• arizu

    rädd att svärfamiljen gillar de andra "inlaws" mer än mig:(

    Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av det här inlägget, jag antar att jag bara behövernskriva av mig. Killen kommer från olika delar av landet och sedan 4 år tillbaka bor jag i hans hemstad., vilket innebär att jag ser min familj väldigt sällan å hans blir viktigar.

    Jag upplever hans familj inte alls tycker om mig och favoriserar dom andra "inlaws". Alltså det är inte så att dom är otrevliga på något sätt utan tvärt om så är dom så gulliga å jag vill så gärna få vara en del av deras familj. Man läser ofta om att svärfamiljen lämnar spydiga komentarer eller liknande, men såhär det verkligen inte vilket också gör att det känns ännu mer löjligt. Frågar jag något svarar dom åtminstone det som krävs för att vara trevlig, ber jag om hjälp så hjälper dom mig. Det känns snarare som att vi har inget gemensamt. Jag tycker ändå att jag försöker visa intresse, min svåger bygger tex mycket småsaker å då frågar jag hur det går å vad det ska bli, och han svarar, men när det gäller svägerskan pojkvän går svågern bort till pojkvännen å vill visa vad han bygger.

    Jag upplever också att svärföräldrarna gör mycket mer för att dom andra "inlawsen" ska känna sig en del av familjen. Svägerskan och hennes kille bor i England och är då å då å hälsar på. Han tycker om att snickra å glödrita vilket även svärmor gillar så då tar hon med sig honom å sätter sig flera timmar å snickrar å sen skryter hon om vad han gjort för alla. Men hon glömmer att även jag tycker om sånt, jag har tex gjort en del julklappar till min familj hos dom , tidigare har jag åxå fått beställningar från killens familj på saker dom vill ha målade, men då har jag fått fråga om grejerna å sen sitta själv. Nog för att svärmor berömmer mig åxå, å det känns som att hon menar det då, men det är inte på alls samma sätt Som med den andra.

    Vi bodde dessutom ett bra tag nere hos min familj å då kom vi ju upp å hälsa på men aldrig att vi gjorde nått speciellt. Egentligen har jag aldrig tänkt på det förrän vi flytta upp för man är ju där för att träffa dom, men nu när svägerskan är hemma har vi åkt till nån stor fors, vi har kört gokart, när svägerskans kille fyllde år boka dom inomhus-skytte medan när jag fyllt år har dom skickat med en present med min kille (trotts att vi bor 5 mil från dom). Jag står hela tiden med känslorna att jag blir ledsen när det känns som att dom gör så mycket mer för han än mig, samtidigt som jag tänker att jag borde va jävligt tacksam för det är fan inte alla svöärfamiljer som skickar med en present, dom kanske inte hade tid att fira men ville visa att dom tänker på mig. Men nu kommer svägerskan m pojkvän hem å då ska vi köra rally på i, å jag känner mig dum för vi ska ju alla va med så egentligen kanske det är något svärföräldrarna egentligen vill göra med alla, men just för att vi aldrig gjorde när vi bodde borta känns det lite konstigt.

    Jag har pratat ganska mycket med min kille om det här. Enligt han så är allt i mitt huvud å att dom upplevs snällare snarare hndlar om att jag redan är en del av familjen (vi har varit tsm 7 år), att svärmor försöker få in dom andra åxå, att om man har en självklar plats i familjen är det glömma bort att alla behöver uppmärksammas. Samma med han syskon, att anledningen till att svågern visar sina grejer är för stt dom kanske inte har så mycket anbat att prata om, plus att jag ser dom så ofta så dom vill passa på stt visa så myvlet som möjligt under den korta tid han är här. Jag vet att mycket av Kina känslor handlar om min uppväxt, en pappa som svikigt fler gånger än vad som kan räknas, blev våldtagen, bränd med cigaretter å psykiskt misshandlad av min styvpappa och när jag anmälde honom valde min mamma hans sida i rättegången. Han hade ett sjukt sätt att spela ut oss barn mot varandra å det fanns aldrig plats för mer än en person i hams uppmärksamhet, antingen va du allt eller så syntes du inte. Så det är väl en underdrift att säga att jag har svårt att lita på när det gäller personers känslor det gäller att tro på folks känslor, så kanske är det som han säger att dom gillar mig men att normala personer inte går runt å säger det jämt, men samtidigt vad finns det för anledning till att dom skulle gilla mig? Hade jag varit dom hade det inte varit värt ansträngningen, det känns som jag är mer jobb än belöning. Värst av allt är det ju om det stämmer som han säger att alla jobbar för att välkomna de andra inlawsen å så är jag helt svartsjuk å missunnsam!!

