• Äldre 1 Feb 09:30
    8329 visningar
    13 svar
    13
    8329

    8 månaders bebis med sömnproblem, hjälp!

    Jag håller på att gå in i väggen eller få ett psykbryt. Snälla, alla råd och tips och tröstande erfarenheter mottages tacksamt!

    Jag har ett barn på 8 månader som aldrig har sovit särskilt bra, men vars sömn bara blir värre ju äldre han blir känns det som.

    Att han sover 2 h i streck är rena rama lyxen för oss, kan hända en gång per natt som mest. Han vaknar konstant hela nätterna och ibland har han svårt att komma till ro och somna om på nytt, han kan liksom ligga och gnälla, vrida och vända på sig etc mitt i natten utan att ens bröstet hjälper (varje gång han vaknar måste han amma för att somna om). Under sina vargtimmar mellan 4-6 är han extremt strulig, svårsövd, vaknar ofta, kl 5 måste vi ta till babysittern och söva om honom i den för att han ska sova till i alla fall kl 6.

    På dagarna är han extremt svårsövd, försöker lägga så fort vi ser minsta trötthetstecken men "nattningen" känns omöjlig. Ofta är babysitter eller barnvagn ute det enda som funkar. Vi kämpar och kämpar för att han sedan ska sova 30 minuter!!!!! Jag blir tokig! Han sover två gånger per dag 30 min per gång vilket känns alldeles för lite. Han vaknar såklart ALLTID trött och blir gnällig och trött igen inom loppet av en timme. Jag försöker köra vagnen fram och tillbaka, gunga babysittern för att han inte ska vakna men han slår likt förbaskat upp ögonen ÄNDÅ. Enda sättet att få honom att somna om ytterligare en stund är att ta honom i famnen, sätta mig på sängkanten och hoppa upp och ner i tio minuter, då somnar han om i 30-45 min till men jag får absolut inte lägga ner honom. Det har gått så långt att jag försöker hålla mig hemma hela dagen för att kunna ta till denna metod så att han ska få sova vidare.

    Jag är trött, konstant. Orkar inte mer än jag måste, och något måste göras. Jag har tänkt att det blir bättre kanske vid 3, eller 5, eller 7 månader men han är 8 månader nu och det blir bara värre istället. Jag orkar inte härda ut mer för när ska det vända? 1 år? 2, 4?

  • Svar på tråden 8 månaders bebis med sömnproblem, hjälp!
  • Äldre 1 Feb 09:37
    #1

    Vad har du för rutiner att somna mer än vagga?

    Sjunger du? Har han napp? Snuttefilt?

    Bebisen vill känna trygghet och det gör den i din famn. Om du kopplar ihop det med snuttefilt och vaggvisa så kanske det räcker o ge honom snutten och sjunga lite när han vaknar till på natten. Försök ha längre vakentid mellan sovandet på dagen så kanske han sover längre.

    Ge inte upp.. det kommer bli bättre.

    Jag har två barn (en på 10 mån) och vet hur jobbigt det kan vara ..

  • Äldre 1 Feb 09:44
    #2
    rere88 skrev 2015-02-01 09:37:17 följande:

    Vad har du för rutiner att somna mer än vagga?

    Sjunger du? Har han napp? Snuttefilt?

    Bebisen vill känna trygghet och det gör den i din famn. Om du kopplar ihop det med snuttefilt och vaggvisa så kanske det räcker o ge honom snutten och sjunga lite när han vaknar till på natten. Försök ha längre vakentid mellan sovandet på dagen så kanske han sover längre.

    Ge inte upp.. det kommer bli bättre.

    Jag har två barn (en på 10 mån) och vet hur jobbigt det kan vara ..


    Han tar napp, snuttefilt blir han bara arg på (tar den och fäktar med armarna) men om jag håller fast den ordentligt tar han tag i örat på snuttisen och håller kvar, jag sjunger, ja allt. Det är jättesvårt att få honom att somna på dagen, nattningarna är mirakulöst nog mycket enklare - då somnar han själv liggandes bredvid mig (går absolut inte på dagen).

