• atif

    Ar bostad en bra investering?

    Ar ganska ung och har aldrigt agt min egen bostad. Min flickvan vill nu att vi koper men for mig kanns det valdigt.. obehagligt att ta laan och ha skulder paa 8x min aarslon och bara haalla tummarna for att priserna inte gaar ner eller saa ar jag fast i mitt jobb for all framtid daa jag inte kan gaa ner i lon... Hur ser ni som agt bostad under laang tid paa det? Kanner ni er hammade av skulderna eller ar det bara positivt?
  • Svar på tråden Ar bostad en bra investering?
  • Anonym (Olika)

    Det beror helt och håller på var bostaden ligger! I Stockholms innerstad finns inga risker alls med att köpa bostad-man får alltid sälja till högre pris. I norra norrlands inland får man se upp. Där är det bäst köpa om man tänkt bo resten av livet. Vi äger en skogsfastighet i södra Sverige och det är också riskfritt för de stiger ständigt i värde. Inte för att vi tänkt flytta ö.h.t,men ändå.  Glad Sen ska man ju inte köpa om man inte har en stabil inkomst och en sparad buffert. Hus och lägenhet kostar.

  • kvs

    det finns ingenting som heter "riskfritt", en tumregel i en marknadsekonomi är att avkastningen korrelerar mot risken.

    Dock ska de ju sägas att en fastighetsaffär normalt sett är ganska safe.

    Har ni ingen panik skulle jag ha lite is i magen och vänta in besked på vad som gäller för ränteavdrag och amorteringskrav. Det skulle kunna innebära att ganska markant prisfall om de genomförs.

    Annars är det väl bara att göra en kalkyl och se över vad det skulle kosta. Banken brukar räkna med att man ska klara av en bolåneränta på 7% eller däri krokarna och jag föreslår att ni gör detsamma.

    Dessutom bör ni upprätta att avtal om ni inte går in med 50% var.

Svar på tråden Ar bostad en bra investering?