• Anonym (julklapp el födelsedagspresent)

    ni som försöker få barn- undviker ni äl i mars för att minska "risken" för december-barn?

    Vi försöker bli gravida men funderar på att hoppa över mars just för att vi tycker att det känns lite taskigt för barn att ha födelsedag i december. Min pappa fyller år i december och han fick alltid presenter i julpapper och aldrig lika mycket som sina syskon på deras födelsedagar eftersom "det är ju snart jul".

    Hur ser ni på detta med december-barn?

  • Svar på tråden ni som försöker få barn- undviker ni äl i mars för att minska "risken" för december-barn?
  • Anonym (Snart där)

    Hej

    Det kommer vi göra, för vi vill inte ha ett nov/dec barn, kommer satsa på feb-maj barn för vår del :)

  • Anonym (T)

    Första tanken är nog så för många, men har du försökt länge utan + bryr du dig inte om ifall du får barn på nyårsafton...

  • Dixie

    Vi kom aldrig så långt, för vi har julibarn - men det beror nog på hur länge man har försökt om man känner att man har "råd" att hoppa över en månad.
    Sen kan man ju aldrig planera för mycket, jag har en kompis som planerat att inte ha ett december barn, barnet skulle föddas i slutet av januari - men flickan kom den 13 december istället! 

  • Seven Costanza

    Vi kommer att vänta med att börja till efter mars av den anledningen, så det blir tidigast i april eller maj men om jag inte blivit gravid i mars nästa år tror jag inte att vi hoppar över den månaden, då har man ju väntat så länge.

  • Anonym (Aldrig!)

    Aldrig gjort under de 7 mars som hittills gått och i år ska vi t.o.m göra ED med b.f-datum runt jul om det tar sig! Drömmer Vill man undvika barn mellan november tills januari får man inte sexa mellan typ mars till maj-man kan ju få för tidigt också...

  • Anonym (nej)

    Jag har aldrig tänkt så utan det blir när det blir. Som någon annan skrev, barnet kan ju komma tidigare ändå. En vän till mig skulle få barn i mitten av mars men fick havandedkapsförgiftning och födde strax innan nyår. Själv fyller jag år två veckor efter julafton (bf var faktiskt 24/12) och har aldrig tänkt på det. Jag struntade fullständigt i vilket papper det var på paketen och jag hade ofta julgransplundringskalas som var jätteroliga. Jag började dessutom ettan ett år tidigare och var då yngst i klassen, alltså som om jag vore ett decemberbarn. Det var inte nåt jag egentligen tänkte på förrän jag närmade mig 18 år och alla började gå på krogen. Men då var det extra kul när jag fyllde 18 för då kunde alla mina kompisar följa med ut och fira! Den kompisen som fyllde år först tog en öl med någon äldre släkting men hade ingen att festa vidare med så hon fick vänta till nästa i gänget fyllde 18. Dessutom var det skönt att ha tagit studenten när mina jämnåriga kompisar hade ett år kvar. :) Och jag hade aldrig några problem i skolan, det handlar ju om så mycket mer än ålder (mognad, hemförhållanden, skolan m.m.).

    Min son är född i juli och jag tänker snarare att ett sommarbarn inte är optimalt för han kommer inte kunna ha kalas med sina kompisar. Men å andra sidan är det varmt och skönt och han får säkert roliga kalas ändå. Vi ska snart börja försöka få till ett syskon och då är det andra saker som styr än när barnet kommer födas (jobb t ex) för det går ändå inte att förutspå. Alla gör ju som de vill men tar det tid att få plus tror jag man släpper det där med när barnet eventuellt kommer födas helt. Lycka till med er bebistillverkning allihopa, oavsett vilken ägglossning ni satsar på! :)

  • Lorelei83

    Det är nått av det dummaste jag har hört att man inte vill att ens barn ska födas en viss månad. Snacka om totalt kontrollbehov! Det är ju skrattretande!!

  • Dixie
    Lorelei83 skrev 2015-02-02 08:50:50 följande:

    Det är nått av det dummaste jag har hört att man inte vill att ens barn ska födas en viss månad. Snacka om totalt kontrollbehov! Det är ju skrattretande!!


    fast det där var väl ändå en ganska onödig kommentar - bara för att du inte anser något betyder ju inte det att andra tycker det är viktigt.
    Jag har flera kompisar som tycker det är ganska tråkigt att fylla år precis kring jul, för födelsedagsfirandet ( särskilt när de var små) försvann i allt julstök. Det finns kanske föräldrar som själv fyller år i december och inte vill att deras barn ska uppleva samma sak.....
    när vi nu lever i en tid när man kan påverka sina möjligheter att bli gravid/inte gravid vissa månader är det ganska nervärderande av dig att börja prata om kontrollbehov! 
  • LaFontaine

    Självklart kommer vi inte att hoppa över mars! Varför skulle vi göra det? Jag har alltid funderat på om man verkligen ska skaffa barn om man går runt och fokuserar på sådant. Kanske en katt vore mer lämpligt?

    Ja, jag är själv decemberbarn. Född på självaste julafton. Det har aldrig stört mig, tvärt om. Det som däremot stört mig är alla vuxna människor som, min barndom igenom, berättat hur synd det är om mig och hur tråkigt det måste vara för mig att fylla år just på jul. Det har aldrig varit ett dugg synd om mig!

    Det är klart, att om man inte kan hantera ett eventuellt decemberbarn ska man så klart inte ska ett sådant. Då är som sagt kanske en katt mer lämpligt!

Svar på tråden ni som försöker få barn- undviker ni äl i mars för att minska "risken" för december-barn?