  • Svar på tråden rädd att svärfamiljen gillar de andra "inlaws" mer än mig:(
  • Påven Johanna

    Jag tycker att du får acceptera och respektera att de kanske inte vill ha det nära förhållande med dig som du önskar ha med dem. De kanske har en bättre personkemi med de andra än de har med dig, och det är det inget fel i. Om du känner dig ensam i din killes hemstad så tycker jag att du ska skaffa dig ett eget umgänge snarare än att gå omkring och känna dig svartsjuk och missunnsam. 

  • Anonym (S Å)

    Jag tror detta sitter i ditt huvud. Om du lider mycket av dig, så prata med någon utomstående, så du kan lägga ditt förflutna bakom dig.

  • arizu

    Alltså det är inte så att jag inte har vänner, jag tycker jag har kommit in bra för övrigt med jobb mm. Det handlar om just kontakten med hans familj vilket är ganska mycket då dom är en tajt familj. Men jag köper definitivt ditt argument, som jag säger kan man ju inte tycka om alla, å dom behandlar mig åtminstone inte illa. Det är ju snarare jag som behandlar andra illa genom att gå runt å tänka så här, istället för att göra det bästa av den relation vi har. Men trotts att jag vet det kan jag inte lägga undan känslorna

  • Tecum

    Låter som att problemet är din dåliga självkänsla, inte hur du blir behandlad. Tror din kille har rätt, du är redan en i familjen och de lägger mer tid på de nyare. Sedan kanske de tror att de andra är mer inne på den typ av aktiviteter du nämner och att du är en "lugnare" och mer självgående person?

    Kan förstås vara som du tror, olika personkemi. Men det är ändå inget att grubbla över, så är det i livet. Huvudsaken är att de respekterar och uppskattar dig och det verkar de göra efter vad du skriver. 

  • Anonym (Lena)
    Påven Johanna skrev 2015-02-01 14:32:59 följande:

    Jag tycker att du får acceptera och respektera att de kanske inte vill ha det nära förhållande med dig som du önskar ha med dem. De kanske har en bättre personkemi med de andra än de har med dig, och det är det inget fel i. Om du känner dig ensam i din killes hemstad så tycker jag att du ska skaffa dig ett eget umgänge snarare än att gå omkring och känna dig svartsjuk och missunnsam. 


    Men usch vilken bitande och onödigt hård ton! Ät en pepparkaka eller något.

    TS, har dessvärre inga bra råd annat än att du får försöka att inte bry dig för mycket. Din svärfamilj älskar dig med stor sannolikhet lika mycket men ibland kan det bli fel med invanda roller. Dvs jag tror att de är så vana vid dig och de kanske inte tänker på att visa uppskattning. Tråkigt men vet inte om det finns så mycket för dig att göra åt saken. Försök att släppa det och se dem som några bekant. Men jag förstår att de betyder mer för dig nu när ni bor så långt från din familj. Kram
  • Påven Johanna
    Anonym (Lena) skrev 2015-02-01 15:34:32 följande:
    Men usch vilken bitande och onödigt hård ton! Ät en pepparkaka eller något.

    TS, har dessvärre inga bra råd annat än att du får försöka att inte bry dig för mycket. Din svärfamilj älskar dig med stor sannolikhet lika mycket men ibland kan det bli fel med invanda roller. Dvs jag tror att de är så vana vid dig och de kanske inte tänker på att visa uppskattning. Tråkigt men vet inte om det finns så mycket för dig att göra åt saken. Försök att släppa det och se dem som några bekant. Men jag förstår att de betyder mer för dig nu när ni bor så långt från din familj. Kram
    Vilken ton du än tyckte dig "höra" så var det helt fel. Inägget var skrivet på ett mycket neutralt sätt. Jag redovisade min åsikt, det var allt. 

    För övrigt så tycker jag inte att man behöver älska vare sig svärföräldrar eller svärdöttrar/söner. Det tycker jag verkligen är att lägga onödig press på alla inblandade. Ts är 45 år (i alla fall enligt sin presentationssida), hon var alltså 38 år när hon träffade maken. Det går inte per automatik att börja älska en vuxen människa man inte själv valt. Ibland kan det förstås lyckas och då är det väl bra, om nu den som blir älskad trivs med det, men annars tycker jag för min del att det kan räcka med att uppföra sig anständigt mot varandra. 