    Han sover ett pass ca 2-2,5 h efter att vi vaknat på morgonen och då är han rejält trött så jag kan inte skjuta på det. Sen är han trött igen fort om han bara fått sova 30 minuter men jag låter det ändå gå 3 timmar till nästa sovpass, men ändå sover han bara 30 min till. Sen sover han inget mer förrän 18-19 vilket kan vara 5 timmar efter senaste sovpasset på dagen. Vet inte hur jag ska glesa till det mer när han blir så trött!
  • Äldre 1 Feb 10:14
    #3

    Ser inga konstigheter med beteendet. Han är en bebis fortfarande. Så gjorde min son också. Att gå upp kl 4 under en längre period va inget konstigt alls. Det enda som löser det är tid. Han förändrar successivt sitt sömn mönster. Min pojke e snart 4 å har endast sovit Max 5 helnätter. Sov å vila när han vilar

  • Äldre 1 Feb 15:50
    #4
    Eleonor01 skrev 2015-02-01 10:14:43 följande:

    Ser inga konstigheter med beteendet. Han är en bebis fortfarande. Så gjorde min son också. Att gå upp kl 4 under en längre period va inget konstigt alls. Det enda som löser det är tid. Han förändrar successivt sitt sömn mönster. Min pojke e snart 4 å har endast sovit Max 5 helnätter. Sov å vila när han vilar


    Inga konstigheter med beteendet?! Förstår att du menar väl och jag förstår att bebisar sover olika i perioder och vaknar om natten. Men att en bebis vaknar varje kvart ibland om natten, gråter mitt i natten och sover max 30 minuter om dagen efter att ha kämpat emot sömnen i timmar är för mig inte normalt bebisbeteende utan innebär sömnsvårigheter. Hur ska jag sova/vila när han vilar? På natten sover jag ju men blir väckt i princip samma sekund som jag stänger ögonen och sjunker in i sömn. Det är nog varken bra för mig eller honom att sova så dåligt och så lite.
  • fannyb­k
    Äldre 1 Feb 16:50
    #5
    ellami skrev 2015-02-01 15:50:16 följande:

    Inga konstigheter med beteendet?! Förstår att du menar väl och jag förstår att bebisar sover olika i perioder och vaknar om natten. Men att en bebis vaknar varje kvart ibland om natten, gråter mitt i natten och sover max 30 minuter om dagen efter att ha kämpat emot sömnen i timmar är för mig inte normalt bebisbeteende utan innebär sömnsvårigheter. Hur ska jag sova/vila när han vilar? På natten sover jag ju men blir väckt i princip samma sekund som jag stänger ögonen och sjunker in i sömn. Det är nog varken bra för mig eller honom att sova så dåligt och så lite.


    Jag håller med dig och har varit i samma sits. Det är ett helvete och man kan inte fungera normalt när man inte får sova, varken som bebis eller föräldrer. Vi använde en sömnmetod som har fungerat jättebra för oss. Den går ut på att ha ett strikt mat- och sovschema och en godnattramsa. Barnet ska känna tryggheten från föräldrarna genom rösten och bli "kompis" med sängen. Från att ha vaknat mer än en gång i timmen under natten och enbart sovit i rullande vagn under dagen till att sova 10-12 timmar per natt tog det fyra dagar! Nu är han 1,5 år och sover 12 timmar natt, 1,5 timme dag och blir glad när han ser sängen. Efter att jag lagt ner honom ligger han och sjunger lite och efter 10-15 min sover han. Självklart går det upp och ner med sömnen men vi vet hur vi ska göra när han börjar sova sämre. Skriv ett privat meddelande till mig så kan jag beskriva mer ingående, om du vill. Till dess skickar jag styrkekramar i massor!
  • Äldre 1 Feb 21:12
    #6

    Här är en till som har en 8mån som ALDRIG sover! Vår pojke har sedan han var nyfödd sovit powernapps max 30 min 2ggr på dagen. Sedan somnar han runt 2000 och vaknar 2300 och 0100 och sedan efter 0400 varje timme! Han somnar aldrig i vagn och tar inte napp, snuttefilt.frågat barnläk om det verkligen är bra att en bebis aldrig sover men om han växer och är glad så är han bara aktiv bebis svarar dem.

