• kallemaja

    Ta reda på kön- inte berätta!

    Jo jag undrar om någon tagit reda på könet men inte berättat för sin omgivning?? Alltså att bara vi föräldrar vet!

    Alla är så himla nyfikna och första frågorna man får som gravid är ju alltid vet ni vad det blir?! Dom flesta tar ju reda på kön och sedan skriker ut till allt och alla vad det blir..i sociala medier!

    Men jag är mig lite mer hemlig av mig...vill veta själv, sen kan alla andra få reda efter förlossning......tycker inte att alla behöver ha rätt att veta.... Plus att det blir en större överraskning för dom att få veta sen.. Mysigt om bara jag och mannen vet...

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Ta reda på kön- inte berätta!
  • kallemaja

    För det är ju svårt att säga "ja vi vet vad det är men vi tänker inte säga det"

    Då är det väl bättre att säga att man inte vet...?!

  • kallemaja

    Man kan säga så då alltså...

    Med första barnet sa vi att vi inte visste fast vi visste... Men med nästa barn kommer det bli svårare för då kommer ingen tro oss..


    Sallysally skrev 2015-02-01 12:40:37 följande:

    Många säger... vi vet kön men vi håller de för oss själva och ler lite:) inget konstigt alls


  • kallemaja

    Av flera anledningar..dels som jag skrev att man kanske vill hålla det som en mysig hemlis...+ att jag själv tycker det är mycket mer spännande när par inte tagit reda på det,..annars blir det liksom "jaha nu kom lilla Anna eller Pelle"

    Och en annan anledning är - TÄNK om ultraljudet skulle visa fel..då vill man inte ha berättat för alla...

    Som sagt jag tycker inte hela världen har med det att göra...fler som håller med?


    isabelless skrev 2015-02-01 12:59:30 följande:

    Fattar inte grejen med att inte berätta för alla nära, vad spelar det för roll tänker jag :)


  • sommarstad

    VI har tagit reda på men berättar inte. Svärmor och hennes man vet förvisso men ingen annan. Ser faktiskt ingen mening med att några andra vet. Skulle mina föräldrar fråga skulle de få veta men det är så långt vi sträcker oss. 

    Vi har flera anledningar till att vi inte berättat. För det första, alla släktingar vill inte veta innan utan vill att det blir en överraskning, vilket är helt okej med oss. Sedan är det inte 100% säkert fören barnet är fött. Jag vill dessutom inte att fullt med saker som är typiskt pojk- eller flicksaker utan vill ha det neutralt.  Det är dessutom roligt när folk gissar.  Flört

  • Kendra

    Vi berättade för familjen och vänner men har inte skrikit ut det över hela internet, men vi är ganska anti leva via sociala medier ändå... Namnet är också bestämt nu men det har vi bara sagt till våra allra närmsta i familjen, ingen annan.. Vi vill hålla det för oss själva lite.

  • sommarstad
    kallemaja skrev 2015-02-01 14:56:53 följande:

    Ok men ni som inte berättar för alla- vad säger ni till dom som frågar, jobb bekanta vänner??


    Till de flesta har vi sagt att vi inte tagit reda på kön. Till vissa släktingar har vi sagt att vi vet men inte berättar.
  • A82

    Vi gjorde precis så förra graviditeten och tänkte att "aldrig igen". ;)
    Vi tog reda på kön och berättade för våra föräldrar, men ingen annan. Dock så kunde jag inte ljuga heller utan sade att vi visste, men tänkte hålla det hemligt. Och jäklar vilka påtryckningar det var, jobbarkompisar som försökte få en att försäga sig osv. Skulle vi valt att hålla det hemligt igen skulle vi sagt att vi inte tog reda på det alls.
    Men den här gången har vi valt att berätta ist. Vi väntar dessutom tvillingar och går på många ultraljud, så det borde ju upptäckas längs vägen om de sett fel kön från början. Kändes dessutom lite praktiskt att veta iom att allt man sparat från första barnet inte räcker till två. Fast mest tog vi nog reda på det igen för att vi båda är nyfikna. Kan man få veta, varför inte liksom. :)

Svar på tråden Ta reda på kön- inte berätta!