• Äldre 1 Feb 15:23
    2285 visningar
    3 svar
    -1
    3
    2285

    Brandövningar - hur går det till?

    Hur går det till om man har ngn brandövning/ utrymning på jobbet eller i skolan?

    Kann tänka mig att anställda, elever eller personal blir sjuka om de t.ex. inte har ngn varm jacka på sig utomhus nu då det är flera minusgrader ute.

    Men cheferna brukar vanligtvis aldrig delta i brandövningar. De stannar kvar och jobbar om det Finns brandövningar konstaterade jag.

    Hur fungerar det hos er? Hur ofta har ni brandövningar? När genomförs de? ...

  • Svar på tråden Brandövningar - hur går det till?
  • Äldre 1 Feb 16:49
    #1

    När vi har brandövningar på jobbet (jag jobbar på förskola) så klär vi på barnen skor och en jacka när det är kallt ute. Bara skor när det är lite varmare ute. Fast vi gör lite olika, dom som har äldre barn (3-5åringarna) tar nästan alltid bara på skor. Jag jobbar med 1-2åringar och i deras fall så är brandövningen i stort sett uteslutande till för personalen, vi övar för sällan och dom är för små för att riktigt greppa vad som händer. Det är mer för att fräscha upp våra rutiner. Med äldre barn som kan prata, som minns och som förstår vad eld är kan man föra ett resonemang på helt andra sätt.

  • Äldre 1 Feb 16:51
    #2

    Sen är brandövningen över på mindre än tio minuter när det är kallt ute. Samla ihop alla, gå ner till uppsamlingsplatsen. Räkna in alla. Tillbaka igen. Typ så. Så man står liksom inte ute och fryser i onödan.

  • Äldre 1 Feb 21:03
    #3

    Hej!

    Ah, okej. Bra att veta.

    Ja, det är väl bra att det finns tid att ta skor/ jacka jå sig! Barnen skulle ju bli sjuka/ förkylda annars.

    Hur kallt är det ungefär när övningarna genomförs på vintern?

Svar på tråden Brandövningar - hur går det till?