• Anonym (undrar)

    vad är bästa skyddet utan massa hormoner?

    har provat p plåster, minipiller, p-piller, kopparspriral,hormonspiral, pessar,kondom. INGET är bra. Finns något kvar som jag inte provat utan massa hormoner?Vilket innehåller minst? jag ammar

  • Svar på tråden vad är bästa skyddet utan massa hormoner?
  • Anonym (Therese)

    Det här med säkra perioder när man tempar varje morgon har ju blivit väldigt populärt. Lär va väldigt säkert OM man är noga... Är man det inte är det ju rätt värdelöst dock ;)

    Är i samma situation, ammar och vill inte ta hormoner.

  • lotta1980

    Jag tål inte hormoner. Har provat allt, sist blev det en kopparspiral som kroppen absolut inte ville ha. Jag har en persona p-dator. Den har jag använt i flera år och den funkar utmärkt för oss. Den mäter hormonerna i urinen och säger till när det är säker/osäkert att ha sex.

  • Anonym (pessar)

    Själv använder jag Femcap med Contragel grön (giftfri pessargel). Funkar bra för mig och min partner. Till skillnad från gamla sorters pessar, som måste sättas på plats strax före samlag, kan du ha Femcap inne längre tid och slippa fiffla med det just när det hettar till. Jag har det inne så gott som jämt, tar bara ut det en gång på morgonen tvättar av det och sätter det på plats igen. Känner inte av det alls. Min kille däremot kan ju känna det under samlag men störs inte av det. Ett stort plus är att det funkar som menskopp också (ffa. vid mindre blödningar) så en slipper kladd vid sex under mensen. Finns även andra moderna pessar, Vaya tex., men av det har jag ingen egen erfarenhet.

  • Anonym (undrar)

    har testat men tyckte det var svårt att få ut den

  • Anonym (undrar)

    hur gör du när du ska ha på gel? behöver du inte fylla på och då ta ut?

  • Anonym (pessar)
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-03 10:54:17 följande:

    har testat men tyckte det var svårt att få ut den


    Det kan vara lite knepigt beroende på teknik och anatomi. Det är ju meningen att den ska sitta stadigt med vakuum. Högt sittande livmodertapp och korta fingrar försvårar men jag känner nog ingen som har så korta fingrar som jag och jag får till det utan problem efter viss träning. Det var ganska trixit i början men övning ger färdighet. Djupt hukandes, krysta lätt, in med ett långfinger och gräv ut den.

    Jag har inte prövat det själv men jag vet att en del fäster en bit snöre (t.ex. (flourfri) tandtråd) i handtaget för att dra i.

    Andra vet jag använder en virknål modell större för att haka in under brättet och på så vis släppa på vacuum. Prova det vet jag!
  • Anonym (hormonfri)

    Någon som testat NaturalCycles och vill dela med sig av erfarenheten? :D

  • Anonym (pessar)
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-03 10:56:13 följande:

    hur gör du när du ska ha på gel? behöver du inte fylla på och då ta ut?


    Jag använder applikator, finns t.ex hos Gröna Barnmorskan för 25:- Funkar bra!

    (Det andra pessaret jag nämnde tidigare, "Vaya", ska f.ö. vara "Caya").

    Hoppas du hittar nån metod som passar dig!
  • Mrs Okänd
    Anonym (Therese) skrev 2015-02-01 12:54:45 följande:
    Det här med säkra perioder när man tempar varje morgon har ju blivit väldigt populärt. Lär va väldigt säkert OM man är noga... Är man det inte är det ju rätt värdelöst dock ;)

    Är i samma situation, ammar och vill inte ta hormoner.

    Jag skulle ju i så fall ändå använda kondom under minst en vecka och den veckan sexet är som roligast..Solig
  • Anonym (Therese)
    Mrs Okänd skrev 2015-02-03 15:36:06 följande:

    Jag skulle ju i så fall ändå använda kondom under minst en vecka och den veckan sexet är som roligast..


    Ja jag kör på kondom konstant. Är på tok för nojjig av mig för att chansa ;)
  • Anonym (undrar)

    kopparspiral funkade inte alls för min kropp ville ej ha den.

    Ska testa femcap och gel och applikator.

    Men som jag frågade förut, fyller man på gel bara när man ska sexa eller måste man ta ut den för att fylla på?

  • Anonym (pessar)
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-04 14:10:49 följande:

    kopparspiral funkade inte alls för min kropp ville ej ha den.

    Ska testa femcap och gel och applikator.

    Men som jag frågade förut, fyller man på gel bara när man ska sexa eller måste man ta ut den för att fylla på?


    I vissa landsting är Femcap subventionerad, tror att den är det i Stockholm t.ex.

    Annars får du bekosta den själv. Hos Gröna Barnmorskan på nätet kostar Femcap 799:- och gelen 135:- per tub eller 360:- för tre tuber.

    I Danmark och Tyskland kan du köpa Contragel för halva priset så bor du i södra Sverige eller har vägarna förbi kan det vara värt att besöka apoteken där (det är receptfritt).

    Jag har också beställt gel billigt från tyskt nätapotek (kommer inte ihåg vilket) men då tillkommer ju frakt.
  • Anonym (pessar)
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-04 14:10:49 följande:

    kopparspiral funkade inte alls för min kropp ville ej ha den.

    Ska testa femcap och gel och applikator.

    Men som jag frågade förut, fyller man på gel bara när man ska sexa eller måste man ta ut den för att fylla på?


    Citerade fel inlägg...

    Jag tar på gel med fingret innan jag för in pessaret. Vill jag ha sex igen utan att ta ut pessaret (det kan sitta inne i 48 h) använder jag applikatorn. Då för du alltså in applikatorn i slidan och behöver inte ta ut pessaret. Tycker du att pessaret blir för halt med gel på för att få på plats kan du också vänta med gelen till efter du satt in det, och då använda applikatorn.

    Kollade efter nu och Femcap är helt gratis för alla kvinnor skrivna i Stockholms län. Bor du inte själv i Stockholm kanske du har nån snäll kompis som gör det? :)
  • LillaLindan
    Anonym (hormonfri) skrev 2015-02-03 15:31:55 följande:

    Någon som testat NaturalCycles och vill dela med sig av erfarenheten? :D


    Jag tycker det fungerar jättebra med NC, och det är ju helt fritt från hormoner och allt sånt!

    man bara tar tempen på morgonen när man vaknat och kollar om man har en röd eller grön dag, enklare än så kan det väl knappast bli Solig
  • Anonym (Milex pessar)

    Jag använder ett milex pessar som jag haft i 8 år. Måste ha det utan pessargel då jag får urinvägsinfektion av det. Kombinerar med avbrutet istället.

Svar på tråden vad är bästa skyddet utan massa hormoner?