• Anonym (...)

    Hon börjar ju bli lite rund.

    Dotter på 3½ år. 101 lång och 16,2 kilo tung. Denna kommentar fick jag av hennes farmor idag när vi satt o fikade. Framför dottern.
    Tycker inte alls att hon är "lite rund". Hon är perfekt enligt mig. Är jag blind för mitt eget barn?!

  • Svar på tråden Hon börjar ju bli lite rund.
  • Anonym (Hm)

    Hon ser säkert normal ut!

    Mina söner vägde 15kg till 98cm vid 3år och 16kg till 106cm vid 4år. Därefter har ena sonen bara ökat till 18,5 till 118cm medan den andra väger 20,2 till 112cm :)

    De ser helt OLIKA ut i kropparna! :)

    Jag tror inte du behöver oroa dig alls!

  • BalubaBali

    Min son, som är fyra år, är omkring 108 cm och väger ungefär 19,3 kg. Han ligger i överkant inom normalspannet enligt BMI. Han är stor, men inte direkt tjock. Han har alltid varit stor - krallig, liksom.

  • Anonym (...)

    Ja jag har aldrig sett henne som tjock på något vis. Men man börjar ju undra  tillslut. BVC har inte heller sagt något, men nu var det närmare 1 år sedan vi var där.
    Man funderar på om man själv börjar normalisera något som kanske inte alls är sunt.
    Men skönt o höra att det verkar stämma med vad jag anser. :)

  • Anonym (Isobmi)

    Hon ligger på övre delen av normalvikt, ca 1,5 kg ifrån övervikt om man kollar isobmi. Det låter som väldigt nära men 1,5 kg är ju faktiskt hela 10% av hennes vikt.

  • Anonym (C)

    Man säger aldrig sånt framför ett barn.

    Undrar varför tjejer i 5-årsåldern bantar...

  • violis

    För set första man kommenterar ALDRIG ett barns utseende framför barnet ! OM man som anhörig oroar sig för t.ex vikten tar man det enskilt med föräldern när barnet är utom hör håll.

    Sedan vad det gäller din dotters vikt, ja visst ligger hon i den" högre" skalan MEN det spelar ingen roll ,det finns flera olika orsaker,hon kan ha stått still på längden ett tag och " bunkrat upp" inför en växtspurt, hon kan ha en " bastant" kroppsform etc.

    Så länge hon följer SINA kurvor (BVC kurvor) och äter " vettigt" så lär hon snart nog " sträcka på sig" och smalna av

    ( med " vettigt " menar jag både med " onyttigheter " och mängden vanlig nyttig mat- jag har träffat på ett antal barn som till skillnad mot ditt barn TS ,varit överviktiga och där föräldrarna inte kunnat förstå varför... De äter inte godis och kakor...MEN barnen har varit mycket matglada och lätt satt i sig både tre och fyra stora portioner mat )

Svar på tråden Hon börjar ju bli lite rund.