• tessan1987

    Hur gör en egentligen för att få hustomtarna att växa?

    Hej allihopa. Ni kanske kan hjälpa mig att svara på en lite pinsam fråga.

    Jag har bott hemifrån sen jag var 22, och fick till min glädje egna hustomtar ganska snabbt. :D

    Men de växer tyvärr inte till sig, hur mycket mat jag än ställer fram åt dem. Är det någon som har tips på hur man får dem att växa? De är just nu för små för att kunna hjälpa till med städningen, även om jag ser att de försöker.

    Den största hustomte jag sett hemma har varit högst en halv centimeter mellan luva och fot. Som jag har förstått det ska de bli mycket större än så.

    Vad äter de, och hur hjälper man dem att hitta till maten? Är det någon som vet?

  • Svar på tråden Hur gör en egentligen för att få hustomtarna att växa?
  • myskmalva

    Tomtar trivs bäst på loft, har jag hört. Har du ett loft så låt dem bo där ett tag! Då kanske de växer till sig.

  • LaLola
    myskmalva skrev 2015-02-01 15:55:59 följande:

    Tomtar trivs bäst på loft, har jag hört. Har du ett loft så låt dem bo där ett tag! Då kanske de växer till sig.


    Hahahahahaha!
  • tessan1987

    Jag har tyvärr inget loft. Bor i lägenhet. :/

    Är det bara på loft de trivs? Min mormor hade fullt med hustomtar hemma, och jag kommer ihåg dem som stora. Hon bodde i lägenhet, så de borde klara sig utan loft.

    De är svåra att fånga också, och jag tror inte att de gillar att man försöker. De kilar ju iväg så fort man tänder ljuset.

  • tessan1987
    Nerfherder skrev 2015-02-01 16:05:52 följande:

    Det beror på att du inte har kammat svansen ordentligt!


    De är för små för att man ska kunna kamma svansen på dem just nu. Men jag ska komma ihåg det här när de vuxit till sig.
  • Nerfherder
    tessan1987 skrev 2015-02-01 16:08:50 följande:
    De är för små för att man ska kunna kamma svansen på dem just nu. Men jag ska komma ihåg det här när de vuxit till sig.
    Nej, jag menar DIN svans.
  • Anonym (Amelie)

    Mina får popcorn, verkar fungera utmärkt. Gröt vill de inte ha, men smågodis gillar de.

  • tessan1987
    Anonym (Amelie) skrev 2015-02-01 16:11:23 följande:

    Mina får popcorn, verkar fungera utmärkt. Gröt vill de inte ha, men smågodis gillar de.


    Var lägger du popcornen och godiset? Hur stora är dina tomtar?

    Mina är högst en dryg halvcentimeter. De är snabba och har långa grå luvor. De flesta bor i badrummet, men vissa har bosatt sig under sängen också.
Svar på tråden Hur gör en egentligen för att få hustomtarna att växa?