroppen och jag är livrädd för att plocka fram näs-sugen igen. Det kändes som jag skulle förlora honom där och då.

  • Svar på tråden Näsfrida -slutade andas!!
  • Mr Obvious

    Det blev för lite luft i lungorna. När man andas själv finns det alltid en del luft kvar som inte går att andas ut. Det gör att lungorna inte säckar ihop helt, och det behövs för att man enkelt ska kunna andas in igen. Du hade kunna fixa det genom att blåsa in luft med mun-mot-mun-metoden.

  • Anonym (Hjälp)

    Usch varför skriver de inte det i instruktionen att det kan ske? Är helt förstörd nu :(

    Kan det ha skadat honom? Är han okej nu om han beter sig som vanligt?

  • Anonym (E)

    Varför gjorde du inte mun mot mun-metoden? Stod du bara där helt handfallen och såg på?

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (E) skrev 2015-01-31 02:34:37 följande:

    Varför gjorde du inte mun mot mun-metoden? Stod du bara där helt handfallen och såg på?


    Nä jag skrattade och tog en selfie med honom i bakgrunden.?!

    Nej jag gjorde inte mun mot mun. Jag slängde det jag hade i händerna och lyfte upp honom upprätt för att få luftvägarna fria.

    Inte skitlätt att reagera precis rätt.
  • viseversa

    Det är därför man ska gå på HLR för barn och vuxna ts. Så man VET hur man ska agera i en sån situation. Sen kan jag förstå paniken men gäller det liv och död har man inte riktigt tid med panik. Om hjärnan är HELT utan syre i 5MIN!! är man död. Efter 4 min börjar man få bestående hjärnskador. 

  • Anonym (Hjälp)
    viseversa skrev 2015-01-31 08:40:02 följande:

    Det är därför man ska gå på HLR för barn och vuxna ts. Så man VET hur man ska agera i en sån situation. Sen kan jag förstå paniken men gäller det liv och död har man inte riktigt tid med panik. Om hjärnan är HELT utan syre i 5MIN!! är man död. Efter 4 min börjar man få bestående hjärnskador. 


    Är bokad på det men det är först om tre veckor.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-01-31 07:02:35 följande:

    Affektkramp?


    Tror han är för liten för det?
  • viseversa
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-31 08:45:08 följande:
    Är bokad på det men det är först om tre veckor.
    Han kommer klara sig bra ts. Förstår att du blev livrädd. Och bra att du ska gå en sån kurs så du vet hur du ska agera OM det händer ditt barn någon anhörig eller en främling något liknande. Jag har gått en sån klurs tre gr nu och är så glad för det.
  • Anonym (Hjälp)
    viseversa skrev 2015-01-31 09:09:38 följande:

    Han kommer klara sig bra ts. Förstår att du blev livrädd. Och bra att du ska gå en sån kurs så du vet hur du ska agera OM det händer ditt barn någon anhörig eller en främling något liknande. Jag har gått en sån klurs tre gr nu och är så glad för det.


    Ja det känns som en självklarhet, speciellt då vi har sjötomt. Det är synd att inte alla går sådana kurser, redan innan barner kommer. Här erbjuder de efter de blivit tre månader.
  • Anonym (...)

    Så det där händer en kvart innan, sen sätter du dig på familjeliv istället för att ha nära koll/bättre uppsikt på ditt barn?

  • TeaTime

    Men fy vilka pekpinnar i tråden av vissa. Undrar verkligen att dom som klagar verkligen gör rätt i alla situationer och varit med om skarpt läge och vet exakt hur ni reagerar i krissituationer. Med lite empati kan man annars sätta sig in i situationen och förstå vilken jobbig upplevelse det varit utan att behöva peka på det var fel, vilket ts säkert ältar själv.

    Jag förstår ts hur hemsk det måste varit och tycker också att de borde skriva om det i instruktionerna. Jag har självt inte använt en sån så vet inte riktigt hur de funkar.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (...) skrev 2015-01-31 09:14:37 följande:

    Så det där händer en kvart innan, sen sätter du dig på familjeliv istället för att ha nära koll/bättre uppsikt på ditt barn?


    Jag la honom ute i snön. Vad tror du?!

    Pappan stod i kö till 1177, barnet hade ätit, skrattat och låg i min famn...
  • Anonym (...)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-31 09:17:10 följande:
    Jag la honom ute i snön. Vad tror du?!

    Pappan stod i kö till 1177, barnet hade ätit, skrattat och låg i min famn...
    Du skrev ingenting av det i första inlägget, så hur ska man veta?

    Förstår bara inte vitsen med att slänga dig på familjeliv när du kanske borde ha uppsikt över barnet efter något sånt där allvarligt har hänt..
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (...) skrev 2015-01-31 14:58:38 följande:

    Du skrev ingenting av det i första inlägget, så hur ska man veta?

    Förstår bara inte vitsen med att slänga dig på familjeliv när du kanske borde ha uppsikt över barnet efter något sånt där allvarligt har hänt..


    För mig är det självklart att jag hade prio 1 på barnet.
  • Emmispemmis

    Min son fick en affektkramp i den åldern. Jätteläskigt men ofarligt. Jag åkte in till akuten för jag blev så rädd.

  • Anonym (fy)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-31 09:17:10 följande:
    Jag la honom ute i snön. Vad tror du?!

    Pappan stod i kö till 1177, barnet hade ätit, skrattat och låg i min famn...
    Men Gud. Var bara tyst, pinsamma människa..
  • Anonym (fy)

    Nej!! Förlåt, fel citat!

    Det var riktat till denna.


    Anonym (...) skrev 2015-01-31 14:58:38 följande:
    Du skrev ingenting av det i första inlägget, så hur ska man veta?

    Förstår bara inte vitsen med att slänga dig på familjeliv när du kanske borde ha uppsikt över barnet efter något sånt där allvarligt har hänt..
  • Anonym (Hjälp)
    Emmispemmis skrev 2015-01-31 15:09:17 följande:

    Min son fick en affektkramp i den åldern. Jätteläskigt men ofarligt. Jag åkte in till akuten för jag blev så rädd.


    Usch förstår det! Trodde inte de kunde få det när de var så små! Jag skakade ett par timmar efter det skett.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (fy) skrev 2015-01-31 15:13:17 följande:

    Nej!! Förlåt, fel citat!

    Det var riktat till denna.


    :)
Svar på tråden Näsfrida -slutade andas!!