• Äldre 31 Jan 13:45
    9770 visningar
    75 svar
    75
    9770

    Är ni rimliga föräldrar i skolan?

    Har hört av bekanta som är lärare men som också bekräftas av den här tidningsartikeln, om hur föräldrar idag fullkomligt överöser skolan och lärarna med krav, mail, telefonsamtal osv på alla dygnets timmar, ens eget barn ska ha allt osv.

    Tänker ni er för innan ni skickar det där mailet eller ringer, är ert ärende akut, ställer ni rimliga krav osv?

    www.dn.se/sthlm/larare-och-rektorer-drunknar-i-e-post-fran-arga-foraldrar/

    www.expressen.se/ledare/sakine-madon/foraldrar-maste-sluta-trakassera-lararna/

  • Svar på tråden Är ni rimliga föräldrar i skolan?
  • Äldre 31 Jan 13:48
    #1

    En kommentar på DN-artikeln kom från en förskolechef, man häpnar där också:


    ?Jag arbetar som förskolechef och kan bara konstatera att det är precis vad som händer i förskolan också. Förskolechefer, idag med ansvar för 50-100 medarbetare och 280-350 barn, ägnar ofantligt mycket tid att kommunicera med föräldrarna. Det kan handla om triviala saker där mailet från föräldrarna går till förskolechefen, alla föräldrar på den aktuella förskolan och för säkerhetsskull även till politiker. Svar ska levereras direkt så klart. Tonen i mailen eller samtalen är i dag ganska hård och många gången oförskämd.


    Tycker att det är viktigt att även förskolan lyfts, att problematiken finns även där.?

  • Äldre 31 Jan 13:55
    #2

    Den där artikeln (från Expressen) valsar ju runt på Facebook också, och där läste jag ett inlägg från en lärare som har flera utländska kollegor och som menade att detta problem har ingen av kollegorna i de andra länderna. Ganska intressant.

    Men tyvärr är det väl lärarnas status här i Sverige som har skjunkit så mycket, så att när ett barn kommer hem med låga betyg så ger sig föräldrarna genast på läraren och anklagar denna istället för att fråga sig vad barnets del i det hela är.