    Det är väl trevligt om det går att få till en nära och innerlig relation, men det är heller inget fel om man inte önskar ha det så (som ts svärföräldrar möjligen känner). Och är det bara den ena parten som önskar komma närmare så tycker jag att det är sundare att bearbeta den önskan, förstå den och lägga den till handlingarna än det är att försöka tillkämpa sig den där nära relationen parten suktar efter (och straffa andra för att den inte uppstår - det är verkligt illa i de fall det händer).  

    Kram
  • Vinterankan
    Tecum skrev 2015-02-01 15:18:54 följande:

    Låter som att problemet är din dåliga självkänsla, inte hur du blir behandlad. Tror din kille har rätt, du är redan en i familjen och de lägger mer tid på de nyare. Sedan kanske de tror att de andra är mer inne på den typ av aktiviteter du nämner och att du är en "lugnare" och mer självgående person?

    Kan förstås vara som du tror, olika personkemi. Men det är ändå inget att grubbla över, så är det i livet. Huvudsaken är att de respekterar och uppskattar dig och det verkar de göra efter vad du skriver. 


    Det tror jag också. Om deras dotter dessutom flyttat utomlands så gör de nog allt de kan när de kommer på besök för att de ska vilja komma oftare och längre, du är ju redan där.
  • Anonym (lev)

    Jag håller med övriga här, det låter som att det här ligger hos dig ts, att det bottnar i din egna dåliga självkänsla.
    Att du jämför och analyserar för mycket, det skadar bara dig själv.
    Att dom gör mer när han från England kommer är väl inte konstigt, dom är väl inte där lika ofta, då vill man passa på.
    Det blir lite fest, men det betyder ju inte att han är mer älskad.
    Vi gör likadant, min son som bor en bit bort när han kommer blir det fest och glädje, och vi gör roliga saker tillsammans.
    Min dotter som bor hemma gör vi också saker med, men det blir inte lika koncentrerat.
    Det sägs att det sämsta man kan göra är att jämföra sig med andra, det om något kan skapa dåligt mående.

    Så mitt tips till dig ts är att sluta analysera och studera och börja delta och njut av din härliga familj.
    och sluta jämför dig med andra, du är du och sålänge det är bra så är det bra.
    Stanna där och tänk inte längre, livet ska inte analyseras, det ska levas. Solig

  • ica

    Min man är enda barnet. Och jag är övertygad att det varit lättare om det fanns mer svärbarn. Då hade inte allt fokus varit på mig och min man.

  • arizu

    Haha oj det är lite fel i min profil, jag är 23 och träffade min kille när jag var 16. Jag tror ni alla har rätt, men jag håller lite med påven Johanna i aTT "krave"t på att bli älskad kan skapa press, vilket i sin tur gör det svårare att tycka om mig eller hur man nu ska säga det:p jo jag är den enda ingifta (dock inte gift) tjejen än så länge, å tänker jag efter så är det oftast killens bröder vi är med, han har även en annan syster i sverige men hon är äldre och har barn och därför känns det som att vi är på helt olika delar av livet. Så tänker man efter är det ju inte så konstigt att jag inte är så nära henne eller att svågern drar sig till en manlig inlaw.. men samtidigt kom jag in i familjen när dom yngsta syskonen va runt 12 så jag borde ju ha hunnit komma dom närmre iom att vi nästan ärmuppväxta ihop... Min samo har inte alls samma problem, mina syskon ser honom som sin extra storebror. men å andra sidan hade killen kunnat känna sig osäker eftersom mina syskon har ju Heller aldrig sagt det rakt ut utan det är ju jag som känt mina syskon så länge som ser att dom verkligen gillar honom,.

    Nej vet ni vad, ni har nog rätt, jag borde bara sluta tänka innan jag snurrar in mig ännu mer! Å på något sätt tänka att det är dom som har tur som har mig, inser dom inte det är det deras problem så länge dom,inte beter sig illa:p

  • arizu

    Tänkte bara passa på att be om ursäkt för alla autocirkel och ihopskricningar, jag har en ny platta och även där finns det lite otydligheter angående om vi gillar varandra:p hoppas ni förstår ändå

  • Anonym (abc)
    arizu skrev 2015-02-02 11:24:24 följande:

    Haha oj det är lite fel i min profil, jag är 23 och träffade min kille när jag var 16. Jag tror ni alla har rätt, men jag håller lite med påven Johanna i aTT "krave"t på att bli älskad kan skapa press, vilket i sin tur gör det svårare att tycka om mig eller hur man nu ska säga det:p jo jag är den enda ingifta (dock inte gift) tjejen än så länge, å tänker jag efter så är det oftast killens bröder vi är med, han har även en annan syster i sverige men hon är äldre och har barn och därför känns det som att vi är på helt olika delar av livet. Så tänker man efter är det ju inte så konstigt att jag inte är så nära henne eller att svågern drar sig till en manlig inlaw.. men samtidigt kom jag in i familjen när dom yngsta syskonen va runt 12 så jag borde ju ha hunnit komma dom närmre iom att vi nästan ärmuppväxta ihop... Min samo har inte alls samma problem, mina syskon ser honom som sin extra storebror. men å andra sidan hade killen kunnat känna sig osäker eftersom mina syskon har ju Heller aldrig sagt det rakt ut utan det är ju jag som känt mina syskon så länge som ser att dom verkligen gillar honom,.

