• Anonym (Besviken)

    Snål svägerska...eller?

    Min svägerska fyller 40 och har bjudit närmaste släkten ( 6 vuxna & 2 barn) på kryssning. Alla får ta ut en semesterdag + fixa transport till och från båten. Så långt helt ok men förra veckan fick vi info om vad resan kostar per familj och kontonr så vi ska betala resan! Jag tycker detta är jättesnålt medan min sambo inte reagerar alls. Svägerskan har absolut råd att bjuda på resan då de har bra ställt ekonomiskt medan vi som följer med har lite sämre ställt (plugg, fp och ensamstående).

    Gör man verkligen så? När man fyller år bjuder man väl? Eller tänker jag fel?

  • Svar på tråden Snål svägerska...eller?
  • sextiotalist

    Det behöver man inte alls göra. Men hon kunde absolut vara tydligare med detta långt innan.

    Jag blev bjuden på middag när jag fyllde jämnt av min barndomsfamilj

  • Jordgubbarochmjölk

    Jag tänker automatiskt om nån säger bjuder att den står för det hela. Hej jag vill bjuda dig på middag=jag vill ha med dig och jag betalar.

    Men det är svårt när det inte är ens eget syskon utom sambons. Vet ine riktigt hur jag själv skulle göra. Kanske säga att man faktiskt inte har råd att följa med? Visst personen fyller jämnt men har man inte pengar så har man inte. Skulle även känna om personen blir arg så får den bli det, alla har ju kanske inte samma ekonomi som den som fyller och vill göra denna stora sak.

    Stå på dig och prata med din sambo!

  • Smulu

    Visst kan man bestämma att man åker på kryssning ihop, men då får ju villkoren vara bestämda innan resan bokas. Det är fult att komma i efterhand och säga jo förresten resan kostar si och så mycket pengar när man tidigare sagt att man ska bjuda.

  • nymedlem

    Jag tycker det är självklart att den som fyller år blir bjuden på allt. Det är ni 6 vuxna som bör stå flr hennes resa! Allt annat är snålt och då stannar man hemma!

  • Anonym (m)

    Att antyda att man ska bjuda och sedan inte göra det är oschysst. Men att fira genom att hela familjen åker på kryssning och var och en betalar för sig låter fullt normalt. Kanske är det i kommunikationen mellan dig och din man det har brustit? Han kanske visste att ni skulle betala själva men missade att berätta det för dig. Jag och min sambo gör ofta sådana missar eftersom vi glömmer bort att det inte är självklart för den andra hur man brukar göra inom den egna familjen.

  • helene 355

    tycker de låter fel om man säger bjuder men eftersom din sambo ej reagerade så kanske de så dem säger/gör i hans familj.

  • Anonym (Besviken)

    Vi vill ju såklart följa med och det är ingen jättedyr resa så vi har råd att åka:) Tycker bara det är märkligt (speciellt när de har råd att bjuda) att de inte bjuder, för det brukar man väl göra på sin födelsedag. Det är ju liksom inte så att man tar kuvertavgift för kaffe och tårta?

    Jag sparar själv till min 40 års dag och tänker bjuda alla närmaste på en weekendresa (resa + hotell) och det är självklart för mig att just bjuda då jag inte tänker ha fest (som också kostat en del).

  • sextiotalist
    Anonym (Besviken) skrev 2015-02-01 15:34:03 följande:

    Vi vill ju såklart följa med och det är ingen jättedyr resa så vi har råd att åka:) Tycker bara det är märkligt (speciellt när de har råd att bjuda) att de inte bjuder, för det brukar man väl göra på sin födelsedag. Det är ju liksom inte så att man tar kuvertavgift för kaffe och tårta?

    Jag sparar själv till min 40 års dag och tänker bjuda alla närmaste på en weekendresa (resa + hotell) och det är självklart för mig att just bjuda då jag inte tänker ha fest (som också kostat en del).


    Det är nog olika. Vi brukar bjuda den som fyller år.
  • Anonym (Bellis)

    Säger man att man ska bjuda så tar man inte betalt. Men det där är nog olika beroende på hur man gör i olika familjer/släkter. I min familj så brukar antingen födelsedagsbarnet bjuda eller om det är en överraskning så bjuder vi andra den som fyller år. I min sambos familj gör de istället så att var och en betalar för sig själv även vid jämna födelsedagar om man går på restaurang eller åker bort. Tydligen gör de så även i din sambos familj. Eller är detta första gången de gör så?

  • Anonym (Besviken)

    Jo, det är nog så att det i sambons familj är självklart att de inte bjuder utan att alla betalar själva (smålänningar btw) medan det i min släkt är självklart att man bjuder på allt när det är kalas. Jag var själv med när hon berättade om resan och det nämndes inget om vem som skulle betala. Jag bara antog att vi skulle bli bjudna då de har det gott ställt och att jag är van vid att den som fyller år bjuder. Det är nog mest sättet att inte säga något som stör mig men de pratar inte så mkt i min sambos familj, medan vi i min släkt tjatar hål i huvudet på varandra;)

Svar på tråden Snål svägerska...eller?