• Anonym (Kaffedraken)

    Intrauterin fosterdöd två gånger.

    Jag vill veta om det är någon där ute som haft intrauterin fosterdöd två gånger?
    I våras 2014 så förlorade vi får son i vecka 22 och nu i vintras 2014 så förlorade vi vår dotter i vecka 24.
    När vi förlorade vår son, så bad vem att kolla allt man kan kolla för att kunna finna en orsak till varför detta hände.
    Så de gjorde en obduktion på honom och det vi fick veta då var att allt va dem kunde se så var han helt frisk, vi finner inga fel på honom sa dem.
    Vi bad dem även att kolla moderkakan så att den såg fin ut, och vad dem sa till oss då var att de ej funnit nått på moderkakan heller.
    Ca två månader efter vi förlorat vår son så bestämde vi oss för att försöka bli gravida igen. För va läkarna sa då va ju att finner vi inget fel på honom och finner vi inget fel på dig, så tyvärr var detta barn inte menat att bli sa dem. Det sa också att detta sker inte två gånger. Det fick oss att tro, ok de fann inget fel, varken på mig eller vår son så vi tänkte men då försöker vi igen.
    Det fick hyfsat fort så blev jag gravid igen. Längtan efter att få va gravid och få barn är ju så otroligt stor. Som första graviditeten så flöt att på bra, allt känns bra, jag mådde bra, inga tecken på att något skulle vart fel. Även denna graviditeten.
    Men då kom den där fruktansvärda dagen igen.  När vi fick beskedet att vi återigen förlorat detta barn, då braka min värld samman.
    Återigen så bad vi dem att kolla allt och vi sa att nått är ju fel, det kan inte hände två gånger i rad, dem lovade oss också att detta inte sker två gånger.
    Så vi sa att vi går inte här ifrån om vi inte får nått svar.
    De gjorde obduktion på vår dotter, och samma sak där, de fann inget, hon va helt frisk och vuxit precis om det ska vara.
    Men .... denna gången så kollade dem återigen moderkakan och va de fann där får mig att bli så jävla förbannad för nu har vi i efter hand fått veta att dem inte vart ärliga mot oss första gången när vi förlorade vår son. De sa till oss att de undersökt hela moderkakan då vi förlorade vår son, men nu när det kollade igen, nu när vi förlorat återigen ett litet barn så fick vi vet att ej kollat hela moderkakan, som de då sa till oss att dem hade gjort första gången.
    Denna gången så fann dem ett fler tal små proppar och infarkter i moderkakan, hade kollat hela första gången så hade dem troligtvis funnit dem orsaken då och inte utsatt oss för att det skulle hänt igen.

    När vi blev gravida första gången, så frågade dem oss om jag har proppar och sånt i släkten, men jag svarade då att jag vet inte för jag är adopterad.
    Å det är klart att allt detta kommer nu, varför gjorde dem bara inte en rutin koll på mig för att se? Ett enkelt blodprov så hade vi fått svaren. Men det gjordes ju inte och jag tänkte ju inte på detta för jag mådde ju bra.
    Men nu då i efterhand då de funnit flera små proppar och infarkter i moderkakan så kollade dem mitt blod. En människa ska ha i snitt 160-360 trombocyter ( blodplättar ) i kroppen. Nu visade det sig att jag har över 1300 tromboctyter och mina värden bara ökar för mig. Så nu äter jag en medicin som heter trombyl som är blodförtunnande och för ca två veckor sen så gjorde jag ett benmärgsprov för att i hopp om att finna vad det är för grundliggande orsak till mina höga värden. Och med allt detta så fick ju även jag veta att jag ligger i risk zonen att få proppar och infarkter när jag har så höga värden.
    Det som sagt gör mig så arg är att bara med ett simpelt blodprov så hade man kunnat fått dessa svar mycket tidigare och kanske då hade man kunnat påverka detta så att det inte skulle hänt oss igen.
    För troligtvis vad läkaren tror nu så är det mina värden som gjort att det blivit proppar och sånt i moderkakan.

    Finns det nån där ute som har vart med om liknande?
    Någon som har haft höga värden av trombocyter men då kanske fått äta någon medicin under graviditeten?
    Är det någon som vart med om att läkaren kanske missat nått som kan ha påverkat er graviditet?
    Vad har ni fått för hjälp?
    Vad har ni kräfta att få för hjälp?
    Vad borde jag göra ?

    Vi vill ju inget annat än att få bli gravida igen, men jag är livrädd över att det ska ske igen. Jag tror inte att jag skulle klara av om vi förlorat igen.
    Jag vill få lite råd om hur ni har gått till väga. Så man själv vet den dagen när väljer att försöka igen hur man exakt vill ha det. och vilken hjälp men borde kräva,

    Tacksam för svar.

    Jag startade även upp en blogg, där jag skriver om livet, hur jag ser på det nu, alla tankar man har. Hur livet som änglamamma är.

    ceciliad.blogg.se/

    Kramar

  • Svar på tråden Intrauterin fosterdöd två gånger.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Gud va det gör ont att läsa allt ni gått igenom.
    Jag hoppas att ni får all den hjälp ni kan få.
    Mina tankar finns hos er och jag hoppas att allt kommer gå bra i framtiden.

    Styrkekramar

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har en vän, hon och hennes man har tre friska pojkar, de har förlorat två döttrar av samma anledning som ni, proppar i moderkakan. Båda föräldrarna är kollade, inget som helst fel. Om det är slumpen som gjorde att de förlorade flickor och ingen av pojkarna vet ingen. Hur som helst, det  är hemskt för er som drabbas av det. Kram

  • Anonym (Kaffedraken)

    Beklagar verkligen att i drabbats av detta! Outhärdligt smärtsamt att bara läsa om, det SKA inte kunna hända två gånger om vården utrett dig noga! Jag vet att har man en benägenhet att få proppar så ska man behandlas med Fragmin-sprutor under hela graviditeten i förebyggande syfte. Det tunnar ut blodet och förhindrar bildandet av proppar.

    Nu när det är konstaterat att du har avvikande värden så hoppas jag innerligt att vården har koll på dig och ger dig behandling för detta och att ni vågar bli gravida igen, för med rätt behandling så ska det inte hända.

    Många kramar!

Svar på tråden Intrauterin fosterdöd två gånger.