• Anonym (lindi)

    Lediga samtidigt på samma barn utan dubbeldagar?

    Jag och maken tänkte vara hemma samtidigt på samma barn, han tar ut 5 dagar i veckan. Jag tänkte vara hemma en månad utan lön som föräldraledig eftersom jag får jobba vilken omfattning jag vill fram till barnet är 18 månader. Eftersom jag inte tar ut dagar så borde det inte bli dubbeldagar . detta fungerar väl?

    Någon som vet om SGIn är skyddad i tre månader endast efter 6 månaders arbete, är den det om föräldraledighet finns inom de 6 månaderna också?

  • Svar på tråden Lediga samtidigt på samma barn utan dubbeldagar?
  • Anonym (Japp)

    Ja, det går bra! Ni har rätt, enligt föräldraledighetslagen, att vara hemma med barnet tills det är 18 mån. Det står ingenstans att rätten är begränsad till en förälder i taget. Det blir inte dubbeldagar om ni inte själva ansöker om föräldrapenning för samma period.

  • Dixie
    Anonym (Japp) skrev 2015-02-01 21:16:00 följande:

    Ja, det går bra! Ni har rätt, enligt föräldraledighetslagen, att vara hemma med barnet tills det är 18 mån. Det står ingenstans att rätten är begränsad till en förälder i taget. Det blir inte dubbeldagar om ni inte själva ansöker om föräldrapenning för samma period.


    fast efter barnets 1årsdag måste man väl ha sysselsättning 5dagar/veckan (lön eller fp) för att skydda sin sgi? 
  • Anonym (Japp)
    Dixie skrev 2015-02-01 21:24:55 följande:

    fast efter barnets 1årsdag måste man väl ha sysselsättning 5dagar/veckan (lön eller fp) för att skydda sin sgi? 


    Ja, så är det. Men man måste inte skydda sig:n om man inte vill. Rätten att vara ledig finns oavsett tills barnet är 18 månader.
  • pigglet

    SGI:n är skyddad i 6 månader endast efter arbete. Du måste alltså hinna jobba minst 6 månader innan du går på föräldraledigheten för att det ska funka.
    Om det inte är så att barnet är under 1 år?

Svar på tråden Lediga samtidigt på samma barn utan dubbeldagar?