• Trassel14

    Börja sova själv i sängen?

    När bör ett barn börja sova själv i sin egen säng?

    Bonusbarnet är 9 år och kräver att få sova med oss, känns fel på något sätt.

  • Svar på tråden Börja sova själv i sängen?
  • Frontline
    Frontline skrev 2015-01-31 23:23:17 följande:
    Runt 6 månader har funkat bra här...
    Och i eget rum med då...

    Har bara varit positivt med det...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Annelie 76
    Trassel14 skrev 2015-01-31 23:20:50 följande:

    När bör ett barn börja sova själv i sin egen säng?

    Bonusbarnet är 9 år och kräver att få sova med oss, känns fel på något sätt.


    Frågan är väl snarare varför hen kräver att få sova med er... Har ni frågat?
  • Nenne666
    Trassel14 skrev 2015-01-31 23:20:50 följande:

    När bör ett barn börja sova själv i sin egen säng?

    Bonusbarnet är 9 år och kräver att få sova med oss, känns fel på något sätt.


    Det släpper . Bonusbarnen kommer inte ligga hos er som tonåring.
  • Trassel14
    Annelie 76 skrev 2015-01-31 23:33:47 följande:

    Frågan är väl snarare varför hen kräver att få sova med er... Har ni frågat?


    Vi har frågat men får inget svar mer än att hen har alltid fått sova hos sin pappa och ska fortsätta med detta.

    jag är van vid barn som börjat sova i sin egen säng vid 4 - 5 års åldern och känner själv spontant att är man 9 och blir 10 så kanske det är dags att börja sova i sin egen säng. Pojkvännen tycker det också men vill inte att hans barn ska bli ledsen så hen får som hen vill, vilket är förståligt. Men han vet inte hur han ska försöka få hen att börja sova i sin egen säng utan att det blir bråk om kvällarna.
  • Annelie 76
    Trassel14 skrev 2015-02-01 09:37:48 följande:
    Vi har frågat men får inget svar mer än att hen har alltid fått sova hos sin pappa och ska fortsätta med detta.

    jag är van vid barn som börjat sova i sin egen säng vid 4 - 5 års åldern och känner själv spontant att är man 9 och blir 10 så kanske det är dags att börja sova i sin egen säng. Pojkvännen tycker det också men vill inte att hans barn ska bli ledsen så hen får som hen vill, vilket är förståligt. Men han vet inte hur han ska försöka få hen att börja sova i sin egen säng utan att det blir bråk om kvällarna.
    Läs boken "Fem gånger mer kärlek", där finns exempel på just att sova i egen säng. Öht en bra bok som ni båda bör läsa för att få en tryggare liten tjej.
  • Gladskit

    Min son fyller snart nio och sover gärna med oss men det funkar inte alls, jag behöver space när jag ska sova och han är en lång kille som flaxar runt hela nätterna

    Han har sovit bra i egen säng i eget rum sen han var liten men jag vet inte, det kanske bara är nån fas? I mitt sovrum har jag min säng och den är min. Det är lite av en integritetsfråga för mig, jag har rätt att sova gott där. Sen är det såklart mysigt att ha barn i sängen också ibland, men inte alltid. Min säng är inte min sons sovplats utan den har han i sin säng, i sitt rum.

    Jag hade nog haft ännu svårare för det om det var ett bonusbarn och inte mitt eget.

  • Dixie
    Trassel14 skrev 2015-02-01 09:37:48 följande:
    Vi har frågat men får inget svar mer än att hen har alltid fått sova hos sin pappa och ska fortsätta med detta.
    har du och pojkvännen bott ihop länge? 

    låter som flickan vill markera sitt "revir"  - att det är hennes pappa!! 
  • Trassel14
    Gladskit skrev 2015-02-02 10:32:37 följande:

    Min son fyller snart nio och sover gärna med oss men det funkar inte alls, jag behöver space när jag ska sova och han är en lång kille som flaxar runt hela nätterna

    Han har sovit bra i egen säng i eget rum sen han var liten men jag vet inte, det kanske bara är nån fas? I mitt sovrum har jag min säng och den är min. Det är lite av en integritetsfråga för mig, jag har rätt att sova gott där. Sen är det såklart mysigt att ha barn i sängen också ibland, men inte alltid. Min säng är inte min sons sovplats utan den har han i sin säng, i sitt rum.

    Jag hade nog haft ännu svårare för det om det var ett bonusbarn och inte mitt eget.


    Jag har inga problem att hen kommer på morgonen och lägger sig i sängen en kort stund innan hen går upp.
    Men en hel natt då hen tar 2/3 av sängen så blir det problem för då finns där 2 vuxna inte kan sova. Hen har alltid fått sova i sin pappas säng sen hen var liten och har inte direkt behövt sova i sin egen säng när hen är hos sin pappa.
  • Trassel14
    Dixie skrev 2015-02-02 10:38:18 följande:
    har du och pojkvännen bott ihop länge? 

    låter som flickan vill markera sitt "revir"  - att det är hennes pappa!! 
    Vi har bott ihop i 2 månader. Hen är hos oss så fort pappan är hemma ifrån arbetet. 
  • Dixie
    Trassel14 skrev 2015-02-02 12:09:23 följande:
    Vi har bott ihop i 2 månader. Hen är hos oss så fort pappan är hemma ifrån arbetet. 
    Ja, men då är det ju inte så konstigt att barnet fortfarande vill sova hos pappan - om hon alltid har gjort det och du bara bott där i 2 månader. ge det lite tid, så kan ni kanske förändra det längre fram! 
  • Gladskit
    Trassel14 skrev 2015-02-02 12:06:03 följande:
    Jag har inga problem att hen kommer på morgonen och lägger sig i sängen en kort stund innan hen går upp.
    Men en hel natt då hen tar 2/3 av sängen så blir det problem för då finns där 2 vuxna inte kan sova. Hen har alltid fått sova i sin pappas säng sen hen var liten och har inte direkt behövt sova i sin egen säng när hen är hos sin pappa.
    Okej, nej det har jag inga problem med heller. Eller att vår son sover hos oss när han är sjuk eller nån enstaka gång ibland.
    Men jag gillar inte att min man kör hela läggningen i vår säng, inte regelbundet. För sonen har inga problem alls (egentligen) att somna och sova gott i eget rum.

    För er verkar dock relationen och hela grejen rätt färsk så där kanske du får ha tålamod en tid. Om du vänder på det lite så känns det ändå som att din bonus är väldigt trygg med DIG eftersom ni alla kan sova i samma säng? Det måste ju ändå vara värt något.
  • Trassel14
    Gladskit skrev 2015-02-02 12:55:30 följande:
    Okej, nej det har jag inga problem med heller. Eller att vår son sover hos oss när han är sjuk eller nån enstaka gång ibland.
    Men jag gillar inte att min man kör hela läggningen i vår säng, inte regelbundet. För sonen har inga problem alls (egentligen) att somna och sova gott i eget rum.

    För er verkar dock relationen och hela grejen rätt färsk så där kanske du får ha tålamod en tid. Om du vänder på det lite så känns det ändå som att din bonus är väldigt trygg med DIG eftersom ni alla kan sova i samma säng? Det måste ju ändå vara värt något.
    Oh, ja. Vi är typ bästa kompisar, så vi har trots den korta tiden fått en riktigt bra relation. Spelar spel och hen kommer till mig för att få hjälp med både läxor med mera. 
Svar på tråden Börja sova själv i sängen?