    Vi har testat allt och detta är mitt 3dje barn så jag vet hur man "ska göra" men han är så orolig på natten och vaknar hela tiden efter 4. Jag är också så trött.

  • Äldre 1 Feb 21:21
    #7

    Usch det låter jättejobbigt.

    Antar att du provat att låta honom sova i sele på dagen? Risk att han vaknar efter 30 min där också förstås.. Men om du rör på dig ordentligt i 30 min skarven så kanske han somnar om? Då kan du sätta dig i soffan med honom i selen och luta dig tillbaka och vila lite...

    Vilken tid somnar han på kvällen? När jag lägger min dotter för tidigt så sover hon oroligt hela natten sen...som om man "tvingat" henne att sova innan hon var redo för det..

  • Äldre 2 Feb 09:51
    #8
    maribel skrev 2015-02-01 21:12:31 följande:

    Här är en till som har en 8mån som ALDRIG sover! Vår pojke har sedan han var nyfödd sovit powernapps max 30 min 2ggr på dagen. Sedan somnar han runt 2000 och vaknar 2300 och 0100 och sedan efter 0400 varje timme! Han somnar aldrig i vagn och tar inte napp, snuttefilt.frågat barnläk om det verkligen är bra att en bebis aldrig sover men om han växer och är glad så är han bara aktiv bebis svarar dem.

    Vi har testat allt och detta är mitt 3dje barn så jag vet hur man "ska göra" men han är så orolig på natten och vaknar hela tiden efter 4. Jag är också så trött.


    Usch det är inte alls lätt det här :( vi har en tid på barnkliniken på fredag hos en kompetent dr där jag hoppas vi kan få en utredning. Alltså det känns inte alls normalt, min instinkt säger mig att det nästan måste finnas en fysisk orsak bakom som allergier eller reflux men det kanske bara är önsketänkande (att det liksom finns något som går att åtgärda och vips så sover bebis bättre). Tycker inte det är en tröst att han växer och är glad, det gör min med men han lider också av sömnbrist! Kan ju inte heller vara bra för lilla hjärnan som ska utvecklas :(
  • Äldre 2 Feb 09:54
    #9
    Mira76 skrev 2015-02-01 21:21:42 följande:

    Usch det låter jättejobbigt.

    Antar att du provat att låta honom sova i sele på dagen? Risk att han vaknar efter 30 min där också förstås.. Men om du rör på dig ordentligt i 30 min skarven så kanske han somnar om? Då kan du sätta dig i soffan med honom i selen och luta dig tillbaka och vila lite...

    Vilken tid somnar han på kvällen? När jag lägger min dotter för tidigt så sover hon oroligt hela natten sen...som om man "tvingat" henne att sova innan hon var redo för det..


    Tror inte det hjälper (apropå att han även vaknar efter 30 min om vagnen är i rullning) det enda som hjälper är famnen för att söva om, visserligen kan jag luta mig tillbaka och vila även då om jag har kudde som stöd men problemet är att man blir ganska låst till hemmet. Går jag någonstans är det alltid stress med sömnen, han blir trött, jag kan omöjligt få honom att sova, efter en låååång stund när han äntligen på något sätt somnar så vaknar han snabbt och behöver fortsätta sova men jag kan ju omöjligt agera som hemma och direkt ta honom i famnen och hoppa upp och ner på en sängkant..

