• Anonym (Lisa)

    Hur dumt är det att skaffa barn trots att jag inte har jobb?

    Jag planerar barn trots att jag är arbetslös (ingen inarbetad sgi). Har lite tillgångar men inte överdrivet mycket. Min sambo pluggar så han har inte heller så mycket i inkomst. Jag förstår ju att det är bättre att vänta tills jag har ett jobb men nu börjar jag känna att åren bara går. Jag är 26 år och kommer vara minst vara 27 år när jag får barn.

    Jag drömmer om att få 3 barn och det känns därför som att jag inte kan vänta alltför länge innan jag sätter igång. Sedan känner jag att man bara lever en gång och då borde man väl se till att göra det man man vill istället för att gå runt och drömma?

    Kommer allting att bli en total katastrof om jag skaffar barn nu? Någon som skaffat barn medvetet trots arbetslöshet? Vore det egoistiskt av mig att skaffa barn i dagsläget?

  • Svar på tråden Hur dumt är det att skaffa barn trots att jag inte har jobb?
  • Anonym (...)

    Men du är ju 26 skriver du, varför har du sådan panik? Jag hade förstått om du var i 35-års åldern och hade panik men du har tid på dig. Ett barn kostar pengar och det vore ganska oansvarigt av dig att skaffa barn innan du faktiskt har råd med det. Du behöver ju bara jobba ett år sen så får du ju mammapenning. Jag tycker det är otroligt egoistiskt av dig att skaffa barn nu. 

    Klart man ska leva ut sina drömmar men vill du verkligen gå på bidrag för att kunna har råd med barn?

    Vad gör du om dagarna? Hur ser din familjesituation ut förövrigt? Vad säger din kille?

    Kan tillägga att jag ville jättegärna ha barn när jag var yngre och det motiverade mig att skaffa mig en utbildning och ett jobb, typ det enda som motiverade mig till att arbeta:).

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (...) skrev 2015-01-31 21:22:09 följande:

    Men du är ju 26 skriver du, varför har du sådan panik? Jag hade förstått om du var i 35-års åldern och hade panik men du har tid på dig. Ett barn kostar pengar och det vore ganska oansvarigt av dig att skaffa barn innan du faktiskt har råd med det. Du behöver ju bara jobba ett år sen så får du ju mammapenning. Jag tycker det är otroligt egoistiskt av dig att skaffa barn nu. 

    Klart man ska leva ut sina drömmar men vill du verkligen gå på bidrag för att kunna har råd med barn?

    Vad gör du om dagarna? Hur ser din familjesituation ut förövrigt? Vad säger din kille?

    Kan tillägga att jag ville jättegärna ha barn när jag var yngre och det motiverade mig att skaffa mig en utbildning och ett jobb, typ det enda som motiverade mig till att arbeta:).


    Jag är högutbildad, har studerat i 5 år och precis blivit färdig men inte hunnit få jobb ännu. Så min plan är ju definitivt inte att gå på bidrag i flera år. Jag söker jobb för fullt men har inte fått något ännu. Men tanke på min utbildning kommer jag förmodligen att vara höginkomsttagare inom 10 år och min sambo likaså. Vi planerar således inte att leva på bidrag någon lägre tid.

    Det här med barn är oerhört viktigt för mig och jag är helt klart beredd att leva sparsamt ett tag till. Jag har längtat efter barn i flera år och valt att vänta för att slutföra min utbildning. Men känner mig helt uppgiven om jag ska behöva vänta i kanske 2-3 år till. Jag och min sambo har egentligen allting utom en stabil inkomst. En trygg och kärleksfull relation sedan flera år tillbaka och ett bra boende. Min kille längtar också efter barn. Men anledningen till att jag startade den här tråden är ju för att höra vad andra tycker så jag är tacksam över ditt ärliga svar.

    Jag förstår ditt argument om att jag är relativt ung fortfarande. Men jag kan verkligen inte se mig själv vänta till 30-35. Så det är inget alternativ iaf.
  • Anonym (Lisa)
    eber4 skrev 2015-01-31 21:38:20 följande:

    Låter vansinnigt. Skaffa dig en riktig utbildning och ett jobb först.


    Förstår inte varför du antar att jag inte har någon utbildning. Men bara för att man har en bra utbildning betyder ju inte det att man får jobb samma dag som man är färdig.
  • Anonym (...)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-01-31 21:46:32 följande:
    Jag är högutbildad, har studerat i 5 år och precis blivit färdig men inte hunnit få jobb ännu. Så min plan är ju definitivt inte att gå på bidrag i flera år. Jag söker jobb för fullt men har inte fått något ännu. Men tanke på min utbildning kommer jag förmodligen att vara höginkomsttagare inom 10 år och min sambo likaså. Vi planerar således inte att leva på bidrag någon lägre tid.

