• Anzil

    Hur får det mest, bästa resultat av ris - TIPS?

    Hej!

    Jag vill få det bästa resultatet av riset. Jag skall nämligen bjuda vännerna på middag. Och vill att det skall bli så bra så mycket som möjligt!

    Jag är lite nervös då jag faktiskt aldrig bjudit på middag förut, så detta skall absolut bli väldigt kul & trevligt. Hoppas att matbordet blir minst lika trevligt, vilket jag tror den kommer att bli om allting faktiskt blir bra!

    När jag lagar mat till mig själv, brukar ibland riset bli hårt (INTE JÄTTEHÅRT) och/eller fastnar riset på kastrullen.

    Det gör inte mig särskilt mycket, då det går att äta i alla fall. Men nu när man skall bjuda middag, så är det andra banor. Som ni förmodligen förstår!

    Så vänligen, hjälp mig!

    Skulle bli så oerhörd tacksam!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur får det mest, bästa resultat av ris - TIPS?
  • Sisisisi

    Jag använder alltid jasminris som ska koka 10 min. Mät upp vatten och koka upp. Häll i riset, på med locket och stäng av spisen. Låt kastrullen stå kvar på plattan. Riset blir alltid perfekt. Men det funkar inte om du har induktion.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Annelie 76

    Jag tar dubbelt så mycket vatten som ris. Jag kokar upp riset, vrider ner temperaturen till 3 av 10 (2 om det finns 5 steg att välja på), kokar i ca 20 minuter. I början blir det skum som gärna kokar över men jag står bredvid och passar och lyfter på locket så ånga släpps ut och man slipper att det kokar över. I slutet lyfter jag på locket och lyssnar, knäpper och knastrar det så är riset klart.

    När du serverar så häll upp det i en skål. Låt riset i botten vara kvar, skrapa alltså inte bort det så gör det inte om det fastnat.

  • kallebakom

    köp boil in bag ,den HELT omöjlig att misslycaks med ,det påsar som blir perfekta varje gång, prova det från uncle bens

Svar på tråden Hur får det mest, bästa resultat av ris - TIPS?