• Äldre 31 Jan 23:50
    2348 visningar
    7 svar
    7
    2348

    Uppsagd pga av arbetsbrist - turordning vid företagsfusion

    Hej
    Hoppas att någon har erfarenhet eller koll på vad som gäller för turordning vid uppsägning när 2 företag går ihop.
    I mitt fall så har ett mindre IT bolag blivit uppköpt av ett annat större IT bolag. I mitt fall jobbar jag på det mindre.
    Vad gäller för turordning för liknade tjänster inom de 2 bolagen?
    Enligt min HR så råder det arbetsbrist på bolaget jag jobbar för och jag kan därmed inte jämföras med tjänster som finns på det större bolagen för enligt HR så är vi 2 olika juridiska enheter. Det är väl rätt uppenbart att det råder arbetsbrist på mitt bolag som blivit uppköpt. Men varför har jag ingen rätt rent turordningsmässigt i det "nya" bolager? Jag har väldigt lång erfarenhet inom min branch och har längre anställningstid (3 år) än flera andre inom den nya organisationen (som jobbade där tidigare).
    Hur kan man separera juridiska företag när man ska gå ihop till 1 företag?
    Någon som vet?

  • Svar på tråden Uppsagd pga av arbetsbrist - turordning vid företagsfusion
  • Ful Anka
    Äldre 1 Feb 12:44
    #1

    Är inte upplägget ganska uppenbart? Ut med personalen från det uppköpta bolaget innan ombildning av bolaget sker. Ganska glasklart om du frågar mig.

    Eller vad säger signaturen Kjell2??


    This is my life and I don't care
  • Äldre 1 Feb 13:20
    #2

    Har du lång erfarenhet och rätt utbildning bör det inte vara något problem att hitta nytt jobb inom IT.

    Ta chansen. Lycka till!

  • Äldre 1 Feb 17:31
    #3

    Tack för svar ovan!
    Nej, i detta fall är det inte uppenbart att man "slänger" ut personal från det uppköpta företaget. Företaget som blivit uppköpt står för den nya generationen system-arkitektur och kommer att ersätta gamla systemplattformen i det nya bolaget. 

    Min undran är egentligen om en fackombudsman eller jurist kan argumentera för att den turordning som min arbetsgivare bestämt med att bolagen är 2 olika juridiska enheter och därmed begränsar mig att gå före någon annan i turordningen på det nya bolaget är tvivelaktig?
    Eller är det så det går till? Alltså helt upp till arbetsgivaren att bestämma?

    Jag känner att de har hittat en teknisk argument för att inte låta mig fortsätta i det nya bolaget.

    Jag är inte orolig för nya jobb, men man önskar ju att det går rätt till och så handlar det också om vilket avgångsvederlag som man kan förhandla sig till.

  • Äldre 1 Feb 17:41
    #4

    Om det är två juridiska enheter så bestämmer arbetsgivaren vilka och hur många tjänster som ska vara kvar på respektive enhet. Turordningsreglerna gäller per enhet. Du kan alltså inte få en tjänst på den andra enheten OM INTE det finns tjänster där som inte kan besättas av en anställd i den andra enheten. Då kan fack och ag gemensamt flytta tjänsten till ditt bolag. Kort sagt verkar din arbetsgivare ha lagen på sin sida. Mvh fackligt förtroendevald som förhandlat i en liknande situation.

  • Äldre 1 Feb 18:09
    #5

    Tack aksj!
    Det var det svaret jag letade efter. Inte till min fördel, men åndå.

  • Modern­o
    Äldre 2 Feb 09:04
    #6
    Enligt 6b § lagen om anställningsskydd gäller följande:

    "Vid övergång av ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet från en arbetsgivare till en annan, övergår också de rättigheter och skyldigheter på grund av de anställningsavtal och de anställnings-förhållanden som gäller vid tidpunkten för övergången på den nya arbetsgivaren. Den tidigare arbetsgivaren är dock också ansvarig gentemot arbetstagaren för ekonomiska förpliktelser som hänför sig till tiden före övergången [...]." 

    Utan att på något sätt vara insatt i arbetsrätten tyder bestämmelsen på att dina rättigheter (t.ex. avseende turordning m.m.) övergår vid fusionen och kan göras gällande på samma sätt även mot den nya arbetsgivaren.

    (Lagen. nu: 
    lagen.nu/1982:80 innehåller hänvisningar till praxis m.m. som du kan läsa vidare).
  • Äldre 2 Feb 09:18
    #7

    Inom IT-branchen brukar man lösa detta genoma att bara nudda LAS. Speceillt om det gäller kvalificerat arbete.

    Tillhör du framtiden och det nya företaget vill behålla dig och din kompetens kommer du få behålla jobbet. Annars kommer du hamna på den tillrättlagd LAS-listan och sen blir det en förhandlingsfråga om avgångsvederlag.

    Om du är med i facket och företaget har kollektivavtal brukar det gå att bättre på dealen lite. Misstänker du att du kommer få gå kan en idé vara att agerat proaktvit. Ge jobbet en deal och erbjud att gå snabbt och smidigt,

Svar på tråden Uppsagd pga av arbetsbrist - turordning vid företagsfusion