    Det här med barn är oerhört viktigt för mig och jag är helt klart beredd att leva sparsamt ett tag till. Jag har längtat efter barn i flera år och valt att vänta för att slutföra min utbildning. Men känner mig helt uppgiven om jag ska behöva vänta i kanske 2-3 år till. Jag och min sambo har egentligen allting utom en stabil inkomst. En trygg och kärleksfull relation sedan flera år tillbaka och ett bra boende. Min kille längtar också efter barn. Men anledningen till att jag startade den här tråden är ju för att höra vad andra tycker så jag är tacksam över ditt ärliga svar.

    Jag förstår ditt argument om att jag är relativt ung fortfarande. Men jag kan verkligen inte se mig själv vänta till 30-35. Så det är inget alternativ iaf.
    Jag vet att det inte är världens lättaste att få jobb men om du redan har en bra utbildning i bagaget så förstår jag dig ännu mindre. Det är väl inget som säger att du måste vänta tills du är 30-35 för att få barn. Jag tycker du är otroligt egoistisk i ditt resonemang. Du vill alltså leva på skattebetalarnas pengar för att du inte har lust att skaffa dig ett jobb för att kunna försörja ditt barn.

    Barn är ingen rättighet. Du är fri att göra som du vill men det är som sagt väldigt oansvarigt av dig.
  • Anonym (...)

    Menar inte att hacka på dig eller vara taskig men jag känner flera i liknande situation(de är dock inte klara med sin utbildning) och jag blir skitorolig då de är väldigt naiva och verkligen inte inser hur det är att ha barn.

    Ni blir säkert jättebra föräldrar men ekonomisk trygghet är rätt viktigt tyvärr. Hoppas det blir bra för er hur det än blir.

  • Anonym (S)

    Jag är också 26 år nu (snart 27) och har också en barnlängtan. Men jag vet att man är stressad som det är som småbarnsförälder så därför vill jag inte dra på mig eller mina barn en ekonomisk stress ovanpå det. Min fästman har jobb sedan flera år tillbaka, men jag har fortfarande ett år kvar på högskolan innan jag är färdig med min utbildning, och därefter vill jag jobba i minst ett år innan vi börjar försöka få barn. Visst, det är lång tid tills dess, men i gengäld får jag en mycket större trygghet.

    Jag tror det är det du får fundera på - vad du prioriterar högst av att få barn så tidigt som möjligt eller att först ha en stabil trygghet.

  • Mrs Moneybags

    Det är tyvärr ganska dumt. Skaffa ett jobb först, så har du en trygghet att stå på. Det är inte roligt att avsluta föräldraledigheten innan man vill, bara för att man behöver pengar.

    Fast ni kanske har massor av pengar sparade? I så fall går det säkert bra.

  • Anonym (HH)

    Jag studerar just nu och är gravid så jag kommer göra ett uppehåll. Min sambo har fast jobb sen lägger jag undan 6 tusen varje månad från pengarna jag lånar från CSN till bebisen. Tror det löser sig. Vill inte heller vara 30 när jag skaffar barn.

  • Anonym (Hmmm)

    Jag var arbetslös när jag blev gravid dock hade jag SGI. Den var inte jättehög men betydligt bättre än den minsta som man är berättigad till. Min man jobbar heltid. Vi hade nog inte klarat oss ekonomiskt om han var arbetslös/studerande. Vi hade två bilar, jag sålde min och köpte saker till bebisen för den summan som en ny vagn ect. Det har varit tufft men vi klarade oss. Nu börjar jag snart jobba som timmis på ett ställe. Hade gärna varit hemma tills dottern är 1,5år men rent ekonomiskt funkar inte det.

    Ni borde sätta er ihop och räkna vad era utgifter blir varje månad.

    Du får räkna med och köpa begagnat, för ni kommer inte ha råd och köpa allt nytt.

    Höst/våren så kostar ett barn mer då det behövs nya säsongskläder.

    Ammar man inte eller inte kan så blir det ersättning. Och när bebisen är liten och innan han/hon börjar äta vanlig mat så kostar det betydligt mer. Runt 100kr i veckan på bara nan.

    Kan du inte amma kan du få hyra en pump eller så köper du en. Sånt kan man aldrig räkna med förens barnet är fött.

    Bilbarnstol runt 5-6mån ålder, sådana får man köpa själva. (Ca 2800-4500kr) babyskyddet kan man få hyra den första tiden.

    Försäkring på barnet. Ca1000kr i mån bara på blöjor/nan. Sen tillkommer det ju mer än bara det.

    Din sambo kommer inte plugga för alltid , hur är efterfrågan med arbete för det han pluggar till ?

    Men om ni redan har kalkylerat och det funkar så gör ni ju som ni vill, kan varken jag eller någon på FL bestämma

Svar på tråden Hur dumt är det att skaffa barn trots att jag inte har jobb?