    Nej vet ni vad, ni har nog rätt, jag borde bara sluta tänka innan jag snurrar in mig ännu mer! Å på något sätt tänka att det är dom som har tur som har mig, inser dom inte det är det deras problem så länge dom,inte beter sig illa:p


    Ja var noga med att inte ställa krav och söka bevis. Min svägerska är superkänslig gällande sånt vilket helt ärligt är jobbigt. I vår familj så glömmer vi bort varandras födelsedagar till höger och vänster och det året hennes glömdes bort så blev hon både ledsen och arg och oerhört sårad vilket gör att man blir skitskraj att någonsin glömma den igen. Och liknande saker har hänt lite då och då där hon läser in saker som att vi inte bryr oss om henne tillräckligt. Och resultatet av det är ju att vi börjar gilla henne mindre eftersom att hon kräver specailbehandling. Man får inte glömma hennes födelsedag, man får inte råka säga syrrans namn till henne och liknande. Och jag kan väl förstå att hon skulle ställa de där kraven om vi kom ihåg alla andra födelsedagar och aldrig kallade någon annan för fel namn. Men nu så glöms ju några slumpmässiga födelsedagar bort varje år, och alla blir kallade fel namn mest hela tiden (även andra blir kallade hennes namn).
  • Anonym (--)

    Min svärmor sa rakt ut att hon inte tyckte om mig, men hon älskar sin svärson. Då hade hon iofs under flera år visat tydligt vad hon tyckte och tänkte. Hon ansåg att man inte måste tycka om någon om man inte vill. Det har hon helt rätt i. Och jag har inte träffat henne sedan dess. Det har inte min man och våra barn heller gjort.

    På din beskrivning så tror jag inte att dom tycker så illa om dig faktiskt.

  • arizu

    Jag förstår att jag ändå är bortskämd med att faktiskt ha en svärfamilj som faktiskt beter sig, oavsett om dom gillar mig eller inte! Även om man kan tycka att det är sunt förnuft...

    Jag förstår att det måste va jätte jobbigt för er! Jag vet att jag inte alltid varit så lätt mot min kille heller, ibland undrar jag hur han stått ut med mitt bekräftelsebehov! Men det är ju ännu känsligare med inlaws eftersom man faktiskt inte valt dom, även om det kan låta hårt.

  • Anonym (lev)

    Jag älskar min svärdotter, dels för att hon är den hon är, en fantastisk person.
    Men också för att hon är en människa som får min son att må bra, hon får honom att skratta, dom verkar ha roligt ihop och dom har en fin omtanke mellan sig.
    Kort sagt verkar dom lyckliga och vara bra för varandra.
    Hur kan jag inte älska nån som gör allt det för min son? 
    Det är inte svårt alls. Hjärta

  • Anonym (Samma lika)

    Känner lika som dig. Har inga tips tyvärr men du är inte ensam känner alltid när vi har firat jul eller något liknade att jag blir lite utanför även fast jag är "ny" i deras familj. Skit jobbigt speciellt när min sambo har så bra kontakt med mina föräldrar/familj så jag jag inte sluta tänka "dom gillar säkert inte mig" eller "tänk om dom sitter och pratar illa om mig nu" men försöker att inte tänka så mycket på det.

  • ica
    Anonym (lev) skrev 2015-02-02 17:22:06 följande:

    Jag älskar min svärdotter, dels för att hon är den hon är, en fantastisk person.
    Men också för att hon är en människa som får min son att må bra, hon får honom att skratta, dom verkar ha roligt ihop och dom har en fin omtanke mellan sig.
    Kort sagt verkar dom lyckliga och vara bra för varandra.
    Hur kan jag inte älska nån som gör allt det för min son? 
    Det är inte svårt alls. Hjärta


    Så borde ju alla svärmödrar resonera. Vilket skatt din svärdotter har i dig! Jag hoppas verkligen att hon uppskattar dig efter förtjänst.
Svar på tråden rädd att svärfamiljen gillar de andra "inlaws" mer än mig:(