• Melian

    2 mån bebis vägrar amning

    Min 9 veckors son har helt plötsligt börjat kinka vid amningen på dagen. Han skriker och vänder bort huvudet, trots att han är hungrig! Enda sättet han äter på är med amningsnapp. Har endast använt detta när han var mkt liten (2-4v) pga sår, därefter har han ammat utan, utan några som helst problem! Han reagerar likadant oavsett om mjölken sprutar eller om bröstet är nästan tomt. Bör tillägga att nattamningen fungerar jättebra. Någon som har nåt tips? Kan det vara en utvecklingsfas?

  • Svar på tråden 2 mån bebis vägrar amning
  • Alexi

    Jag tror på utvecklingsfas. Håll ut, försök amma i ett lugnt och tyst rum, börja inte erbjuda flaska eller så, det kommer bara förvirra ännu mer.

  • Sweetboxen

    Haft likadant och det går över. Med fyra barn. Undvik amningsnappen om du ändå kan för de vänjer sig snabbt vid det som DE anser smidigast ;)

    Helt klart en utv.fas pga glupskhet. De vill få igång det mer eftersom de växer massa den tiden. På natten har de sällan lika bråttom för då vill de ofta både mysa o äta..

    Ge det ett par v så ska du se att det lugnat ner sig. O mjölken är INTE på väg att ta slut...som iaf jag fått för mig varje gång :)

  • Anonym (hehe)

    Mim dotter var alltid svårammad. Från tidig ålder fick jag liggamma i ett mörkt, tyst rum. Och hon ammade aldrig bara för att. Kunde inte amma i förebyggande syfte liksom. Om jag skulle iväg nånstans. Nä, det var alltid bara på hennes villkor

  • Melian

    Ok, skönt att höra har så svårt att hålla mig borta från amningsnappen, han blir så frustrerad och skriker och då är det väldigt praktiskt att köra med nappen istället, men då ska jag försöka mer utan.

  • fluu

    Troligen utvecklingsfas och så har han väl börjat bli mer medveten om omgivningen och mer "stör"honom. Har  ni kört med flaska också kanske det kan ha samband med det, dvs han blir frustrerad när det går långsammare med amningen och han måste anstränga sig mer själv. Försök att droppa nappen och stå ut är mitt enda tips ;) Och framförallt bli inte irriterad eller spänd själv, då kopplar han ihop även det med amningen och det underlättar ju inte. Lycka till!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Melian

    Vi har aldrig använt nappflaska, enda hjälpmedlet vi har använt är amningsnappen. Men ja, ska försöka utan, är bara så jobbigt när han blir så arg och frustrerad.. :/

  • marmik

    Har också använt amningsnapp, ett tag gick det bra utan sen gick det bara med den på och nu går det bra utan. Vill han absolut ha den för att äta så använd den så kan ni träna på att vara utan sen, klart killen ska få i sig att äta...

Svar på tråden 2 mån bebis vägrar amning