• malintherese01

    Nån som ångrat att ni kollade kön?

    Vi är väldigt sugna på att kolla könet på vår kommande lilla parvel.. 
    De enda som tar emot från min sida är att då går man ju miste om det där "suprise-ögonblicket" vid födseln.. :P 

    Nån som faktiskt ångrat efter att ha kollat kön? 

  • Svar på tråden Nån som ångrat att ni kollade kön?
  • septemberbarn08

    Vi kollade kön med barn nr 2 men inte med ettan. Det tog verkligen bort all spänning när vi visste könet.

    Är i v34 med trean nu och jag vill absolut inte veta könet innan förlossningen.

  • Mika86

    Kollade med tvåan men inte trean men gud vad jag ångrade det längre fram i graviditeten.

    Kollade med fyran o femman o ångrar det verkligen inte

  • malintherese01
    Septemberbarn :

    Det är lite de jag är orolig för... väger den känslan mot att de skulle vara så underbart att redan kunna köpa in kläder och allt som passar till kille/tjej :)
  • malintherese01
    Mika86 skrev 2015-02-01 20:37:22 följande:

    Kollade med tvåan men inte trean men gud vad jag ångrade det längre fram i graviditeten.

    Kollade med fyran o femman o ångrar det verkligen inte


    Och det "tog inte bort" nåt av underbara känslan vid födseln? 
    Jag har en dotter sedan innan, och då kllade vi inte könet... Det var 9 år sedan, så då fanns inte de ens som alternativ där jag bor :)
  • septemberbarn08
    malintherese01 skrev 2015-02-01 20:54:04 följande:

    Septemberbarn :

    Det är lite de jag är orolig för... väger den känslan mot att de skulle vara så underbart att redan kunna köpa in kläder och allt som passar till kille/tjej :)


    Visst är jag nyfiken denna gången också och visst är det lättare att handla kläder osv men nej, det är roligare att få vara nyfiken och få den överraskningen när barnet kommer ut.
  • malintherese01
    septemberbarn08 skrev 2015-02-01 21:00:04 följande:
    Visst är jag nyfiken denna gången också och visst är det lättare att handla kläder osv men nej, det är roligare att få vara nyfiken och få den överraskningen när barnet kommer ut.
    Okej, tack.. ska ta med de i beräkningarna ;)
    Hälften av mina vänner som kollat tycker precis som du, och den andra hälften skulle kollat kön igen utan att tveka :) 
    Så är väl väldigt olika från person till person :)
  • Mika86
    malintherese01 skrev 2015-02-01 20:55:24 följande:

    Och det "tog inte bort" nåt av underbara känslan vid födseln? 

    Jag har en dotter sedan innan, och då kllade vi inte könet... Det var 9 år sedan, så då fanns inte de ens som alternativ där jag bor :)


    Nej verkligen inte, jag har ändå känt att det är barnet man längtar efter o inte könet, varit lika sspännande ändå, hur bebisen ser ut, hur stor osv.

    Nästan varit tvärtom att man istället fått det mer personligt o på riktigt genom ykunna säga typ killen/tjejen eller ett namn
  • Dr to be

    Vi kollade med ettan och nu med tvåan i magen. För oss var det ett sätt att knyta an till "magen". Att få köpa lite kläder, välja namn etc. Dessutom är jag läkare så om jag inte vill veta så måste jag typ blunda hela rul och hur kul är det:D?!

  • Gladskit

    I vår krets och i min familj är det aldrig någon som kollat innan, det har liksom aldrig varit aktuellt. Men sen blev det jätteviktigt för min man när vi väntade barn, så vi kollade. Vi sa dock aldrig till någon ATT vi hade gjort det så det var ändå bara vi som visste.

    Jag är nog lite dubbel för jag tycker inte att det tog bort överraskningen. Inte ett dugg. Du vet fortfarande inte hur bebisen ser ut, vilken hår-och ögonfärg den har eller hur den kommer att bli till sättet. Det som egentligen är det viktiga
    Och vi handlade inte särskilt mycket grejer i blått heller utan höll det rätt neutralt för det kan ju vara så att de säger fel!

