• Anonym (...)

    Vem har rätt? Jag eller mamma?

    Jag är just nu 17. Men blir 18 den 10 mars detta året. Tänkte resa med min pojkvän till Gran Canaria nu i slutet på februari, morsan är jätte emot det.

    Jag säger till henne att jag reser då så fort jag blir 18. Hon var också emot det och säger att hon bestämmer tills jag blir 21. Jag förklarade för henne att man blir myndig när man blir 18. Då säger hon att hon bestämmer så länge jag går i gymnasiet eftersom hon är skyldig det. Då sa jag att det är så att hon är skyldig att mata mig tills jag går ut gymnasiet, men jag bestämmer över mig själv när jag blir 18 och att jag även får resa.

    Hon säger att hon vägrar ta ut pass. Och jag säger att jag kan ta ut det själv när jag blir 18. Då hotar hon med att efterlysa mig.

    Hon kommer alltid med hot.

    Vem är det som har rätt? Jag eller mamma? Är det inte jag som bestämmer när jag blir 18? Då får jag väl också resa?


  • Svar på tråden Vem har rätt? Jag eller mamma?
  • Inte jag

    Jo man bestämmer själv när man är 18 men föräldrar är skyldiga att försörja en tills man gått ut gymnasiet eller till max 21.

  • Anonym (...)
    radwanska skrev 2015-01-31 19:58:09 följande:

    Varför är hon så emot resan?


    För att hon gillar makt. Hon har varit så jäkla hård på sistone eftersom hon gillar att bestämma.

    Om hon efterlyser mig när jag blir 18 och åker, får jag inte åka då?
  • Frontline
    Anonym (...) skrev 2015-01-31 20:02:45 följande:
    För att hon gillar makt. Hon har varit så jäkla hård på sistone eftersom hon gillar att bestämma.

    Om hon efterlyser mig när jag blir 18 och åker, får jag inte åka då?
    Du har rätt till att göra precis vad du vill när du har fyllt 18 eller ja nästan iaf
    Men vad ska hon efterlysa dig för isf?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Iarwain

    Så länge hon försörjer dig och du bor under hennes tak, kan hon ställa krav.
    Jag tror inte att du tjänar på att "gå i klinch", nästan alltid bättre att resonera.

  • Anonym (...)
    Frontline skrev 2015-01-31 20:06:23 följande:
    Du har rätt till att göra precis vad du vill när du har fyllt 18 eller ja nästan iaf
    Men vad ska hon efterlysa dig för isf?

    Försvunnen antar jag... Hon säger att hon inte ska ta ut pass, men jag kan väl göra det själv när jag blir 18?
  • Anonym (Tonårsmamma)

    Du har rätt att bestämma själv när du är 18 år. Men så länge som du bor hemma borde du respektera hennes vilja. Du kan själv hämta ditt pass när du har fyllt 18 år. 

    Varför får du inte resa? Vem betalar den? 

  • Panduro
    Lena skrev 2015-01-31 20:25:10 följande:

    Gör klart skolan och åk sen. Sumpa inte skolan pga frihetslängtan.


     


    Äh, hon sumpar väl inte skolan för att hon sticker på en semester till Gran Canaria i typ en vecka?

  • SupersurasunkSara

    Som övriga säger, du får bestämma själv när du är 18 om pass och resor och hon måste försörja dig tillsammans med din pappa tills du är 21 om du går i skolan.

    Om du själv tar ledig från skolan, betalar resan och pass så kan hon inget göra. Prata med henne, fråga snällt varför hon inte vill att du ska resa.

    Jag har en 18 åring, snart 19 och jag har världens nojor över att hon snart ska bo själv, utan mig Jag VET att hon klarar sig, men det spelar ingen roll, hon är min lilla dotter iaf och jag vill ha henne nära även om vi går varandra på nerverna ibland

    Om ni inte kan komma överens och du reser ändå så tror jag inte det är lagligt att anmäla dig försvunnen om hon vet var du är. Men det vet jag inte säkert, men slösa på resurser i onödan borde vara olagligt tycker jag.

  • Anonym (egotänk)

    Alltså, hade det varit min dotter så hade jag inte nekat henne att åka. Iaf inte om jag visste att det går bra i skolan. Hade skolan varit lidande så hade det varit en annan sak, då hade man velat att hon hade väntat tills det ordnat upp sig med skolan.

    Finns det ingen direkt anledning att inte låta dottern åka så ligger det väl på mamman. Avundsjuka, känner sig ensam, extrem rädsla att det ska hända nåt mm.

Svar på tråden Vem har rätt? Jag eller mamma?