    Han somnar 18.30-19.30 på kvällen men det går inte att skjuta på det eftersom han vaknar så tidigt på morgonen och sover minimalt på dagen så är han slut då och deckar direkt. Händer att han somnar 20-21 också men han sover lika kasst för det och är ändå uppe med tuppen sen :/
  • Äldre 2 Feb 09:59
    #10
    fannybk skrev 2015-02-01 16:50:54 följande:
    Jag håller med dig och har varit i samma sits. Det är ett helvete och man kan inte fungera normalt när man inte får sova, varken som bebis eller föräldrer. Vi använde en sömnmetod som har fungerat jättebra för oss. Den går ut på att ha ett strikt mat- och sovschema och en godnattramsa. Barnet ska känna tryggheten från föräldrarna genom rösten och bli "kompis" med sängen. Från att ha vaknat mer än en gång i timmen under natten och enbart sovit i rullande vagn under dagen till att sova 10-12 timmar per natt tog det fyra dagar! Nu är han 1,5 år och sover 12 timmar natt, 1,5 timme dag och blir glad när han ser sängen. Efter att jag lagt ner honom ligger han och sjunger lite och efter 10-15 min sover han. Självklart går det upp och ner med sömnen men vi vet hur vi ska göra när han börjar sova sämre. Skriv ett privat meddelande till mig så kan jag beskriva mer ingående, om du vill. Till dess skickar jag styrkekramar i massor!
    Testade skicka pm till dig, är inte säker på att det gick iväg dock? (Från mobilen)
  • Äldre 2 Feb 10:12
    #11

    Jag vet hur jobbigt du har det. Min äldsta dotter var likadan och när hon var 8 månader orkade jag inte mer. På dagarna var det inte så mycket att göra, mer än att vi fförsökte söva om henne över sömnskarvarna. Så om hon sov i vagnen började jag gå med den efter 25 min så att hon somnade om när hon vaknade efter 30 min. Behövde gå ungefär 20 min så kunde hon sova en bra stund till sedan. Det blev bättre och bättre och när hon var ett år och började sova en gång per dag var det inte något problem längre (förutom att hon inte ville somna).

    På nätterna gjorde vi så att jag slutade amma. Hon ville också amma varje gång hon vaknade, alltså ungefär varje halvtimme -timme. Vi la oss med henne i vår säng på kvällen så att hon somnade där. De första tre kvällarna var hon ledsen och kämpade emot, men vi låg bredvid och höll om henne och sedan gick det bra. Visst kunde det ta lång tid innan hon somnade men hon var inte ledsen. Sen när hon vaknade la vi oss bara bredvid så somnade hon om. På nätterna låg vi ju bredvid så då somnade hon om av sig självt.

    Jag upplevde att det blev bättre efter att hon blev 1,5 år. Både med dagsömnen och att hon slutade att vakna så mycket på kvällarna och nätterna...

  • Äldre 2 Feb 10:18
    #12

    Har ni provat med att ha en liten lampa med svagt sken tänt på natten? Har hört att på vissa hjälper det och har för mig att särskilt runt 8 månaders ålder så har de lite "nattskräck" eller vad man ska säg. Mina barn har specifikt sovit mer oroligt vid den perioden...

    Mitt första barn sov inte hel natt förrens han var 2 år (3,5 nu)...den senare tiden var det mycket att han ville sova jämte oss föräldrar....

    Men är din bebis ordentligt mätt osv? Börjat med riktig mat? Provat med välling innan läggdags?

  • fannyb­k
    Äldre 2 Feb 16:04
    #13
    ellami skrev 2015-02-02 09:59:34 följande:

    Testade skicka pm till dig, är inte säker på att det gick iväg dock? (Från mobilen)


    Jag fick det men kunde inte se det utan att gå in på meddelanden men jag har svarat nu. :)
Svar på tråden 8 månaders bebis med sömnproblem, hjälp!