    Nu har vi inte fått fler barn men om vi får det så kommer jag propsa på att vi inte kollar, för nu känner jag att vi gjort det en gång redan så nästa får min man hålla sig till tåls!

  • Janna84

    Nej, vi har aldrig ångrat att vi kollade kön i förväg. Jag personligen kan känna att det blir för mycket fokus på könet i samma stund som bebisen föds om man inte vet det i förväg. Det är inte direkt ospännande att föda barn bara för att man vet om bebisen har en snopp eller snippa, det finns långt mycket mer att upptäcka. Nu väntar vi trean och det känns självklart att kolla kön igen (förutsatt att bebisen är samarbetsvillig). Jag tycker det är lika spännande att få veta i v 18-20 och så slipper jag slösa tid och energi på att fundera i ytterligare 20 veckor. För mig är det ett sätt att släppa fokus från barnets kön även om många verkar tro att det handlar om motsatsen.

  • Janna84

    Nej, vi har aldrig ångrat att vi kollade kön i förväg. Jag personligen kan känna att det blir för mycket fokus på könet i samma stund som bebisen föds om man inte vet det i förväg. Det är inte direkt ospännande att föda barn bara för att man vet om bebisen har en snopp eller snippa, det finns långt mycket mer att upptäcka. Nu väntar vi trean och det känns självklart att kolla kön igen (förutsatt att bebisen är samarbetsvillig). Jag tycker det är lika spännande att få veta i v 18-20 och så slipper jag slösa tid och energi på att fundera i ytterligare 20 veckor. För mig är det ett sätt att släppa fokus från barnets kön även om många verkar tro att det handlar om motsatsen.

  • malintherese01
    Janna84 skrev 2015-02-02 15:27:34 följande:

    Nej, vi har aldrig ångrat att vi kollade kön i förväg. Jag personligen kan känna att det blir för mycket fokus på könet i samma stund som bebisen föds om man inte vet det i förväg. Det är inte direkt ospännande att föda barn bara för att man vet om bebisen har en snopp eller snippa, det finns långt mycket mer att upptäcka. Nu väntar vi trean och det känns självklart att kolla kön igen (förutsatt att bebisen är samarbetsvillig). Jag tycker det är lika spännande att få veta i v 18-20 och så slipper jag slösa tid och energi på att fundera i ytterligare 20 veckor. För mig är det ett sätt att släppa fokus från barnets kön även om många verkar tro att det handlar om motsatsen.


    Ja de lät förnuftigt :)
    Vi har bestämt oss nu iallfall att vi ska kolla ;)
  • stjärnasomärdin

    Vilken bra tråd! Exakt de här tankarna vi går i nu... Med min första graviditet, som ej gick hela vägen, fanns det inte på världskartan att titta. När vi förlorade bebisen kände jag så starkt att vi måste kolla nästa gång. Nu är det nästa gång och vi, framför allt jag, börjar tveka på om vi verkligen skall kolla...kommer man ångra sig om man kollar? Vi har några veckor kvar till RUL så vi får se vart det landar :)

  • malintherese01
    stjärnasomärdin skrev 2015-02-03 06:49:27 följande:

    Vilken bra tråd! Exakt de här tankarna vi går i nu... Med min första graviditet, som ej gick hela vägen, fanns det inte på världskartan att titta. När vi förlorade bebisen kände jag så starkt att vi måste kolla nästa gång. Nu är det nästa gång och vi, framför allt jag, börjar tveka på om vi verkligen skall kolla...kommer man ångra sig om man kollar? Vi har några veckor kvar till RUL så vi får se vart det landar :)


    Vi har också några veckor  kvar, så jag hinner säkert ångra mig ett par gånger innan ;) 
    Men just nu lutar de åt att vi kommer kolla :)
  • BigMami

    Nu med vårt 4e barn gick det liksom inte att missa att det var en pojke, om man säger så Dock återstår det ca 8 veckor innan det blir helt bekräftat

    3an kollade vi då vi aldrig fick den möjligheten med 1an & 2an (superdåliga apparater på den tiden och så fick barnmorskorna inte tala om kön, det var 2003 & 2004)

Svar på tråden Nån som ångrat att ni kollade kön?