• Äldre 31 Jan 22:48
    1610 visningar
    8 svar
    8
    1610

    gardiner!

    Hej!

    Undrar om någon vet var man kan få tag på svarta kappor i metervara? (Alltså släta som man trär direkt på stången)

    Hittar jag inte detta så är mitt andra alternativ att köpa öljettkappor från Jotex som säljs i metervara. Undrar dock om någon med mer erfarenhet kan säga hur många meter jag skulle behöva för att få det ungefär så pass vågigt som på bilden? Fönstret är 3,40 långt.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden gardiner!
  • Äldre 1 Feb 11:36
    #1

    Ellos tror jag har svarta gardinkappor.

    Vill du ha vågor så tar du 3,40 + 1,70, dvs halva längden en gång till.

    Jag vet inte vad du menar med slät kappa riktigt menar du en som hänger så här?


    Om du vill ha som ovan beställer du gardinstångens längd (tänk på att ta med biten som är från väggen och ut på båda sidor om du har en kirshstång) + ca 10 cm för fållning. (5 brukar räcka men ofta får man inte beställa mindre än 10 cm intervaller)  Men då kan du inte ha öljettkappa såklart

    Fråga gärna mer om du undrar, vet inte om jag lyckades förklara riktigt

  • Äldre 1 Feb 17:40
    #2

    Tack snälla för ditt svar! :) Jag tänkte om det finns något ställe där man kan köpa färdigsydda kappor som de på bilden, att man bara väljer bredden. Har dock endast hittat färdigsydda öljettkappor och inte några "vanliga" sträckta som på bilden...

  • Äldre 1 Feb 20:18
    #3
    1Familj skrev 2015-02-01 17:40:12 följande:

    Tack snälla för ditt svar! :) Jag tänkte om det finns något ställe där man kan köpa färdigsydda kappor som de på bilden, att man bara väljer bredden. Har dock endast hittat färdigsydda öljettkappor och inte några "vanliga" sträckta som på bilden...


    Ok, ja jag vet inte om Ellos kappor är färdiga eller måste fållas i kanten. Men du kan ta textillim och dutta med på kanten istället så repar det sig inte. Man tvättar ju inte gardiner så himla ofta så det borde räcka. Trälim kanske fungerar också.


  • nozpa
    Äldre 1 Feb 20:32
    #4

    Jag "fållade" med sådana klisterremsor som man stryker dit. Har du kollat IKEA?

  • Äldre 1 Feb 21:01
    #5

    Jag hittar varken fållade eller ofållade kappor att köpa på metervara på bredden...hittar ni får ni gärna länka!! :)

  • Äldre 1 Feb 21:14
    #6
  • Äldre 1 Feb 22:37
    #7
    SupersurasunkSara skrev 2015-02-01 21:14:03 följande:

    www.jotex.se/jotex/kulor-kappmetervara/272484

    Den ovan tex.


    Men åh, tack snälla du! Jag i min dumma värld satt och stirra i blindo efter just raka kappor haha! Självklart är det såna jag letar efter, vilket dessa såklart blir om man beställer efter fönstrets mått ;) Har nu lagt en beställning! Tack igen!!
  • Äldre 2 Feb 00:20
    #8
    1Familj skrev 2015-02-01 22:37:52 följande:
    Men åh, tack snälla du! Jag i min dumma värld satt och stirra i blindo efter just raka kappor haha! Självklart är det såna jag letar efter, vilket dessa såklart blir om man beställer efter fönstrets mått ;) Har nu lagt en beställning! Tack igen!!
    Haha varsågod. Det är lätt hänt att stirra sig blind på just det man letar efter
Svar på tråden gardiner!